Confrontatie . . . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Confrontatie . . . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Confrontatie . . . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

30 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

" Haal die gemeenschap bij elkaar, want ik wil weten waarom er zoveel kinderen langs de weg lopen, op blote voeten, die mij elke keer vragen om een lift naar Coffee Bay. Moeten ze niet naar school dan?", vraag ik de plaatselijke burgemeester . " Twee van mijn kleinzoons gaan niet. Een omdat hij geen schoenen heeft en de ander omdat hij gewoon niet wilt", antwoordt hij. "Goed mogelijk dat er een van hen straks tussen 4 muren zit, nog voordat hij 20 is en dan is dat jouw schuld omdat jij ze niet een schop onder de kont hebt gegeven om naar school te gaan".
Zijn zoon is net terug uit Kaapstad en kwam uit de baijes. Hij zat vast vanwege handel in softdrugs, maar dat even terzijde.
Ik loop weg bij hem, ga de keuken in en maak een bak koffie voor mijzelf. Moet eerlijk zeggen dat ik af en toe wel eens teveel gas geef. De getuigen van dit soort confrontaties zijn dan meestal ergens anders mee bezig.
Even later komt de desbetreffende naar mij toe en zegt dat er vrijdag de 25ste oktober een vergadering is gepland.

Aanvang 8 uur zijn er twee mannen. Ach ja, dit is Afrika. Wij hebben een horloge en hun hebben de tijd. Ik verwen mijzelf nog maar met een bakkie koffie en neem met Gracie de agenda door.
1 - Kindercrèche
2 - lagere school
3 - Community center
4 - Winkel
5 - Water
6 - Hoe zien jullie de toekomst van Mawotsheni?

Nomapuzi neemt om 9 uur het woord. In een korte uitleg geeft zij weer dat sponsoring van de staat waarschijnlijk de eerste paar jaar niet gaat gebeuren. Reden hiervan is omdat er tekort geld is. De kinderen krijgen pap wanneer ze komen. Wij hebben begrepen dat de meesten aan de moeders geen inkomen hebben. Schoolgeld vragen is dus niet mogelijk. Wij hebben gevraagd of de moeders dan om de beurt willen koken. Aangezien de moeders niet naar ons komen zijn wij bij hen langs gegaan. Toch, ze komen nog steeds niet. Een van de vrouwen aanwezig gaat staan en zegt dat zij er wel even voor gaat zorgen dat ze op de ouders vergadering volgende week gaan komen. deze vrouw is een voorbeeld van een Kenau :) ze schreeuwt het echt uit en kijkt daarbij alsof ze je opvreet.

Volgende onderwerp is de jongens op blote voeten. Ik vraag de aanwezigen, zo een 20 vrouwen en 40 mannen, goede opkomst dus, waarom deze kinden niet naar school gaan. Er valt een stilte. Duidelijk laat ik de gemeenschap weten wat hun verantwoording is. Phumlani vertaalt het voor mij. Weer valt er een stilte. Dan staat de burgemeester op en hij stelt dreigend de vraag nogmaals. Een vrouw staat op en zegt dat het haar niets uitmaakt. " Wat kan mij het schelen".
Ik was even verstomd. De burgemeester vraagt mij wat hier aan te doen valt. "We schakelen de sociaal werkster in", antwoord ik. "Wanneer ze dan nog steeds niet meewerkt kunnen de kinderen van haar worden afgenomen. Ook de kinderbijslag".
Nog steeds geen reactie.

Community centrum gaat gebruikt worden voor workshops. De dames gaan weer tassen maken en jongens die niet naar school gaan en willen trainen zijn verplicht Engelse les te volgen en een workshop te gaan doen. Workshops zijn tuinieren, dan krijgen ze Marcus als docent, metselen, dat gaat Phumlani hen leren, en timmeren, wat door Riff gaat worden opgepakt.

