Op de valreep - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Op de valreep - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Op de valreep

Door: de Reizigers

Blijf op de hoogte en volg Wil

09 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Op de valreep,

Terugkijkend naar de laatste 7 weken hebben we toch aardig wat gepresteerd. De NPO Willen en Doen Zuid Afrika staat en nu kunnen ze vanuit hier aan de slag. Het bestuur zal dat samen met Gracie gaan ondernemen. Hoogtepunten deze reis waren de papieren die we hebben gekregen, waaronder de eigendom papieren, die de Chief schreef. Momenteel zijn de eerste aanvragen de deur uit voor assistentie op de lagere scholen. Twee Nederlandse studentes zullen in April hier een kijkje komen nemen en hoe dat op te gaan zetten. Hun ervaring is belangrijk voor de volgende stap.

Ook is er een grote vooruitgang in de moestuin, die er weer helemaal puik uit ziet. Er zijn meer fruitbomen geplant en veel andere soorten groenten. Verder is Marcos op het moment bezig met het bouwen van een windmolen en heeft daar voor al een oproep op de Mawotsheni site geplaatst voor hulp en advies. De wieken draaien al, doch de aansluiting van het motortje en de batterij gaat nog niet echt. Hij gelooft er stellig in dat dit mogelijk is en wil zelf overal van dit soort windenergie gaan inzetten.
De jongens zijn ook begonnen met een nieuw timmermansbedrijfje en gaan bankjes maken voor de bevolking. We krijgen oude pallets van een groot bedrijf gratis aangeleverd. Wat ze nog nodig hebben is een schuurmachine.
Er is ook een nieuwe groep tieners actief geworden. Zij zullen het aspiranten voetbalteam gaan zijn. Hebben momenteel shirts aan die bij de Westfriesen vandaan komen. Bij het volgende bezoek dus maar kijken welke andere club shirts over heeft. Hun contributie is het wekelijks maaien van het gras. Er is ook een groep meiden actief en zij gaan netbal sport doen. Binnenkort zal er een toernooi zijn, dus wie weet
Betreffende geboorte bewijzen en ID bewijzen zijn we ook een stap verder gekomen. Duidelijk is dat ongeletterdheid hier mee te maken heeft. Ook hier wordt aan gewerkt. Er si een organisatie actief die de afzetters cq misdadigers aan gaat pakken. De waterproblemen zijn nog steeds niet opgelost en zal ook nog wel een tijdje gaan duren. Hopelijk kan de counselor hier meer aan doen.
Nomapuzi, onze kinderjuf, gaat montesori onderwijs krijgen. Tozama, haar assistent, gaat ook beginnen met een opleiding. Daarnaast gaat Selina een computercursus doen. De montesori school van Dawn gaat heel goed en ze hoopt dat deze volgende maand geopend gaat worden.

Vanmorgen de allereerste NPO Willen en Doen Zuid Afrika vergadering gehad, met het bestuur. Voorzitter (Chairperson) is Nomapuzi, secretaris (Secretary) Judy van de backpackers Sugar Loaf en penningmeester, (Treasurer) is Selina, die de bemiddelaar is van het Mavis project. Het gaat overigens goed daar. De mannen zijn bezig met het dak. We hebben op de vergadering vanmorgen de eventuele plannen besproken die er zijn betreffende aankomende projecten. In Mawotsheni komt er een stuk land vrij, waar we met een landbouw project kunnen gaan beginnen. Op hetzelfde stuk land kunnen we ook de kippenfarm gaan aanleggen. Hiervoor heeft een Zuid Afrikaans echtpaar zich beschikbaar gesteld om het te runnen.
Er zijn drie aanvragen voor kindercrèches, een aanvraag voor een kindertehuis, een af te bouwen vrijwilligers centrum en een vrijwilligerscentrum nabij de kindercrèche van Mavis. Voor al deze plannen wordt ook gekeken naar financiële support in Zuid Afrika. Gracie zal de plaatselijke autoriteiten, ondernemers en industrieën hiervoor gaan aanschrijven.

Verder hebben Hanny en ik afgelopen weekend 2 dagen vrij genomen en gewandeld langs de kust naar een plek wat Lubanzi heet en waar een backpackers is gevestigd. Werkelijk een geweldige wandeling van 6 uur heen en 6 uur terug, langs adembenemende plekken, letterlijk en figuurlijk. Fantastische gezichten over zee, daar het meeste van de wandeltocht daar langs ging. Echt aan te raden voor de wandelaars en natuurliefhebbers. Af en toe namen we een duik op zo een godvergeten mooi strand. Dolfijnen, walvissen, zeeschildpadden en prachtige vogels passeerden wij. Af en toe klommen wij als geiten de steile heuvels op, met onder ons de zee. Werkelijk onvergetelijk en heerlijk om er even tussen uit te zijn.
Okay vrienden, dit was het weer voor een tijdje.
Groeten van de reizigers.

