Feest op MBO en in Hauwert - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Feest op MBO en in Hauwert - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Feest op MBO en in Hauwert

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

01 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Trekking Willen en Doen

Het is vrijdagmiddag 3 uur, begin November. We hebben vergadering op MBO West in Amsterdam. Afrika is een van de 8 workshops die gegeven wordt. Willen en Doen neemt dat op zijn schouders. Alle leerlingen en workshops gaan zich inzetten voor Afrika. Er wordt een loterij opgezet en meerdere acties.
Het doel is “ Kansarme kinderen en Educatie “.
Op ‘ Wereld Aids dag ‘, wordt de eerste actie gevoerd. Muziek, zang en de Hiv monologen laten de leerlingen van MBO West stilstaan bij wat er gebeurd op het gebied van cultuur en seksualiteit. De dag is een success.
Mede dank aan Orlando Landsdorf en Aids Healthcare Foundation. Jongeren staan in de rij om getest te worden.

De 22 januarie is het grote feest. De workshops verzamelen zich en Circus Elleboog, gelegen naast MBO West, alwaar ook Peter Faber zijn leerzame acts naar voren brengt. ‘ Ik kan het, ik wil het en ik Doe het’. De leerlingen gaan er voor. Muziek, drum, zang en dans verenigen zich tot een geweldige finale. Applaus is oorverdovend. Daarna begint de markt, waar litho’s, maskers en vele andere dingen worden verkocht, waar dejay’s laten horen wat ze in hun workshop hebben geleerd en waar Peter Rombouts, Orlando Landsdorf en Meriam de Hiv monologen doen, waarbij ze hun ervaringen met HIV delen met het publiek. Kortom, de dag was een success.

Kinderen zijn de toekomst. Kinderen willen en doen.

Het is 22 februari, rond 6 uur in de namiddag. Etenstijd op de dag des heren. Op het fornuis staat een grote pan erwtensoep, gedoneerd door de Hema uit Enkhuizen. De Hema heeft de beste rookworst en wat is snert zonder goeie worst ☺ Op het toneel van het Dorpshuis in Hauwert staan Eelco en Niels. De grote bak met 10.000 lootjes tussen hen in en op de rand zitten Wouter, Toimen, Sjoerd en Guus. Met een komische noot presenteren zij de prijzen en maken de zaal aan het lachen. Bij elke prijs presenteren ze een foto. Bij de gratis knipbeurten komt de prent van Wilders naar voren, daar die er eentje nodig heeft en bij de gedoneerde zwembroek van ES Underwear een foto van de gaypride, een boot vol mannen in zwembroek ☺ Een foto van Willen Holleeder op zijn scooter verschijnt, alsof hij de prijs heeft gesponsord ☺
Een van de kinderen trekt het lootje, er is even stilte. De kleine kerel leest voor:’ Nummer 459 roze, uit doosje 25. Annemarie Vestering is de gelukkige ☺

De zaal zit vol, met mensen overal vandaan. Alle windstreken zijn vertegenwoordigd. Michael Hobbe, Lindy Waldeck en de jongeren van zangschool POP-UP zetten hun beste beentje voor, pro doe, voor de kinderen en ze houden de stemming er in.
Iedereen is er voor een gezamenlijke reden. Kinderen en educatie.

Mede vooral dankzij vrijwilligers is het feest in Hauwert tot stand gekomen. Dank aan Anita en Klaas, aan Christa, Eelco en Niels en aan vooral alle lotenverkopers, die er aan hebben bijgedragen om 10.000 loten te verkopen.
Mede dankzij hen is er zoveel geld bij elkaar gehaald dat wij nu kunnen beginnen aan het bouwen van een nieuwe kindercreche voor 60 kinderen en dankzij de Sjef Commandeur stichting wordt er een moestuin aangelegd.

