Waarde medereizigers - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Waarde medereizigers - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Waarde medereizigers

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

08 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Hier dan die vrijbuiter weer, die tijdens het pakken weer even aan zijn tijdlijn-genoten denkt en alle anderen die meereizen op zijn pad.

Mooie foto’s van onze projecten passeren de laatste tijd op facebook bijna dagelijks. Ze houden ons zo op de hoogte hoe zij bezig zijn en laten zien dat de kinderen duidelijk leren doormiddel van goed onderwijs, door goed opgeleide onderwijzeressen. Het niveau van de Montessori scholen is goed. De lat ligt hoog.
Er is zelfs sprake van uitbreiding vanwege de vele aanmeldingen. Via internet gaan er acties rond waarbij digitaal kinderen te adopteren zijn, waarbij maandelijks contact tussen kind en digitale ouder mogelijk is.
Ach ja, tijden veranderen, ontwikkeling gaat door.

Ook bereikte ons een foto van Nonscha, een van onze juffen in Mawotsheni, waarop ze samen met de kleintjes bezig was in de moestuin. Een pracht gezicht en voorbeeld van “jong geleerd, oud gedaan”, copy/ paste ☺. Dagelijks kookt o.a onze vrijwilligster Chantal er de grote maaltijd voor de kleintjes, in de nieuwe keuken naast de kindercréche.

Via de post uit Zuid Afrika werd mij gevraagd of ik twee sets voetbal kleding mee wilde nemen. Voor twee verschillende teams dus.
Nu zijn er de laatste jaren aardig wat oude voetbal kleding die kant op gegaan en hebben we daarmee aardig wat teams heel erg blij gemaakt. Toch deze kleding slijt ook daar.
Afgelopen keer heb ik shirts meegenomen voor de voetbalclub van Mawotsheni, omdat zij zich in hadden gezet voor klussen op ons project aldaar.
Deze keer werd er door Celena om gevraagd, voor twee teams die zich hebben ingezet voor de kindercréche die nu wordt gebouwd en de moestuin die nu wordt aangelegd.
Ondertussen, een week verder zijn de netwerken aan het rollen gegaan en deze keer vertrek ik zelf met 15 shirts en broekjes van SEW Nibbixwoud. Die hebben straks een senioren elftal in de Transkei actief. De foto zal het laten zien. De andere set kleding komt uit Amsterdam.
Met dank aan Vera Wals en Hein uit Amsterdam.

Binnenkort meet vanuit Zuid Afrika.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Coffee Bay

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

Eind van de week ga ik er wer van tussen, deze keer met Eddy en Ulf.
Eddy komt uit Belgie en wil daar Willen en Doen doe. Hij is al druk bezig, goed werk :) Ulf komt uit Zweden en wil zijn netwerk ook voor ons in gaan zetten. Dus Willen en Doen gaat breder worden. Ze willen eerst de projecten zien, dus even voor 16 dagen naar de Transkei.

Er is sinds de laatste keer veel gebeurd. Er zijn veel acties geweest en we hebben weer goed opgehaald. In Amsterdam zijn wij met de festivals weer actief geweest met de Nonnen. Wederom weer een nieuw dansje, met nieuwe muziek, onder andere " Ja zuster Nee Zuster". Daarna flink opgehaald en daar gaat het om, maar ook om de gezelligheid. Dank je wel mannen en vrouwen, jullie zijn TOP.
Tijdens de mars tegen discriminatie haalde we zelfs de voorpagina van het Parool. Veel reclame dus en dat hebben we nodig.

Ook zijn er anderen die tijdens een vrijgezellenfeest, de nonnenpakken aantrokken en de aankomende bruid mocht op haar knieën om te biechten bij de Zuiderkerk. Ze haalden even in heel korte tijd 500 euro's op :)

Over Bruid gesproken, op de Hauwerter kermis, waar ik altijd actief ben voor Willen en Doen, zaten er sommigen aan mijn kop te zeuren dat ik in een jurk moest. " Haal maar even 500 euro bij elkaar voor mijn stichting vriend Eelco Groen en dan praten we verder".
Maandagmiddag, de Vossenjacht was net terug, hoor ik opeens Eelco iedereen tot rust manen, want hij moet even aandacht. Hij gaat op zijn knieën voor zijn vriendin en in het bijzijn van iedereen vraagt hij haar ten huwelijk. Ze zegt JA :) Iedereen blij :) Dan vraagt hij nog even aandacht en begint over de ijbucket actie, wat gedaan wordt voor ALS. Hij wil een waterbak actie doen voor de plaatselijke homo die ook een stichting heeft en die heeft heel erg geld nodig want de kleine kindertjes hebben niets te eten. Eerste bak water gooit hijzelf over zich heen en menigeen volgt. Tja, even later stopt hij mij een bak geld onder mijn neus en zegt wanneer het niet genoeg is vul ik samen met Bart Groot het bedrag aan. Hij belt gelijk de kledingverhuur en die brengt 's avonds een verpleegsters jurk binnen, met een blonde pruik. Eerlijk gezegd voelde ik mij er eerst niet zo lekker in, maar uiteindelijk was het heel veel lol. Kreeg ontzettend veel fooi en nogmaals een donatie van 150 euro.
Willen en Doen heeft weer goed opgehaald op die Hauwerter kermis :)

Bij een personeelsfeest van Delta werden wij ook gevraagd. Netjes natuurlijk, want er zitten hoge pieten bij :) Met zijn vieren en vooral de hulp van Raymand, die daar werkt, werd er 800 opgehaald. Geweldig:) Dus als er bij de lezenden personeelsfeesten, of vrijgezellenfeesten zijn dan komen wij graag:)

Verder ben ik bezig met een ROC MBO zorgsector, waarmee er de 22 januari een groot feest zal worden georganiseerd. Ik geef daar les in Afrika/ cultuur/ seksualiteit/ Nedeland. Ontwikkelingswerk dus.

Okay waarde lezers, ik ga er weer even van tussen en houdt jullie op de hoogte.

Groet van Wil

www.willenendoen.org
Voor donaties hier het nieuwe nummer.
NL50RABO 0137977387 t.n.v Stichting Willen en Doen in Amsterdam.
Telefonisch bereikbaarop 0617878385