Voor de winkel worden ook duidelijke regels gesteld. Openingstijden van half 7 tot 6 uur.
Kinderen die boodschappen komen doen zonder geld worden zowieso niet geholpen en credit moet worden afgebouwd, want in de toekomst zal dat verdwijnen. De winkel is geen sociale plek meer, want wij hebben ook andere jobs te doen. Dus geen drinken of gezelligheid praatjes. Dat doen jullie maar in de community centrum. "Zijn er nog spullen nodig in de winkel?" Een van de vrouwen gaat staan en vraagt om haarspray :-)

Water is en blijft een probleem. Het is bekent dat de pomp een keer per half jaar kapot gaat. Het is nieuws dat deze gemeenschap " verloren water" krijgt. Water wat dus over is krijgen wij en dat is de reden dat het maar een week per maand is, zegt een van de aanwezigen. Wederom ben ik weer versteld. Afgelopen week heb ik het hogerop gespeeld en ben met Councelor en Chief gaan praten. Aanvraag voor water is de deur uit en de Chief wil met mij naar waterwerken en O.R.Tambo, het ministery wat over water gaat.

Ik kijk uit naar die ontmoeting :)

Na twee uur vergaderen stuur ik de gemeenschap met de laatste vraag naar huis.
Hoe zien jullie de toekomst hier, wat is er nodig, wat verwachten jullie en wat kunnen wij beteken voor jullie?
De 22ste november is de volgende vergadering.

Bij deze, ik dank u :)

www.willenendoen.org is waarop jullie alle info kunnen vinden als jullie op wat voor manier mogelijk ons hier willen steunen. Ik ben te bereiken onder nummer 0027712340022

  • 30 Oktober 2013 - 17:11

    Britta:

    Interessant hoor! ik ben benieuwd wat er uit die ontmoeting zal komen! Succes en liefs

  • 30 Oktober 2013 - 17:29

    Aaf:

    Hoi Wil het lijkt wel of ja aan het vechten bent tegen de bierkaai wat zal je af en toe koken ik wens je veel succes en Pummie is er toch nog,soms toch nog bruikbaar voor de taal. Samen met Gracie moet het lukken tot schrijfs liefs 1 van de 5 moeders xxxx

  • 30 Oktober 2013 - 19:19

    Loes Raymakers:

    ha wil
    heel veel succes tijdens het volgende gesprek.
    en met al je harde werk.
    groeten van een trotse buuv

  • 30 Oktober 2013 - 21:07

    Dita:

    Hoi Wil, je bent weer goed bezig! Succes met alles en met de volgende vergadering XXX

  • 30 Oktober 2013 - 22:43

    Hanny:

    Een super goede opkomst Wil! Goed plan de workshops, dat zou wel eens goed kunnen werken. Twee kanten op, voor de jongens en voor degene die de workshop gaan geven (Phumlani). Veel succes! X

  • 31 Oktober 2013 - 22:21

    Tom:

    Nou nou Wil, je blijft er maar keihard tegenaan gaan en wat zal je af en toe jeukende handen hebben. Chapeau voor je onverminderd doorzettingsvermogen kerel. x

  • 04 November 2013 - 16:54

    Reino Laagland:

    lieve Wil, ja ik denk dat het af en toe vechten tegen de bieerkaai is maar als er maar weer een paar kinderen wel naar school gaan is dat al weer een overwinning veel sterkte van je nicht Reino

  • 07 November 2013 - 11:15

    Reneée:

    Hee Wil,

    Ze kennen daar in ieder geval ook de beruchte "Grootjestoid" ....

    Denk om jezelf ..dikke zoen !!

    Renée

  • 11 November 2013 - 20:50

    Tonie:

    Hoi Wil,
    Met veel plezier én bewondering lees ik je verslag.
    Wat ben je toch een waanzinnig goed positief mens, want soms lijkt het wel; "dweilen met de kraan open".
    En om dan telkens de moed er in te houden.......petje af!
    Lieve groeten uit het Noordeinde,
    Tonie Theel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 385206

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: