Olé.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Olé.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Olé..

Door: Ronald (voor Willen & Doen)

Blijf op de hoogte en volg Wil

26 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

De dagen beginnen vroeg. Rond een uur of zes, half zeven beginnen de hanen te kraaien en is het wel gedaan met de rust. En dan maar weer hopen dat de dag zo gaat zoals je graag zou willen. Gisterochtend zaten Phumlani en ik te ontbijten toen de de headman binnen kwam vallen. Het was mij duidelijk dat er iets aan de hand was, hij was licht paniekerig, of dat wij even wilden helpen. Ik had uiteraard geen idee waar ik "ja" tegen riep, maar ik er op mijn slippers vrolijk achteraan. Nu had de headman bedacht dat het tijd was om eigenhandig een van zijn stieren te castreren. Dit was niet helemaal goed gegaan, en de bedoeling was het beest op zijn rug te leggen, wat reparatiewerkzaamheden te verrichten en de overgebleven zaak te ontsmetten. Vind ik mijzelf om kwart over zeven in de ochtend terug in een van stokken gemaakte houten kraal, op mijn slippers, met een net gecastreerde nogal geirriteerde (hoe zou jij dit vinden?) stier. Een half uurtje verder was de klus geklaard, en iedereen kabbelde rustig verder. Ik was overduidelijk de enige met een hartslag van boven de 150...
Verder over het project. Eigenlijk zijn er zoveel zaken waar ik over zou kunnen schrijven en die aandacht vragen, ik heb er maar een uitgekozen die mij nogal raakte. Het is nuttig voor ons project om inzicht te krijgen in de samenstelling van de gezinnen die om de onze plek heen wonen, en om daarbij een beeld te hebben van de situatie per gezin. Inmiddels vonden wij een slimme Xhosa vrouw die ons helpt door de rondavels te bezoeken met een door ons samengestelde vragenlijst. Hierin staan vragen als: hoeveel kinderen zijn er in het gezin, is er een vader en wat doet hij, zijn er medische kwesties enz.
Zij bezoekt zo'n zeven gezinnen per dag en zo krijgen wij veel informatie waarop we verdere plannen voor het project kunnen baseren. Verder is dit uitstekend te gebruiken in onze weg naar formele registratie van de school wat weer belangrijk is voor de financiele positie van de stichting. Het is soms onvoorstelbaar waar zij aan het eind van de dag mee terugkomt. Zo is er een groot gezin verlaten door de vader, hij is bij een andere vrouw gaan wonen. Deze man komt dagelijks terug om het eten weg te halen bij zijn eigen kinderen, soms letterlijk van tafel, gepaard met het nodige geweld. Nu is dit van alle tijden en van alle culturen, maar hier hou je dan ook echt helemaal niets meer over en zijn zij overgeleverd aan de welwillendheid van buren. Krijg de kindertjes vanuit deze situatie maar eens op school, zij zijn aan het overleven...
Interventie is vanuit de complexiteit daar omheen niet aan ons, er is echter wel een weg om te helpen. Vanuit het initiatief van een andere vrijwilligersorganisatie zijn er een aantal "supermoeders" geselecteerd. Dit zijn zeer sterke vrouwen die geleerd hebben de juiste weg te vinden om medische en sociale problemen te herkennen, en de weg weten om deze op te lossen waar mogelijk. Aanstaande maandag hebben wij hen, tezamen met de moeders uit onze omgeving, uitgenodigd in ons gemeenschapshuis. De betreffende moeder heeft ook toegezegd te komen, en die gaat niet ontsnappen aan de juiste aandacht...
Inmiddels ben ik al weer twee weken van huis. Enerzijds vliegt de tijd, maar mis ik het natuurlijk ook. Goed dat het goed gaat daar! (dat geld inmiddels ook weer voor de stier heb ik gezien).
Tot snel,
Ronald

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387 t.a.v Willen en Doen
Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

  • 26 Mei 2012 - 16:18

    De Westerbeken:

    Hé Roon! Weer een mooi stukje. Enerzijds gelachen om je stierenverhaal anderzijds erg onder de indruk van de situatie waarin oa de vrouw die je omschrijft verkeert. En dat gevoel zal bij jou nog vele, vele malen groter zijn omdat je het allemaal van zo nabij meemaakt. We zijn trots op je wat je allemaal doet daar!
    Liefs Bou, Maaike, Leonie en Max

  • 26 Mei 2012 - 19:53

    Anja:

    Lieve Roon ,wat een verhaal , zo maak je nog eens wat mee .Maar het verhaal van zo,n gezin dat blijft wel wel hangen daar kan je je niets bij voorstellen.Voor dit soort gevallen moet toch iets geregeld kunnen worden.Je gaat aan de laatste 2 weken beginnen ,Je zal nog wel heel wat meemaken ,we horen het wel weer.liefs en kus van ons.

  • 26 Mei 2012 - 20:46

    Wil:

    Hi Ronald,
    Dat was even heftig wakker worden, een ware confrontatie met een totaal andere cultuur, mij zo bekent.
    Geweldig hoe de moeders de moeders bijstaan en hoe hulp kenbaar wordt gemaakt en hoe hulp o zo nodig is van ons naar hen toe. Je maakt grote stappen vooruit vriend, echt geweldig werk. Stimuleert mij om in actie te komen. Ben trots op je en heel blij dat je daar bent. Echt Willen en Doen !!! Sterkte daar en iedereen de groeten.

  • 26 Mei 2012 - 22:05

    Dré:

    Hoi, Roon
    Enerverend om te lezen hoe het "normale" leven er daar aan toe gaat. Het is niet te geloven voor ons westerlingen wat daar allemaal gebeurt!! Ik lees dat het je wel aangrijpt allemaal!! Je bent echt goed bezig... Geniet van de tijd dat je daar bent, hier is het allemaal zoals altijd!!! Maak er nog een paar leuke 2 weken van, deze ervaring vergeet je NOOIT meer!! Ze zullen daar allemaal erg blij zijn met het werk wat je daar voor hun doet. Zorg dat ze jou niet snel vergeten, dan is je missie zeker geslaagd. Doe voorzichtig en ik spreek je snel. Gr. Dré
    P.s. Ter Leede zit in de volgende ronde

  • 26 Mei 2012 - 23:51

    Miranda:

    Hoi Roon,

    Wat onwijs gaaf ziet het eruit allemaal en wat zijn je verhalen indrukwekkend. Mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik kan me voorstellen dat het een hele belevenis is. De foto's zijn ook heel erg leuk en het ziet er daar erg mooi uit. Op de foto's waar jij opstaat kan je wel zien dat je het goed naar je zin hebt. Je straalt helemaal. Ondanks dat wat je allemaal ziet en hoort er soms ook best in zal hakken. Het is ook niet niks allemaal.
    Ik wens je heel veel succes daar met de doelen die je/jullie willen bereiken en geniet ervan. Dit is een ervaring die je nooit meer vergeet.
    Liefs, Miranda xx

  • 28 Mei 2012 - 11:44

    Sylvia En Nico:

    hai Ronald,
    inderdaad gaan de emoties op en neer als je al je verhalen leest..
    wat een hard leven is het daar he...
    hoewel ik niet vaak reageer, lezen wij wel alles hoor..
    wij vinden het zeer indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken daar!
    zeker, dit is een maand uit je leven, die je nooit meer zal vergeten!
    veel succes in de laatste weken,
    liefs Sylvia en Nico

  • 28 Mei 2012 - 20:58

    Chantal:

    Wat een tegenstellingen want onze kinderen hebben vandaag heerlijk in het zwembad gezwommen, ijsjes gegeten en waren aan het mokken dat ze morgen alweer naar school moeten.... Tja dan helpt zo'n brichtje van jou wel om alles weer in het juiste perspectief te plaatsen. Mooi dat jullie de kracht van de moeders opzoeken om cirkels te doorbreken maar het vooral ook van en door henzelf laat gebeuren. Geniet van je 2e helft in Afrika en tot snel weer.

  • 29 Mei 2012 - 10:52

    Ellen Bergh:

    Hi Roon
    wat vlieg de tijd zeg, je bent al op de helft!
    Als ik jouw verslagen zo lees ben je al echt onderdeel van 'het dagelijkse' leven daar....respect, je zit er 'vol' in!
    Leuk te lezen en mooi de foto's te zien, het geeft me het gevoel alsof ik om een hoekje even met je meekijk :-)
    Mooi!!

    Succes en plezier daar! Liefs

  • 29 Mei 2012 - 14:59

    Miranda De Zwart:

    Wat moet je toch kunnen schakelen.. Ik heb bewondering voor je. Lfs

  • 29 Mei 2012 - 18:59

    Ria:

    Nou dat is wel een hele andere wereld
    als ik dat zo zie wat zijn wij dan schat rijk.
    ronald we gaan nu aftellen nog eventjes groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 385206

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: