Lichtfeest - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu Lichtfeest - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Lichtfeest

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

26 December 2008 | Nederland, Amsterdam

Lichtfeest

Stille nacht heilige nacht en mijn gedachten gaan terug naar een jaar geleden. Op straat ontmoette ik een oude vriend die mij was komen opzoeken in Kaapstad. Hij had gezien dat ik daar was, omdat dit op Wilhelmus was aangegeven. Per toeval liepen we elkaar tegen het lijf. Toen ik hem vertelde over mijn droom, ‘een kindertehuis openen’, gaf hij een donatie die een stap vooruit was om de droom te verwezenlijken. Dan vraag je je af, toeval. . . bestaat dat, of heb het gewoon zo moeten wezen? Vanaf dat moment begonnen de verbouwingen in de Transkei. De kogel was door de kerk.

Stille nacht heilige nacht, mijn gedachten gingen terug naar de kinderen met wie ik heb samen gewerkt, de kinderen met wie ik lief en leed deelde. De kinderen in Bloemfontein, met één en al leven. Zij dartelden daar om mij heen, ik speelde met ze, droogde hun tranen, haalde ze uit elkaar wanneer ze elkaar te lijf gingen en leerde ze grenzen. Van dezelfde groep kinderen zijn er nu al enkelen overleden, of weer terug gegaan naar hun familie. Er zijn ook meerdere kinderen bijgekomen en sommigen die zo levendig en vrolijk waren toen, zijn nu teneergeslagen vanwege de medicijnen die zij krijgen.

Stille nacht heilige nacht, mijn gedachten gaan terug naar de volwassenen met wie ik heb samengewerkt en die ik heb zien werken. Hoe zal het met ze gaan, vraag ik mijzelf dan af. Van ‘Ons Plek’, de organisatie in Bloemfontein ben ik op de hoogte. Sommigen gaan goed en anderen zijn er niet meer. Van de andere organisaties in Kaapstad, waar ik mee heb gewerkt weet ik het niet, maar alles is mogelijk. De situatie is daar vanwege de crisis verslechterd. Honger maakt rauwe bonen zoet zegt men, maar wat als er geen rauwe bonen zijn?
Ik kijk er naar uit om ze weer te gaan zien in februari, want dan mag ik er weer voor twee weken heen.

Stille nacht heilige nacht, mijn gedachten gaan naar kerstmis lang geleden, naar die witte kerst, mijn moeder in haar mooiste jurk en de broodmaaltijd na de nachtmis. De lichtjes in de kerstboom, die pas aan mocht na de nachtmis en dan liedjes zingen. Later op de dag spelen in de sneeuw en bij het kerstdiner kwam het mooie servies uit de kast en aten we konijn, van eigen boerderij.

Stille nacht heilige nacht, het lichtfeest, hoor ik de priester zeggen. Ik kijk om mij heen en zie de lichtjes in de bomen schitteren. De kerk is overvol, want het is kerstmis. Lichtjes in donkere tijden, denk ik en buiten vriest het nu. In Zuid Afrika is het zomer en warm, volgens de laatste berichten. Mijn gedachten gaan naar de mensen in Zuid-Afrika, waar om en nabij de 50 miljoen mensen leven, waarvan 20 miljoen hiv geinfecteerd. Wereldwijd zijn er 33 miljoen, laat de krant weten.
De priester leest de kerstgedachte voor:

Licht
Als je wilt dat er licht is, ontsteek het dan zelf.
Je hebt lucifers om te ontbranden, een mens heeft zoveel, zoveel in beide handen...
Als je wilt dat er warmte is, maak hoog dan het vuur.
Je hebt woorden om kilte te doven een mens heeft zoveel, zoveel kracht om in te geloven...
Als je wilt dat er liefde is, dan geef je iets van jezelf.
In troosten een veilig omarmen, een mens heeft zoveel, zo heel veelsteun om anderen te warmen...
Als je wilt dat er licht is, ontsteek dan jouw lamp.
In luisteren, beschermd meeleven, een mens heeft zoveel, zo heel veel groots om van zichzelf te geven...

Stille nacht heilige nacht, mijn gedachten gaan terug naar een paar dagen geleden, naar het Zaans Offensief, die 9 oktober een Gala Ball had georganiseerd voor Willen en Doen. Het feest heeft zoveel opgebracht dat we nu kunnen beginnen met het bouwen van het tweede kindertehuis in de Transkei in Coffee Bay. De kogel is door de kerk, het geld is gestort en we kunnen aan de slag met het tweede kindertehuis.

Ruim een jaar geleden ging er bij mij een lichtje branden en daarmee ontstak ik een lamp. Ik ging een droom achterna en deze droom werd werkelijkheid, deze droom kwam uit, met medewerking van jullie allemaal. Als je wilt dat er licht is ontsteek het dan zelf en hierin heb ik geprobeerd een steentje bij te dragen.

Wij allen wensen jullie een knallend en bruisend uiteinde en een prachtig begin, ook namens allen in Zuid-Afrika.

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ik ben telefonisch te bereiken op 06-17878385

Neem een kijkje op www.willenendoen.org, waar Maarten momenteel druk mee bezig is en wat er geweldig uitziet. Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

  • 26 December 2008 - 21:42

    Rosa En Fam.:

    Hoi allen van willen&doen.....

    Wij wensen iedereen veel mooie dagen toe en weer veel succes verder met jullie organisatie!
    Ik had een aantal van jullie kerstkaarten mee verzonden met de post, alle beetjes helpen....Leuk idee overigens hoor.

    Groetjes van ons allen!

  • 27 December 2008 - 12:31

    Trinja:

    Hoi allen van Willen&Doen en Wil in het bijzonder.

    Nog steeds vind ik het een prima initiatief en nu ik hoor, lees en zie hoe één en ander vordert en al is gerealiseerd, hoe dromen waar gemaakt kunnen worden als je er maar in gelooft, word ik blij en Licht van binnen.

    Voor jullie allen een warm en liefdevol 2009

  • 27 December 2008 - 13:26

    Vera:

    Als ik deze mail lees word ik er effies heel heel stil van een mail die je raakt , wij wensen jullie allen een warm en veel succes in Afrika het komend jaar je zusje Vera

  • 28 December 2008 - 08:36

    Louise:

    Wil je bent uit het oog maar niet uit het hart.
    je bent een goed mens en kind van God,hij zal je de kracht geven om door te gaan. Ik waarder echt wat je doet en heb gedaan.
    Je ben gezegen, ga zo door.

  • 01 Januari 2009 - 15:00

    Roos (tante Duw):

    Wil, ik heb je mail gelezen.Stille nacht, wat een mooie tekst.Wat doe je een goed werk.Hopelijk zie ik je bij de verjaardag van tante Jo. De beste wensen
    Groeten, je nicht Roos

  • 13 Januari 2009 - 08:31

    Jaap Blokdijk:

    hoi wil,

    ik heb je verhaal gelezen in hivnieuws nr. 116, en vond t een mooi verhaal; wens je succes met je initiatief; op jullie site stond alleen nix over feiten en resultaten: daar was ik wel benieuwd naar: misschien komt dat nog.

    met vr. gr.

    jaap blokdijk.

  • 31 Januari 2009 - 05:37

    Trudy:

    Hey! Waar blijft je verhaal nou? Ben zo benieuwd.

    Groetjes aan Martin, Deon, Hendrik en alle andere bewoners van Ons Plek.

    Knuffel Trudy :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 387285

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: