Kinderen - Reisverslag uit Mawotsheni, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Kinderen - Reisverslag uit Mawotsheni, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Kinderen

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

25 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Mawotsheni

Kinderen, daar doen wij het voor. We geven ze een kans voor de toekomst. De kindercrèche telt momenteel 45 kleintjes die zijn ingeschreven. Het is te klein, want per kind is 1,5 vierkante meter nodig. 35 vierkante meter kan niet.
Samen met Nontscha en Pieter loop ik om het gebouw heen. Pieter woont ook in Mawotsheni en hij is elektricien. Hij heeft zijn eigen huis hier gebouwd. Na beraad besluiten wij het gebouw met 21 vierkante meter uit te breiden. Momenteel is er een stop. Meer kinderen kunnen zich niet inschrijven. Bij de laatste vergadering hebben wij dat besloten.
Nyameka de kinderjuf krijgt er ook een assistente bij. Momenteel draaien wij op vrijwilligers die zich aanmelden via een site op facebook, wat Workaway heet. Ook melden zich mensen via onze facebook site en via de mail. Rugzak toeristen die voor lange tijd trekken willen graag de cultuur leren kennen.

Cindy en Bernadet hebben de laatste drie weken zich vooral ingezet in de crèche en bij de naschoolse activiteiten. Afgelopen vrijdag hebben ze de kinderen klok kijken geleerd, in het Engels. Een pracht gezicht om te zien hoe ze dat deden en hoe de kinderen er op reageerden. Te bedenken dat het grootste gedeelte geen woord Engels verstaat. Ik had Kenny gevraagd de groep onder controle te houden en dat lukte heel goed. Kenny is zelf dyslectisch. Na een half uur mochten de meeste naar buiten en ging Cindy door met huiswerk begeleiding.
Om kwart voor 6 kregen ze allemaal een kop soep.
Met zijn vieren deden wij deze activiteit. Nontscha was met de andere vrijwilligers op pad. Nu kon dat nog.

Drie weken ons inzetten voor de kids. Zelf was ik ook in de weer voor de andere projecten. De kindercrèche van Nomapuzi heeft geen meubilair. Nu is Jimmie, de plaatselijke timmerman de tafel en stoeltjes aan het maken. Het verslag hierover zal over een maand komen.

Good Hope kindercrèche gaat goed. De plafonds worden afgemaakt en er komt nieuw hekwerk, zodat het terrein kan worden gebruikt en speelattributen kunnen worden gemaakt.
Ook heb ik een gemeenschapsvergadering georganiseerd vanwege water en een ziekte die bij koeien, schapen, geiten en andere dieren heerst. Daarover schrijf ik later.

Groet van Wil

www.willenendoen.com

• 26 Februari 2019 - 06:56

Regina Pronk -laagland-:

geweldig weer Wil wat jullie daar allemaal kunnen doen voor die kinderen .Wij komen net uit Bali en hadden weer kilo,s kleren mee om weg te geven ook daar zijn ze overal blij mee.
    groetjes van sjoerd en Reinoi

• 26 Februari 2019 - 13:34

Vera:

Wat weer geweldig wat jullie met zijn drietjes doen !!!Zal de mooie verhalen wel horen. Ben trots op jullie hoor. nog een goede reis terug .Lieve groetjes ze zussie Vera dikke knuffel!!!!