Opbouwwerk - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Opbouwwerk - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Opbouwwerk

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

17 November 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Opbouwwerk ,

Het is vroeg in de ochtend, normaal zo rond half 7, dan kraaien de hanen al een uur.
Vandaag gaan we naar Mavis, want ik wil haar zien vertrekken in haar rolstoel van haar huis naar haar nieuwe kindercrèche. Onderweg nemen we wat lifters mee, kinderen die naar school lopen, vaak 10 km.
We treffen Mavis aan op haar terras en ondergaan de wandeling naar de school. De foto,s spreken voor zich. We zijn vroeg. Voor de ingang wil Mavis op de foto met de kinderen die aanwezig zijn. Ik tel er op dat moment rond de 40. Trots glimlacht ze voor Little Angel :)
Binnen laat ze de kinderen Engelse liedjes zingen. Het is duidelijk dat ze de kinderen goed onder controle heeft.

Terug op Mawotsheni zijn de jongens druk bezig met de fundering. Een nieuw stuk wordt aangebouwd omdat Riff en Nera voor het project gaan werken. Beiden zijn Zuid Afrikaans en zij gaan proberen het project zelfredzaam te maken. De eerste sponsoring is al binnen. Een copieerapparaat en verf. Beiden willen zich inzetten om de gemeenschap te ontwikkelen.
Gracie en Riff zijn druk met de winkel om deze te reorganiseren en de winst voor opbouwwerk te gaan gebruiken. Volgende week komt er hout aan, wat gebruikt wordt voor het maken van banken, deuren, ramen, stoelen en ander meubilair. Er is een plan om hierbij jongens uit de gemeenschap te betrekken en deze het vak te leren. Hierin gaan we samenwerken met stichting Obonto, wat gerund wordt door Bruun en Jacob, een Nederlands stel, die actief zijn in Nijmegen. Samen opbouwen maakt sterk :)

Wanneer we s' avonds rond de tafel zitten om te gaan eten komt de buurman binnen om een brood te kopen. Het is donker, de winkel is dicht en er is geen elektriciteit hier. We geven hem een brood mee, waarvoor hij betaald. Hij gaat naar een van zijn vriendinnen. Ach ja, andere cultuur.

Ondertussen is het eindelijk gaan regenen. Marcos en Mack springen een gat in de lucht, want de tuin kan dat gebruiken. De jongens hebben net gesport. Onze geïmproviseerde sportschool wordt goed gebruikt door de plaatselijke jeugd. Is aan beiden dan ook wel te zien :)

Het is het einde van het schooljaar. Dawn is druk met het schrijven van het jaarverslag. Dit hoort er ook allemaal bij. Onderdeel van opbouwwerk en dat doen we hier samen.
Nomondi brengt mij een beker pompoensoep. Ach ja, ik moet ook opgebouwd worden :)

Aanvragen zijn de deur uit, voor sponsoring van timmerman gereedschap en voor de sportschool. Allemaal onderdeel van het grote plan, opbouwwerk :)

Genoeg voor nu, ik houd jullie op de hoogte, nog twee weken :)

Nieuws van thuis; de nonnen treden de nacht van 30 november op in Paradiso op Lovedance. Komt het zien, de opbrengst is voor het aidsfonds. Het is hun jaarlijks feest. Ik zal daar zeker ook bij aanwezig zijn. Voor mij een geweldig cadeau, want het is mijn verjaardag, dus koop kaarten :)

Ik ben bereikbaar op 0031712340022

• 17 November 2013 - 19:18

Mark:

Goed bezig ,tot over 2 weken !

• 18 November 2013 - 17:10

Aaf:

Hoi Wil wat zal Mavis trots zijn geweest in haar rolstoel, allemaal goeie projecten en het komt van de grond super, zit de bevolking nog maar even achter de broek dan zal het vast lukken, nog fijne weken met z'n allen samen sterk zal ik maar zeggen tot snel groetjes xxxx