Bakkie.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Bakkie.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Bakkie..

Door: Ronald (voor Willen & Doen)

Blijf op de hoogte en volg Wil

30 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Marion vertelde mij dat er veel collega's een donatie hebben gedaan, ontzettend mooi en dank!! Dat geeft echt een goed gevoel..en Otto natuurlijk dank voor het initiatief!
Nee, het woord "bakkie" gaat in dit geval niet over koffie. Het is het Afrikaanse woord voor een wagen met een, veelal open, laadruimte. Ik rijd hier met een bijzonder exemplaar, hij staat al op een eerdere foto. Hij lijkt was bouwvallig, maar houd zich goed en is oersterk wat nodig is op de paden en heuvels. Het is de gewoonte dat wanneer je toch een kant opgaat je van alles en nog wat meeneemt. Vooral vrouwen met lading op het hoofd en kinderen zijn zeer dankbaar wanneer ze mee kunnen rijden. Kinderen maken er de gewoonte van om via het tussenraampje te voelen of de oren en neus in het wit hetzelfde voelen als in het zwart, of klimmen als je niet uitkijkt buitenom de wagen binnen. Op een goed moment reed ik naar het project en zag ik een man liggen, half op de weg, half in de struiken. Ik vertelde al eerder dat het niet ongebruikelijk is voor de mannen om vroeg aan het bier te gaan, nou, deze kwam dan ook niet uit de kerk...niet te vervoeren! Ik wilde hem niet laten liggen dus hem in het bakkie gesjouwd, ik begreep dat hij zo ongeveer dezelfde kant op moest. Wat denk je, op het moment dat ik weer ging rijden vond hij het een goed idee om te gaan staan..head first het bakkie uit natuurlijk.. Ik schrok mij een ongeluk, en na een medische controle zag ik alleen wat schroeischade op zijn gezicht en een pijnlijke arm en heup. Het bracht hem wel weer aan de wandel, hij wilde niet meer mee en had er duidelijk geen vertrouwen meer in...
In het vorige verslag vertelde ik al iets over de rol van de "supermoeders". Zij zijn verenigd in een organisatie met de naam "mental mothers", worden vanuit de eigen gemeenschap gekozen en uitgebreid getraind op medisch gebied en op het gebied van hygiene en sociale misstanden. Afgelopen maandag waren zij in ons gemeenschapshuis en vanuit onze uitnodiging waren er veel moeders met hun kinderen. Alle kindertjes van ons schooltje kwamen ook aan de beurt. Los van wat kleinere hygiene issues waren zij allemaal, er waren er 25, gezond. Statistisch is dit echt onvoorstelbaar hier. Het bewijs dat het ritme van onderwijs in combinatie met gezond eten en hygiene educatie werkt. Een aantal mensen zijn hier dan ook enorm trots, en daar kunnen de betrokken van Willen en Doen in Nederland zich direct bij aansluiten: echt fantastisch! Helaas zijn er ook schrijnende gevallen en soms is de oorzaak niet te bevatten. Zo geven sommige moeders net geboren kinderen een combinatie van water en een soort bloem. Dit kleurt wit en zij zijn dan in de veronderstelling dat dit melk is, met alle gevolgen voor de kinderen van dien. Ik gaf in het vorige verslag al een weergave van een sociaal probleem. Dit is als "case" geduid en krijgt de aandacht die het verdiend. Ik zou hier nog veel meer over kunnen vertellen maar eerlijk gezegd heb ik daar de moed niet voor en ben alleen maar blij met elk beetje hulp wat er geinitieerd kan worden.
Nog een aardige, ik schreef dit verslag gisteravond, en net aangekomen op de plek waar ik dit altijd schrijf valt de knalpijp onder het bakkie vandaan..
Tot snel!
Ronald

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387 t.a.v Willen en Doen
Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

  • 30 Mei 2012 - 15:17

    De Westerbeken:

    Niet te geloven wat je allemaal meemaakt daar! En wat een gewéldig nieuws dat de kindertjes allemaal gezond zijn! Dat moet voor de mensen die zich daar allemaal voor inzetten toch een fantastische 'beloning' zijn! En mooi dat jij daar ook je steentje aan bijdraagt!
    Veel succes weer!
    Xxx Bou,Maaike,Leonie en Max

  • 30 Mei 2012 - 15:35

    Mam:

    Ha Roon wat geweldig weer ,ik kijk haast elk uur of er al weer iets te melden is en ja hoor .wat kan jij goed schrijven zeg je kan wel een boek uitgeven,geweldig .Ondanks de schrijnende gevallen weet ik zeker dat hier ook erg om gelachen wordt.Het is heerlijk dat je dit allemaal meemaakt ,en als je weer thuis ben kunnen we nog heel veel vehalen van je horen.we kunnen niet wachten .Nu kan je nog heel veel voor die mensen doen Prachtig Lieve groetjes pap en mam

  • 30 Mei 2012 - 17:32

    Els:

    hoi Roon, wat maak jij ontzettend veel mee in zo'n relatief "korte" periode. Het is wel fijn dat je nu al het een en ander kunt "vertellen" en voor ons ook heel leuk om te kunnen volgen wat je doet en allemaal bereikt daar met de mensen om je heen. Ik vind het mooi! x

  • 30 Mei 2012 - 18:05

    Bianca:

    Hey Roon, wat goed dat er al zoveel bereikt is en dat jij hierin ook een belangrijke bijdrage kunt leveren..Haha drank he, het deed vast weer wat oude tijden herleven!Zo maak je zeker wat mee en een ervaring om nooit te vergeten! Heel veel succes en keep in touch.Liefs van mij X

