Kerst 2016 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu Kerst 2016 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Kerst 2016

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

19 December 2016 | Nederland, Amsterdam

Voor mij liggen stapels papieren van de afgelopen 9 jaren Willen en Doen. Wat gaat die tijd snel. Wat bewaard een mens veel en wat zijn er veel herinneringen. Ruim 9 jaar terug vertrok in naar Zuid Afrika. Tja, wat heeft het mij allemaal gedaan.
Ik lees de artikels vanaf het begin. Zie de reacties van de lezers, die mij volgden, elke keer weer en ook elke keer weer anderen. Ik wordt de hemel in geprezen voor wat ik doe, waar ik mee bezig ben. Dat terwijl het alleen maar onderzoek is. Tja, ik blijf die nuchtere West Fries.
Okay, na een paar maanden ben ik zover dat er geld genoeg is binnengekomen om mijn droom te verwezenlijken. Mijn droom was een kindertehuis openen, daarbij te helpen.
Ach ja, en een week voordat ik terug naar ons koude kikkerlandje ging was ik de bedden in elkaar aan het zetten. "Mission accomplished" :)

Nu kerst 2016. Wat is er veel veranderd in de wereld.
Mijn gedachten gaan naar zij die zijn weg gevallen. Lydia, de kleine meid, die in de Hospice in Bloemfontein woonde. Die last had van wormpjes in haar maag, iets wat veel voorkomt aldaar en waarvoor ik zelf ook wel eens medicatie heb moeten slikken. Toen zij een weekend bij familie was geweest gaf ze het op. Waarschijnlijk is ze in het Township wederom misbruikt. Toch zal ik haar glimlach nooit vergeten.

2016, wederom een jaar met vele ontwikkelingen. Zelri, Normapuzi en Nontsha namen het roer over, na het eerste half jaar verschrikkelijk te zijn belazerd door door een vrouw die zich goed voordeed en het allemaal wel even zou gaan regelen. Gelukkig had de gemeenschap het snel door en werd ik snel verwittigd. Ik moest er dan ook heel snel heen als ‘troubleshooter’ (probleem oplosser). Het probleem was snel opgelost. De drie dames leiden het project. Er was al een gemeenschap comissie gevormd. Deze hebben ervoor gezorgd dat alles in versnelling werd gezet en dat er nu ook controle is.

Er zijn nieuwe watertanks gesponsord, door een dame uit Kaapstad. Dit was erg nodig, daar er al 5 weken geen water in de gemeenschap was. 12 jaar geleden leidde dit tot een cholera epidemie. Nu wordt de gemeenschap van water voorzien door ons project.

2016, er is een bakkie aangeschaft. Op deze manier is men meer mobiel. In januari komen de eerste vrijwilligers, die enkele maanden zullen blijven. Zij gaan aan de slag. Het dak van het grote huis is vernieuwd, dus het lekt niet meer. Er is een nieuwe tuinman bijgekomen, er zijn twee maal verjaardagsfeesten geweest voor alle kinderen tegelijk, geweldig om al die kleintjes te zien genieten. Ook is er een nieuwe stichting opgezet. Deze heet Mawotsheni Community project en het blijkt dat de papieren binnen zijn.

Het laatste nieuws was niet zo goed. Zelri is teruggekeerd naar Johannesburg, vanwege haar gezondheid. Laten wij hopen dat zij snel weer beter wordt.

Deze kwam ik ook nog tegen, gekregen van een priester en deel ik graag, een mooie kerstgedachte.

Licht
Als je wilt dat er licht is, ontsteek het dan zelf.
Je hebt lucifers om te ontbranden, een mens heeft zoveel, zoveel in beide handen...
Als je wilt dat er warmte is, maak hoog dan het vuur.
Je hebt woorden om kilte te doven een mens heeft zoveel, zoveel kracht om in te geloven...
Als je wilt dat er liefde is, dan geef je iets van jezelf.
In troosten een veilig omarmen, een mens heeft zoveel, zo heel veel steun om anderen te warmen...
Als je wilt dat er licht is, ontsteek dan jouw lamp.
In luisteren, beschermd meeleven, een mens heeft zoveel, zo heel veel groots om van zichzelf te geven...

Ruim 9 jaar geleden ging er bij mij een lichtje branden en daarmee ontstak ik een lamp. Ik ging een droom achterna en deze droom werd werkelijkheid, deze droom kwam uit, met medewerking van jullie allemaal. Als je wilt dat er licht is ontsteek het dan zelf en hierin heb ik geprobeerd een steentje bij te dragen.

Bij deze wenst Willen en Doen u allen fijne feestdagen en een bruisend begin.
www.willenendoen.org

  • 19 December 2016 - 11:14

    Jeannet:

    Mooi gedaan Wil.
    Ik ben trots op jou. :)

  • 19 December 2016 - 16:44

    Roos Van Der Klaauw:

    Dag Wil,
    9 jaar, een hele prestatie van jou!
    Ga zo door, al tellen de jaren , en word je er niet jonger op.
    Fijne Kerstdagen, met veel licht.


    Liefs en groeten, Roos van der Klaauw

  • 19 December 2016 - 18:00

    Loes Buurvrouw:

    geweldig gedaan Wil. \\ (-*-) //
    En voor jou en your loved ones: een fantastische 2017
    hugvanLoes

  • 19 December 2016 - 18:04

    Aaf:

    Ik kan alleen maar zeggen shapo Wil ga zo door, en blij dat ik een klein stukje mee mocht maken , hele fijne en warme feestdagen.

    Dikke knuffel van mij

  • 19 December 2016 - 21:52

    Bernadette:

    Je bent een inspiratie voor velen.
    Dikke kus.

    Bernadette

  • 19 December 2016 - 22:09

    Anja Vonk :

    Geweldig wat jullie daar allemaal doen. Het verhaal van Lydia heeft me erg veel gedaan. .hele fijne feestdagen en veel sterkfe met het geweldige werk .

  • 24 December 2016 - 22:52

    Danny:

    Lieve Wil...
    Ook het werk wat je vanuit nederland doet en gedaan hebt heeft vele mooie momenten gekend .... Er zijn waardevolle vriendschappen ontstaan tussen vrijwilligers en ook mooie en vooral leuke acts ...... Hartjes acties en verkleedpartijen ....krantenkoppen met fotos van de nonnen....
    Mooi om te zien hoe jij iedereen weet te motiveren en inspireren ....
    Dankbaar dat ik daar onderdeel van kon zijn !
    Wens jou fijne feestdagen toe! En welicht weer een mooi actie en jubileum jaar toe in 2017!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2469
Totaal aantal bezoekers 385163

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: