Kort maar Krachtig in Bloemfontein en Hauwert - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Kort maar Krachtig in Bloemfontein en Hauwert - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Kort maar Krachtig in Bloemfontein en Hauwert

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

25 November 2008 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Weer even terug op Afrikaanse bodem,

Vijf dagen, even snel naar Bloemfontein op en neer, om te kijken met Wings of Support bij Deon, hoe het gaat met de Pink House, het pas geopende kindertehuis daar.
Een paar maanden terug liet ik jullie weten dat heel snel de kinderen vanuit “Ons Plek” moesten worden verplaatst omdat er tuberculose was uitgebroken. De kinderen zijn toen gelijk overgeplaatst naar the Pink House, wat door een trust is aangekocht voor “Ons Plek”.
We hadden bij Wings of Support een donatie aangevraagd om de badkamer aldaar aan te passen. Doormiddel van de connecties kreeg ik ook de mogelijkheid om mee te gaan als er een plaats beschikbaar was en dat was er.

Op 7 november vetrok ik op uitnodiging van onder andere Hans, een KLM purser naar Johannesburg voor een heel klein prijsje, wat ik net weer kon betalen. Ik Werd op de vlucht verwend tot op mn botten, vloog dus businessclas :)
In Johannesburg deelde ik de kamer ,met Martin, onze secretaris, die ook purser is.
De volgende morgen huurden we een auto en gingen op pad naar Bloemfontein. Astrid, stewardes, vergezelde ons. Zij is ook heel actief voor Wings of Support.
Na vier uur rijden ariveerden wij in Bloemfontein. Een vreemd gevoel bekroop mij, een gevoel van thuiskomen, maar tevens een gevoel van gemis.
Deon verwelkomde ons hartelijk. Ik maakte gelijk een rondje en zag dat Thembi weer terug was. Haar kleine meid kwam dan ook gelijk op mij af. Er waren weinig kinderen. Ik miste de levendigheid, wat logisch is natuurlijk. Alle kinderen bevinden zich nu in “the Pink House”.
Ik vroeg Deon waar Katrien was en de kleine en hij vertelde dat zij een bruiloft had en later in de avond thuis zou komen. “Maar Keanen loopt hier rond hoor”, zei hij. Even later zag ik de kleine jongen aan komen dribbelen. Hij had nu vlechtjes. Het viel mij op dat hij nogal was afgevallen. Tja de ziekte slaat toe, nu ook bij de kinderen.

Deon wees ons de weg en begeleide ons naar “the Pink House”. Daar troffen we een drukte van jewelste. Overal darde de kleintjes rond en de verzorgster ontvingen ons hartelijk. Dimpho was er en George kwam ook aan stappen met dezelfde grijns en hartelijkheid.
Hans en Astrid verkenden de plek en hun hart werd gelijk gestolen door de kleintjes die overal speelden. Geweldig om te zien hoe de keuken functioneel er uit zag, ook weer deels te danken aan de hartjesdag actie.

’S Avonds aten we op “Ons Plek”. De sfeer was heel anders. De kleintjes, zes, kinderen van de verzorgsters, dartelden in het rond. Allemaal net lopertjes, met Keanen dan als oudste. We zaten om tafel en aten hetzelfde als wat de anderen kregen. Het smaakte lekker en was echt gezellig.

De volgende morgen hadden we een creative aktiviteit georganiseerd met de kinderen. We lieten hun deurbordjes maken en hadden daar bordjes voor meegenomen en kleurpotloden, stiften en ander materiaal. Na een uitleg gingen ze allemaal aan de slag. Iedereen was geconcentreerd bezig, alle kinderen, zelfs de kleintjes en ook de volwassenen. Het was een pracht gezicht, de foto’s laten het zien. Twee uur waren ze bezig, zonder een kick of enige stubbelingen. De deurbordjes hebben we meegenomen naar huis en deze zullen per opbod worden verkocht. De eerste heeft al €100,- opgebracht. Binnenkort zullen ze te zien zijn op de webside van ‘Van de andere Kant’.

Na deze creatieve aktiviteit namen we afscheid van Deon Hij liet mij nog even een artikel zien over de situatie betreffende medicijnen, momenteel in Bloemfontein. Het blijkt dat het moeilijk is medicijnen te krijgen omdat healthcare failliet blijkt te zijn. De medicijnen toevoer blijkt gestagneerd. Andere artikels laten zien dat medicijnen verkrijgbaar zijn op 420 plaatsen in Zuid Afrika, in 53 gezondheids districten. Zuid-Afrika heeft 42 miljoen inwoners, waarvan de helft is geïnfecteerd, zegt men.

Terug in Johannesburg zijn we bij verschillende projecten langs geweest die Wings of Support financieel steunt. Bij een school, waar ongeveer 500 kinderen zijn, wordt 2 maal per week ontbijt klaargemaakt en gekookt. Wij waren aanwezig om mee te helpen met de voorbereiding en het uitdelen van het eten. Wings of Support heeft daar geholpen bij het aanleggen van een moestuin. Een ander project was een kindertehuis, waar een vrouw enige jaren terug begonnen was met een opvang. Hier werd geholpen bij een verbouwing.
Op deze manier is Wings of Support wereldweid actief op plekken waar de KLM land. Vliegend personeel gaat er dan langs om te kijken hoe het er voor staat en helpt wanneer nodig. Het mooie is dat het op dezelfde manier gaat als bij ons, alles gaat vrijwillig. Over enkele weken gaat Hans de purser er weer naar toe en neemt dan grote tassen met medicijnen, verband ect. mee. Dit gaat dan naar Bloemfontein.

Velen hebben mij gevraagd hoe het was geweest, hoe ik het ervaarde. Het was dubbel. Ik was blij de kinderen weer te zien. Het deed zeer dat Lydia er niet meer was en dat sommige andere kinderen achteruit gaan. Het was geweldig om er met Wings of Support te zijn en dat zij ons gaan steunen. Tja, en zo dragen wij allemaal een steentje bij, ieder op zijn eigen manier.
Het was ook duidelijk te zien dat alles duurder was geworden, vooral voedsel. Zuid-Afrika is het enige land in Afrika waar de crisis ook vele gevolgen heeft en dit is er één van.

Terug in Amsterdam richt ik mij weer op de Nederlandse Ciskes hier en naast mijn werk zijn ‘wij’ constant actief om alles in Zuid-Afrika draaiende te houden. Wij doen ons best!

‘Van de andere Kant’ is een creatief project wat hier door vrienden wordt gedaan. Zij gaan hiermee aan de slag op scholen, verenigingen en buurtcentra. Vrijdag de 28ste november zijn we daar mee van start gegaan in Hauwert, op de lagere school, zoals jullie op de foto's kunnen zien. 15 kinderen kwamen in actie en leverde een top prestatie. Allemaal kleine kunstwerkjes, die nu in de familie en kennissenkring per opbod zullen worden verkocht voor de kids van 'Ons Plek'.Jullie kunnen daar binnenkort ook meer over zien op onze nieuwe webside, waar Maarten nog volop mee bezig is en wat er al geweldig uitziet.

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ik ben telefonisch te bereiken op 06-17878385

Neem een kijkje op www.willenendoen.org, waar Maarten momenteel druk mee bezig is en wat er geweldig uitziet.
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

• 25 November 2008 - 17:32

Danie Botha:

Dankie, Wil, vir die update!!!