  • 30 Mei 2012 - 19:23

    Sylvia Vonk:

    hoi Roon, wat een verhaal weer zeg!
    heb jij nou ook niet, dat je zo plaatsvervangend kwaad op die mannen daar, wordt? ik heb dat wel!
    tuurlijk, de vrouwen daar zijn fantastisch!!! en fijn dat het met de kindjes goed gaat!
    hoop dat de knalpijp er weer op zit haha en weer veel succes verder..
    liefs van ons uit Rijnsburg

  • 30 Mei 2012 - 19:48

    Marjolein:

    Hoi Roon,

    Ik heb in 1 keer ademloos je laatste 3 verslagen gelezen (ik kende de mogelijkheid nog niet om een melding te ontvangen nadat er een bericht is geplaatst haha). Wat enorm indrukwekend wat je daar allemaal meemaakt en wat kun je er boeiend over schrijven. Ik ben echt trots op mijn zwagertje (jou dus)! Wat bijzonder dat jij daar een bijdrage levert aan een beter leven van vele mensen. Keep up the good work en blijf je verwonderen! Liefs Mar

  • 31 Mei 2012 - 08:16

    Joyce:

    Hi lieve roon,
    Het wordt misschien een beetje afgezaagd, maar ook ik kijk uit naar en geniet onwijs van je verhalen!! Fantastisch om te lezen en wat zal het bijzonder zijn om zulke belangrijke resultaten te boeken...
    Enne, ben je zelf onder dat bakkie gekropen of heb je hulp ingeschakeld?!
    Pas goed op jezelf en geniet van elk moment....
    X Joyce

  • 31 Mei 2012 - 11:41

    Vera:

    Hoi Ronald geweldig dat je Wil een handje helpt , het geeft je een goed gevoel denk ik . Wil zal trots op je zijn. Veel succes daar, ik ben een zus van Wil. Groetjes Vera.

  • 31 Mei 2012 - 13:25

    Chantal:

    Prachtig relaas weer hoe de belangrijk onderwijs is voor de jeugd. Dit 'recht' brengt zoveel meer dan educatie! Hoe oneerlijk is het toch dat veel kinderen die wel willen maar niet kunnen en dat er veel kinderen zijn die wel kunnen maar niet willen.

    Geniet van de tweede helft!

  • 31 Mei 2012 - 14:46

    Sylvia Vis:

    Als ik zo al je verslagen lees, besef ik me hoe 'rijk' wij hier eigenlijk zijn. We wonen in een mooi huis, veel lieve mensen en kinderen om ons heen, alles goed geregeld. Eigenlijk voor ons zo vanzelfsprekend. En je weet wel dat er nog een andere wereld is, maar die is ver weg. Jij haalt hem voor ons een beetje dichterbij. Dank je wel Roon! Genieten van het leven in plaats van altijd maar druk zijn met dingen die er eigenlijk niet zo veel toe doen!
    Succes met de 2e helft, maar voor mij heb je de wedstrijd al gewonnen :-)
    Liefs van Syl en de andere visjes.

  • 31 Mei 2012 - 15:29

    Marieke Jansen:

    Hoi Ronald,

    wat een groot avontuur! Leuk om te lezen. Ik leef met je mee.
    Mooi bakkie heb je trouwens. Succes met het monteren van de knalpijp.

    Hartelijke groet,
    Marieke

  • 31 Mei 2012 - 19:53

    Ditte:

    Hoi Roon, je verslagen lezen als een mooi boek maar door de luchtige humor heen proef je de ernst van de situatie waarin de mensen daar leven. Hier zijn andere zaken aan de orde zoals het spannende competitieslot van TL 1 maar vooral ook de districtsfinale van de Startbaan meiden. We gaan ons best doen zaterdag. groetjes van de Bloemendalen

  • 31 Mei 2012 - 22:10

    Els:

    Over de helft en 't is Juni!! Klinkt al dichterbij. Weer bedankt voor je kijk op de mensen en de voortgang van het project. Je maakt wel wat mee ,zeg!Respect en succes! Liefs Els ,Jack,Lois en Rik

  • 01 Juni 2012 - 10:59

    Sandra:

    Hey Roon, wat een bijzondere ervaring daar voor je. En wat mooi, dat je nu al merkt dat je daadwerkelijk iets kan betekenen. Blijf schrijven, want het is leuk om je belevenissen te lezen. Succes met de laatste weken! Groetjes van Jan, Sandra, Wessel en Mads

  • 01 Juni 2012 - 17:42

    Bo:

    Lieve papa,wat een super leuke foto's!
    Ik vind het super goed wat je daar allemaal doet. Ik ben erg benieuwd naar je verhalen als je terug komt. Ik heb veel zin in de schoolvoetbal van morgen. En op school hard werken aan de slotavond.
    Nog ander halve week dan ben je lekker thuis. Met mij gaat het goed.

    Dikke kus!

  • 01 Juni 2012 - 17:53

    Noa:

    lieve papa
    Wat een een leuk verhaal over die dronken man.en wat rij je in een oude auto. Ik vind het heel fijn dat je over 1,5week weer thuis bent.met mij gaat alles goed
    Kus Xxx

  • 01 Juni 2012 - 22:23

    Marion:

    Lieve Roon, gelukkig spreek je regelmatig maar wat heerlijk om je koppie zo stralend op die foto's te zien. Wat een mooie avonturen maak je mee en prachtig dat je daar zo betekenisvol kan zijn.
    Super trots op jou en dikke kusxxx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 386376

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: