Wie goed doet goed ontmoet, - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu Wie goed doet goed ontmoet, - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Wie goed doet goed ontmoet,

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

14 Oktober 2008 | Nederland, Amsterdam

Wie goed doet, goed ontmoet,

‘Groot, je moet wel een smoking aan hoor, want het is een Gala ball’. De woorden gonsden door mijn hoofd. Het is wat, waar haal ik zo’n pak vandaan, zat ik te denken in de trein. Even later had ik een afspraak met een stel vrienden, die bezig zijn met een creatief project, wat ‘Van de andere kant’ heet. ‘Waar kan ik een smoking huren’, vroeg ik aan Patrice, ‘Ik zal ff een vriendin bellen, want die heeft een verhuurbedrijf’, antwoorde ze. Twee minuten later had ik een smoking, die ik de volgende dag op kon halen. Omdat het voor het goede doel was sponserden zij graag mee.

Grinnikend hees ik mijzelf de dag voor het ‘Better World Gala’, in de smoking. ‘Opa Groot zijn Potverdommetje om, want dan was je gentleman’, waren mijn tantes woorden, toen ze mij het strikkie gaf. Achter mij was Ellen bezig met haar galajurk. Het is wat, armpie door en je bent mijn hengselmandje, grinnikte ik.

De laatste loodjes wegen het zwaarst, is ook een uitdrukking die zeer toepasselijk was de laatste uurtjes voor het Gala diner begon. De meiden van de Hogeschool INHolland informeerden de vrijwilligers over wat er van hen werd verwacht. Alles moest lopen zoals gepland, want alles was vooruit tot in de puntjes besproken en op papier gezet. Ondertussen waren de muzikanten, artiesten bezig met soundchecks, de koks waren bezig met de voorbereidingen, de modellen werden opgemaakt in de kleedkamers en de champagneglazen werden klaargezet. De rollen waren verdeeld, een ieder had zijn eigen verantwoordelijkheid. ‘En jij Groot, stel je voor aan de gasten, vertel je verhaal en ik zal je de hele avond ook voorstellen’, liet Wim mij weten. Om half 7 gingen de deuren open en stroomden de gasten binnen. Galajurken en smokings creëerden een sfeer als duizend en één nacht. De entréhal zag er adembenemend uit, met zijn doeken, metershoge bloemstukken en een plafond als een sterrenhemel. Prachtige sfeermuziek, bladenvol met glazen champagne, modellen gekleed a la diva’s en ladies die binnenkwamen in bontmanteltjes.
Om 7 uur opende de deuren naar de eetzaal zich. Onder veel oohhh’s en ahhhh’s werden de gasten naar hun plaatsen geleid. Mijn hengselmandje veranderde in Assepoester, het kaarslicht fonkelde in de kristallen glazen en elke tafel had zijn bediendes.
‘Allemaal jouw schuld’, hoorde ik Wim, die naast mij stond, zeggen.
Langzaam drong het tot mij door. Bijna honderd vrijwilligers waren actief en actief geweest. Sommigen de laatse dagen van ’s morgens vroeg tot in de late uurtjes. 300 gasten namen deel aan dit ‘Better World Gala’, om zoveel mogelijk geld binnen te halen voor een tweede kindertehuis.
Ik keek Wim aan, m’n mond half open, sprakeloos. ‘Je verdient het Grootje’, zei Wim, met een grijns op zijn gezicht. ‘Vanavond gaan we er voor zorgen dat je het tweede kindertehuis kan laten bouwen en misschien nog wel meer’.

Een keur van artiesten volgde elkaar op, allemaal vrijwillig, zingend en spelend voor het goede doel. Tussen de gangen door was er een loterij, met grootse prijzen, gegeven door bedrijven. Models at Work verkochten de loten, die snel waren uitverkocht. Na het hoofdgerecht de veiling. Prachtige schilderijen, kunstwerken, shirts van John Heitinga, Wesley Sneider, Raphael van der Vaart en Dames acht Roeien, van de olympische spelen, brachten veel geld op. En wat denk je van een middagje Ajax-PSV.
De veilingmeester deed zijn werk, zoals voor en achter de schermen iedereen zijn werk deed, met hart en ziel. Ik stond er bij, keek er naar en sprak met vele gasten, over het waarom en hoe.
Tja, de woorden van mijn moeder kwamen elke keer weer terug en ik vertelde het tegen iedereen. Wanneer je goed doet krijg je goed terug. Elke keer hoorde ik het haar weer zeggen.
Ik vroeg de penningmeester van het Zaans Offensief, één van de organisatoren van het geheel, hoeveel de opbrengst was. ‘We zijn de 50.000 euro gepasseerd’, fluisterde hij in mijn oor.
‘Wil, je moet het toneel op, een speech, een dankwoordje doen, dus zorg dat je klaar staat’. Corina stond naast mij, had net het bericht doorgekregen van Ray, de presentator, via de porthofoon. ‘De 50.000 gepasseerd’, fluisterde ik haar nog even met een grijns op mijn gezicht toe. Ik begaf mij achter de coulissen en hoorde Ray, mij aankondigen. ‘Houd het kort’, kreeg ik nog even te horen, want we lopen achter op het schema.

‘Mijn dank Zaans Offensief, Wim, Silvia, Bernie, Vincent, Jolanda en Corina. Mijn dank aan alle vrijwilligers, aan iedereen voor zijn en haar bijdrage, want jullie hebben samen deze avond onvergetelijk gemaakt, een ieder op eigen manier. Mijn dank aan U gasten, hier aanwezig, want door Uw gaven kunnen wij er voor zorgen, wij samen, Willen en Doen, dat er binnen een half jaar een nieuw kindertehuis zal worden geopend in Coffee Bay. Hoera, hoera, hoera! ! ! Samen dragen wij een steentje bij om leed daar te verzachten, om Hiv-, Aidsweeskinderen een toekomst te geven. Mijn dank, onze dank, veel dank namens hen. Mocht u in de toekomst plannen hebben om uw vakantie door te brengen in Zuid-Afrika, vergeet dan niet een stop te maken in Coffee Bay, want het is gelegen aan de Wild Coast en het is één van de mooiste streken van Zuid-Afrika. U kan daar dan zien wat u vanavond heeft bewerkstelligd.
Geniet van de laatste uurtjes, want wij hebben reden tot feesten, want het kindertehuis is zeker, met dank aan jullie !!! :)

De wijze woorden van mijn moeder trokken mij door Zuid-Afrika heen, gaven mij positieve energie en behoedde mij tegen het kwaad. Ik hoor het haar nog zeggen; ‘jongen, als je goed doet krijg je goed terug’. ‘Ja, ja Moe, ’t is goed! Weer zo een cliché, dacht ik toen. Nu, zelf ouder en wijzer, begrijp ik deze woorden en gebruik ze dagelijks. En zie, het komt goed terecht. Dank je Moe :)

Velen vragen mij wat de volgende stap zal zijn. Tja, wederom actie voeren en zorgen dat de biertjesactie groeit, want ze moeten daat ook eten, dus investeren in de toekomst, is mijn antwoord dan.

Voor degene die een kijkje willen nemen hoe het Better World Gala er uit zag, ga dan naar http://www.flyershots.com/betterworld, of ga naar www.zaansoffensief.nl, click op flyershots. U kan daar ook lezen wie hebben gesponserd en het Zaans Offensief tot stand is gekomen.

Nogmaals iedereen, mijn Dank.

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ik ben telefonisch te bereiken op 06-17878385

op www.willenendoen.org
Jullie kunnen de stichting steunen door donateur te worden. U kunt hiervoor een maandelijkse bijdrage storten op rekeningnummer: 1379.77.387 t.n.v. Stichting Willen en Doen te Amsterdam of door contact op te nemen met het bestuur willendoen@gmail.com (eenmalige donaties zijn ook welkom).

  • 14 Oktober 2008 - 09:45

    Philip:

    je bent weer goed bezig....klasse

  • 14 Oktober 2008 - 14:17

    Tineke:

    jippiee aahhh jeeeeaahhhh!!!! en een dikke yihaaaa!!!!

  • 14 Oktober 2008 - 15:22

    Danie:

    Altyd goed om te hoor van jou bewegings!!!

    Ek hoop dit gaan goed met jou!!!

  • 14 Oktober 2008 - 18:48

    Trudy:

    ............

    ;-)

  • 15 Oktober 2008 - 10:51

    Mieke:

    Lieve Wil,
    Ziet er fantastisch uit al deze successen van je. Hoe gaat het met jou? Dag knapperd, veel succes met al je activiteiten! xm

  • 18 Oktober 2008 - 17:28

    Rosa Kruyssen:

    Ha, die Wil ging poepie chique...leuk hoor voor je om dit te mogen mee maken, TOP!!!Julli8e doen goed werk, succes verder!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 3664
Totaal aantal bezoekers 385227

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: