Bush - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Bush - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Bush

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

10 November 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Langzaam zien we de zon opkomen boven de Indische oceaan. Het is vroeg, rond half 6. Tja, vroeg naar bed, dan ben je ook vroeg op. Hanen kraaien en er zijn er genoeg hier in de buurt.
Vogels worden wakker en allerlei andere geluiden, die ik nog steeds niet thuis kan brengen. Kikkers maken heel andere geluiden hier. Ach ja, het zijn nou eenmaal ook andere kikkers.

De afgelopen twee weken is er natuurlijk weer veel gebeurd. Eindelijk heb ik de wandeltocht van Coffee Bay naar Port Sint Jhon's gemaakt. Een geweldige trip, 61 km. En deze in 3 dagen gedaan samen met Mack en Lia, een Zwitsers meisje. Onze gids was Albert, een aardige jongen die goed Engels sprak en zijn " Khosa", best deed om het ons naar de zin te maken. De tocht ging langs de zee, waar we dolfijnen zagen en walvissen, op een afstand. We wandelden door dorpjes, door de jungle, een natuurreservaat, heuvels op en af, valleien door en staken rivieren over, die vanwege de regens nogal hoog stonden en waarin de stroming sterk was. Het gaf weleens problemen om aan de andere kant te komen, maar gelukkig hadden we vuilniszakken mee om alles droog over te krijgen :) we sliepen bij de mensen in de dorpjes. Lieve mensen, die lekker voor ons kookten en zelfs een geïmproviseerde douche hadden.

Christine, een van onze gastvrouwen had gelijk koffie en thee klaar toen we aankwamen en maakte gelijk pannenkoeken. Ze rommelde in haar kookverblijf en vertelde dat er nu veel meer insecten waren omdat het had geregend. Dan komen ze allemaal hun holletjes uit, want die lopen vol met water. Ook de slangen doen dat en gaan naar hoger gelegen gebieden. Gisteren was de huisslang langs geweest. Dit is een slang die dan de keuken in komt en zich neervleid in een hoek ondereen kast en net zo lang in de keuken blijft tot dat hij ruikt dat er Khosa bier wordt gemaakt. Dan stapt hij weer op. De huis slang is geheel niet gevaarlijk, ook al is die giftig. Verder liepen de kippen in de keuken.

Na deze hike was het Durban, waar we twee nachten verbleven en Dirk Faber oppikte. Dirk doet al vanaf het begin vrijwilligerswerk bij ons en wilde het graag eens zien. Aangezien Dirk en Mack voor het eerst in Zuid Afrika zijn besloten wij eerst een safari te gaan doen voor 3 dagen in Hluhluwe park. Fantastische ervaring en nog nooit zoveel Neushoorns gezien. Giraffen, Zebra' s, Wildebeest, Apen, Leeuwen, allerlei soorten Herten en Slangen :) de mestkevers maakten van de olifantenpoep hun bolletjes waarin ze hun zaadjes achterlaten. Mooi om honderden van die kleine beestjes in actie te zien.

Na de safari weer terug naar Durban, waar ik inkopen moest gaan doen voor de projecten. Marco's had materiaal nodig voor de tuin, een soort van netting om tegen het gaas te spannen. Dit is nodig om de wind tegen te houden. Ik was op zoek naar groen gaas, 90 meter, wat drie meter breed is. Bij bouwputten wordt dat ook gebruikt. Wij verbleven in de Happy Hippo backpackers en de eigenaresse hielp gelijk met het zoeken naar winkels waar ze het hadden.
Prijsklassen zouden zo rond de 450€ zijn. Prijzig spul vond ik zelf. Enkele straten verder was een bouwput, waar ik het materiaal had gezien, dus even vragen om informatie. Dit deed ik ook bij het ziekenhuis wat wordt opgeknapt. Ze gebruiken het namelijk ook voor vallende stenen en bescherming van de werknemers op de stijgers. Bij beiden moest ik de volgende dag maar terug komen, want ze hadden zeker wat. Tja, de volgende dag hadden we de auto vol :) zelfs een rol wat helemaal nieuw was. Ach ja, beetje lullen helpt soms wel :)

De volgende dag terug naar Coffee Bay. De rit gaat dan door Umthatha. Aangezien deze stad een grote puinhoop is en er vele " Totsies" (criminele jongeren) rondzwerven is het oppassen. We kwamen dus vast te zitten in het verkeer. Tijdens dat moment werd de achterklep open gebroken en werden Dirk zijn koffers eruit gestolen. Tja, die ratten zijn snel. Ik achter ze aan, vragend aan mensen of ze ze hadden gezien. Op aanwijzingen belande ik op het busstation en zag bij een huis daar hoe een jongen Dirk zijn rugzak leegde. Toen hij mij aan zag komen rennen liet hij deze vallen en maakte dat hij weg kwam. De andere trolley is niet meer gevonden. Het beroerde was dat daar zijn paspoort en andere papieren en kaartjes inzaten en zijn medicijnen.
Toen ik terug was op de plek waar ik ze had achter gelaten was Dirk er alleen. Mack en auto waren weg. Dirk vertelde dat ze werden besprongen door 4 jongens en gelukkig hulp hadden gekregen van een omstander. Anders was de hele kofferbak leeg geweest. Mack kwam even later weer aanrijden.

Dit bracht nogal wat tumult teweeg en de politie aldaar was nou niet echt onze grootste vriend.
Een politieman in een auto durfde niet alleen zonder versterking naar het huis toe waar ik Dirk zijn rugtas half leeg had aangetroffen en vertrok in een andere richting.
Ondertussen zijn we weer enkele dagen verder. De storm is een beetje gaan liggen. Aangifte is gedaan en Dirk gaat morgen richting Kaapstad om daar bij het Nederlandse consulaat reisdocumenten te regelen.

Momenteel zijn de jongens op pad om zand en rivierzand met stenen te halen. Dit is nodig omdat wij er een stuk aan gaan bouwen. Hierover de volgende keer meer.

• 10 November 2013 - 21:50

Anja:

Hey broertje,

Zo ben je lekker aan het genieten van de schitterende natuur van Zuid Afrika en zo zit je op het politiebureau. Wat een gedoe. Gelukkig zijn jullie er zelf goed vanaf gekomen. Blijft toch oppassen dus! Ben benieuwd naar de foto's van jullie wandeling. Succes verder hé!

Liefs,

Anja en fam.

• 10 November 2013 - 22:50

Jan V. Riet V. Jaap En Guurtje:

Hay Wil

Als je weer eens overkomt....neem wat van dat groene wind doek mee ! Hier betaal je € 3,50 p.m.2
    Als je een rolstoel kan meesmokkelen moet dat een eitje voor jou zijn.
    Leuk ( nou leuk) om je verslagen te lezen al is lang niet alles positief.
    Hou de moed er in en ons op de hoogte .

p.s. toen jij in je shortje genoot van de Afrikaanse natuur liepen je collega's westfriezen voor nog geen 20 eurocent bloemkool te oogsten in een inmiddels bar natte polder.

• 11 November 2013 - 09:46

Bob Bruinsma:

Hey kanjer, leuk om jouw verslag weer te lezen. Balen van die diefstal, zit je niet echt op te wachten zulke acties. Hoop dat alles snel geregeld kan worden voor Dirk. Hier alles okay, morgen jobinterview bij impact Hub. Leuke club mensen, hoop dat het wat wordt. Liefs en stay on top xx

• 11 November 2013 - 14:42

Aaf:

Hoi Wil weer genoten van je roisverslag, met ien min puntje dat mag de pret niet drukken, mooie rois had, hoor de verhale nag wel, gelukkig ben je goed gebekt en lukte dut ok weer,mazzel kont .Wai hebbe een mooi feesie had bai de voetbal( club van 50) ja ok hier moet je vereniging sponsoren aars gaat het niet deur. nou tot gauw en succes,ien van de voif moeders dikke zoen aaf (effies een kloin beetje westfries zal je goed doen ,muskien kroig je den hoimwee naar ons hahahahah)

• 13 November 2013 - 12:14

Hanny:

Het is nooit saai daar:-) leuk hoe je alles met je goeie babbel voor elkaar weet te krijgen. En dan ook nog z'on stoere actie! Wel een beetje voorzichtig zijn hè. Kuss