Kinderen, hun omgeving en Educatie en kinderen voor kinderen.
Dank jullie allen ☺

www.willenendoen.org
Jullie kunnen de uitslag van de trekking vinden op de website.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Coffee Bay

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

Eind van de week ga ik er wer van tussen, deze keer met Eddy en Ulf.
Eddy komt uit Belgie en wil daar Willen en Doen doe. Hij is al druk bezig, goed werk :) Ulf komt uit Zweden en wil zijn netwerk ook voor ons in gaan zetten. Dus Willen en Doen gaat breder worden. Ze willen eerst de projecten zien, dus even voor 16 dagen naar de Transkei.

Er is sinds de laatste keer veel gebeurd. Er zijn veel acties geweest en we hebben weer goed opgehaald. In Amsterdam zijn wij met de festivals weer actief geweest met de Nonnen. Wederom weer een nieuw dansje, met nieuwe muziek, onder andere " Ja zuster Nee Zuster". Daarna flink opgehaald en daar gaat het om, maar ook om de gezelligheid. Dank je wel mannen en vrouwen, jullie zijn TOP.
Tijdens de mars tegen discriminatie haalde we zelfs de voorpagina van het Parool. Veel reclame dus en dat hebben we nodig.

Ook zijn er anderen die tijdens een vrijgezellenfeest, de nonnenpakken aantrokken en de aankomende bruid mocht op haar knieën om te biechten bij de Zuiderkerk. Ze haalden even in heel korte tijd 500 euro's op :)

Over Bruid gesproken, op de Hauwerter kermis, waar ik altijd actief ben voor Willen en Doen, zaten er sommigen aan mijn kop te zeuren dat ik in een jurk moest. " Haal maar even 500 euro bij elkaar voor mijn stichting vriend Eelco Groen en dan praten we verder".
Maandagmiddag, de Vossenjacht was net terug, hoor ik opeens Eelco iedereen tot rust manen, want hij moet even aandacht. Hij gaat op zijn knieën voor zijn vriendin en in het bijzijn van iedereen vraagt hij haar ten huwelijk. Ze zegt JA :) Iedereen blij :) Dan vraagt hij nog even aandacht en begint over de ijbucket actie, wat gedaan wordt voor ALS. Hij wil een waterbak actie doen voor de plaatselijke homo die ook een stichting heeft en die heeft heel erg geld nodig want de kleine kindertjes hebben niets te eten. Eerste bak water gooit hijzelf over zich heen en menigeen volgt. Tja, even later stopt hij mij een bak geld onder mijn neus en zegt wanneer het niet genoeg is vul ik samen met Bart Groot het bedrag aan. Hij belt gelijk de kledingverhuur en die brengt 's avonds een verpleegsters jurk binnen, met een blonde pruik. Eerlijk gezegd voelde ik mij er eerst niet zo lekker in, maar uiteindelijk was het heel veel lol. Kreeg ontzettend veel fooi en nogmaals een donatie van 150 euro.
Willen en Doen heeft weer goed opgehaald op die Hauwerter kermis :)

Bij een personeelsfeest van Delta werden wij ook gevraagd. Netjes natuurlijk, want er zitten hoge pieten bij :) Met zijn vieren en vooral de hulp van Raymand, die daar werkt, werd er 800 opgehaald. Geweldig:) Dus als er bij de lezenden personeelsfeesten, of vrijgezellenfeesten zijn dan komen wij graag:)

Verder ben ik bezig met een ROC MBO zorgsector, waarmee er de 22 januari een groot feest zal worden georganiseerd. Ik geef daar les in Afrika/ cultuur/ seksualiteit/ Nedeland. Ontwikkelingswerk dus.

Okay waarde lezers, ik ga er weer even van tussen en houdt jullie op de hoogte.

Groet van Wil

www.willenendoen.org
Voor donaties hier het nieuwe nummer.
NL50RABO 0137977387 t.n.v Stichting Willen en Doen in Amsterdam.
Telefonisch bereikbaarop 0617878385