En op de valreep; Hanny heeft vanmorgen de vloer met koeienpoep ingesmeerd samen met twee andere vrouwen. Goed werk verricht overigens 

Neem een kijkje op www.willenendoen.org, waar Maarten momenteel druk mee bezig is en wat er geweldig uitziet. Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387
Telefonisch ben ik bereikbaar op 0027794242591

• 09 Maart 2013 - 16:36

Trinja:

Hoi Willy Boy, zoveel jaar ben jij/zijn jullie al bezig en volg ik jou. Wat heb je, door je hart te volgen, al veel bereikt. Zo mooi om te zien/lezen dat er, stukje bij beetje, verbetering in het leven van deze lieve mensen komt.
    Wil vanuit een kikkerig en nat Westfriesland een hele dikke warme knufkus, hou van je man en tot . . . . xxx

• 09 Maart 2013 - 16:56

Anoniem:

Wilhelmus van Nassouwe
    ben ik, van Duitsen bloed,
    den vaderland getrouwe
    blijf ik tot in den dood.
    Een Prinse van Oranje
    ben ik, vrij onverveerd,
    den Koning van Hispanje
    heb ik altijd geëerd.

In Godes vrees te leven
    heb ik altijd betracht,
    daarom ben ik verdreven,
    om land, om luid gebracht.
    Maar God zal mij regeren
    als een goed instrument,
    dat ik zal wederkeren
    in mijnen regiment.

Lijdt u, mijn onderzaten
    die oprecht zijt van aard,
    God zal u niet verlaten,
    al zijt gij nu bezwaard.
    Die vroom begeert te leven,
    bidt God nacht ende dag,
    dat Hij mij kracht zal geven,
    dat ik u helpen mag.

Lijf en goed al te samen
    heb ik u niet verschoond,
    mijn broeders hoog van namen
    hebben 't u ook vertoond:
    Graaf Adolf is gebleven
    in Friesland in den slag,
    zijn ziel in 't eeuwig leven
    verwacht den jongsten dag.

Edel en hooggeboren,
    van keizerlijken stam,
    een vorst des rijks verkoren,
    als een vroom christenman,
    voor Godes woord geprezen,
    heb ik, vrij onversaagd,
    als een held zonder vreden
    mijn edel bloed gewaagd.

Mijn schild ende betrouwen
    zijt Gij, o God mijn Heer,
    op U zo wil ik bouwen,
    Verlaat mij nimmermeer.
    Dat ik doch vroom mag blijven,
    uw dienaar t'aller stond,
    de tirannie verdrijven
    die mij mijn hart doorwondt.

ben jij vernoemd naar dit lied??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

• 10 Maart 2013 - 07:46

Hanny:

De 7 weken hier met Wil op Mawotsheni zijn voorbij gevlogen. Een betere manier om de mensen en streek te leren kennen is er niet.
    Geweldig om Wil hier aan het werk te zien. Van vroeg ochtend tot bedtijd is hij bezig met aansturing, het plannen en regelen van alle papieren/bouwzaken. Het is allerminst makkelijk. Tegenslagen en frustraties komen geregeld voor. Maar Wil door je positiviteit en meer dan 100% inzet heb je dit alles in 7 weken weer bereikt. Ik heb veel blije gezichten gezien!

• 10 Maart 2013 - 13:05

Akky:

SUPER wat je weer allemaal voorelkaar hebt gekregen alle lof hiervoor probeer nog steeds sponsors
    te regelen want jou werk moet toch echt doorgaan nog een paar van zulke mensen als jij en de wereld
    zou er een stuk beter uitzien. een hele goede terugreis en tot ziens. knuff.

• 10 Maart 2013 - 21:41

Martin:

Mooi verslag Wil. Goed om een overzicht te krijgen van wat er allemaal weer is gebeurt. En wat heeft NPO Willen & Doen een mooie voorzitter in Nomapuzzi (of Chairlady zoals ze het zelf noemt)
    Groet,
    Voorzitter Martin.

• 11 Maart 2013 - 18:07

Aaf:

Hoi Wil super wat er weer gebeurt is deze maanden top top wat een inzet van jullie allemaal succes verder goede reis terug naar ons kouwe dorpie gr dikke pakkert van mij voor iedereen aaf