Welkom thuis feest ! ! ! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu Welkom thuis feest ! ! ! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Welkom thuis feest ! ! !

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

14 September 2008 | Nederland, Amsterdam

Er werd mij aangeraden zo snel mogelijk een welkom terug feest te organiseren in Hauwert, het dorp waar ik ben opgegroeid en waar elke twee weken een artikel van mijn wilhelmus werd gepubliceerd in de Dorpskoerier.
Het was een heel georganiseer om dat in korte tijd eventjes voor elkaar te krijgen. Artiesten moesten worden geregeld, maar op het laatste moment gaat dat niet zo makkelijk. Toch werd er van alle kant hulp aangeboden en dichterbij we kwamen de meer zin ik er in had. Ook al kreeg ik af en toe het gevoel toch wat teveel hooi op mn vork te hebben genomen, wat vooral anderen mij lieten weten. Ik was namelijk net begonnen met mn nieuwe baan en er lopen nogal wat meer acties hier in de stad. Maar ach, ik ben nu eenmaal Wil en ik Wil Doen en soms misschien een beetje eigenwijs, want opgeven, tja, het is toch voor het goede doel. . . :)

Je moet Radio West Friesland bellen Wil en het Noord Hollands Dagblad en wat denk je van Hart van Nederland??? Allemaal prachtige ideëen, dus gewoon doen.
De meesten waren met vakantie, dus alles kwam op het laatste moment aan. Een week na de kermis zou het plaats vinden, dus was er met de kermis mogelijkheid om iedereen van het feest te verwittigen. Enkele dagen later werd ik gebeld door Radio West Friesland en had ik twee telefonische intervieuws op één dag.

Om 3 uur waren we aanwezig in Hauwert en probeerden er eerst de dvd speler uit, om te zien of het filmmateriaal werkte. Het zag er goed uit, tja, Martin, onze secretaris had er veel werk aan gehad. Binnenkort zal het waarschijnlijk wel op Youtube te zien zijn.

Vanaf 4 uur druppelden de mensen binnen en al snel zat het voorcafe vol. Geweldig om al die mensen te zien. Ik kwam dan ook natuurlijk tijd te kort, want wilde eigenlijk iedereen wel spreken. Velen kwamen met goeie ideëen en wilden graag een steentje bijdragen. Zo werd er geopperd om een 'dorp voor dorp actie' te gaan houden. Dit houdt in dat Hauwert dan een zusterdorp heeft in Zuid-Afrika. Een geweldig plan, waar wij graag mee aan de slag zouden willen gaan. Hauwert in actie voor Coffee Bay. Hierover laten we meer horen via de website. Coffee Bay is overigens een heel mooi plaatsje aan de kust, met een prachtig strand en ook een hotel. Verder is daar het kindertehuis, waar wij aan hebben meegewerkt, geopend een week voordat ik terug ging. Zie fotoos.
In de grote zaal waren Martin en Patrice druk bezig de boel te installeren en om 5 uur gingen ze van start. Iedereen werd naar de zaal gedirigeerd, waar de "Chef en zn Wife" het feest opende en verkleed zingend en pratend een fantastische show gaven. Na een paar liedjes werd ik naar voren gehaald en deed mijn welkomswoordje.

Rond 6 uur kwam de burgemeester binnenstappen. Na hem in het kort te hebben geïnformeerd wat we willen bewerkstelligen en wat we allemaal al hebben gedaan, nam hij het woord en sprak de zaal toe. Fantastisch was dat hij zich gelijk opgaf als donateur van het 'Biertjesproject'. Onze burgervader heeft zelf ook ervaringen opgedaan in vroegere tijden betreffende ontwikkelingshulp, dus de link is er. Iedereen luisterde naar zijn woorden en was aan zijn lippen gekluisterd. Nogmaals dank voor uw aanwezigheid, want het werd zeer op prijs gesteld, door iedereen. Zie foto.

De volgende artiesten waren de jongeren van Hauwert, die een 'Grease act' naar voren brachten. Geweldig wat zij als rockers met vetkuiven en rocksters a la Sandy, lieten zien.
Na hen nam Ben Tieben met zijn vrouw het over en zongen de sterren van de hemel. Cristina Aquillera stal de show. Zangeres Miriam Bot uit Werveshoof zong overweldigend als een artieste in hart en ziel. Bij idols zou zij onherroepelijk hoge ogen scoren. Om half 7 kwam er een korte playback improvisatie van niemand minder dan Jantje Smit. De sfeer zat er goed in bij iedereen. 'The Chef en zn Wife' namen het weer over en zweepten de zaal op. Zn Wife in prachtige outfit, met groene pruik en De Chef in zn mooie pakkie en Amsterdamse accent, kregen vele lachsalvo’s.
Even later stonden de jongeren weer paraat en gaven een streetdance show weg, werkelijk geweldig. De Chef en zn Wife en Ben Tieben loste elkaar af en de beentjes gingen van de vloer, er werd lekker gedanst.
Tussendoor nog een improvisatie / playback van Imca Marina, geheel verkleed galmde Viva Espagna door de zaal. Joop Groot en Alice Ruiter gaven nog even een Westfriese riedel weg, wat zeer werd gewaardeerd. Effies alles op z'n Westfries, effies echt thuis, met 'Dat boerderijtje an de doik'.
Ondertussen liepen vier vrijwilligsters door de zaal en promoten de biertjesactie. Over de biertjesactie kunnen jullie alles vinden op de website www.willenendoen.org . Klik op bietrjesactie en de rest is simpel. De dames hadden lijsten bij zich waarop iedereen zich op kon geven en emailadres op kon achterlaten. Ze hadden het er druk van.

Rond 9 uur werd het feest beeindigd, doch ging het in de kroeg gewoon verder.
We ruimden de spullen op en ik nam de melkbus mee de keuken in om te zien hoeveel donaties er waren geweest. Ik bleef maar tellen en het werd steeds meer. Ook kwam er de dagen erna nog binnen en het bedrag schommelt nu rond de €1200,-. Geweldig blij zijn we er mee, vooral de kids in Zuid-Afrika, want daar doen we het voor.

Bij deze wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de tijd die ze er in hebben gestoken en natuurlijk de finaciele bijdragen die ze hebben geleverd. Alle vrijwilligers, de dames achter de bar, de artiesten, jong en oud, want zonder jullie hadden we het niet geklaard.

Terug in Amsterdam deden we even een biertje na in Cafe de Engel op de Zeedijk. En wie zat daar naast ons aan de bar? Jullie raden het nooit. Imca Marina in eigen persoon. We hebben haar gelijk uitgenodigd voor het feest volgend jaar. Ze vertelde ons dat zij nu in Friesland woont, maar graag voor het goede doel actie voert. Klein wereldje he :)

Momenteel zijn wij ons aan het voorbereiden voor de volgende acties.
- 9 oktober organiseerd het Zaans Offensief www.zaansofensief.nl het Better world gala.
- 1 november is er in de Westerkerk een benefiet gaande, waar wij met en stent gaan staan.
- Van de andere Kant, de creativiteitsactie zal in November van start gaan. Hierover meer in de
nieuwsbrief later.
- De eerste presentatie op een ROC school heb ik ook achter de rug. Dit was een succes.
- Zeedijk biertjesactie. Hier wordt aan gewerkt.

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ik ben telefonisch te bereiken op 06-17878385

Verder heb ik enkele foto,s toegevoegd die ons zijn toegezonden vanuit de Transkei. De watertanken, toiletten en speelapparaten zijn geplaatst en de kinderen spelen.

• 15 September 2008 - 05:47

Rosa Kruyssen:

Hoi doenige wil...

Dat was een leuke story, je bent ook een echte regelateur, maar je weet waar je het voor doet en het werpt vruchten af, zoals je ziet en dat moet voldoening geven, succes met alles!

• 15 September 2008 - 08:34

Trudy:

Welkom thuis Wil!

:-)

• 15 September 2008 - 14:49

Britta:

Het was weer fantastisch georganiseerd en erg gezellig in Hauwert!
    Tot gauw!

• 16 September 2008 - 20:47

Emmy & Bart:

Hallo Ome Wil ik wou ff zeggen dat we t een geslaagd feessie vonden..
    Heel veel suc6 met je nieuwe baan en de acties die je gaat voeren maar dat gaat vast wel lukken.
    Suc6 groetjes.

• 18 September 2008 - 13:03

Kim Steblina:

Wil - whats with this double dutch talk mate - can't you speak English? You need to contact your ozzie mother,brother & sister real soon honey ... we miss you and have some news wot is more about life and i know you know about that.... tegek!