De Koningin van Thembuland - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu De Koningin van Thembuland - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

De Koningin van Thembuland

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

25 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

De Koningin van Thembuland

De Transkei is verdeeld in twee koninkrijken. Aan de ene kant van de Mthatha rivier zijn het de Phondo’s en aan onze kant de Thembu’s. Tegenwoordig is de Transkei een deel van de Oostkaap. Zestien traditionele leiders, Chiefs, geven leiding. Het zijn allen Xhosa’s. Nelson Mandela was Xhosa, geboren in de Transkei. Kate (zie foto) Nam mij vorige week mee om de koningin te ontmoeten.

Gisteren bracht ik alleen een ochtend met haar door om haar te leren kennen. Om 9 uur was ik bij haar, stipt op tijd. Ze nam mij mee naar haar spreekuur. De koningin woont in Qunu, ongeveer 80 km rijden, waar zij ook Chief is. Mensen uit haar regio komen naar haar toe wanneer er problemen zijn.

Een vrouw, ik schat haar rond 50 jaar oud, kwam voor hulp. Ze had twee dochters en 6 kleinzoons. Haar beide dochters zijn overleden aan Aids. Zij wist niet dat haar dochters HIV positief waren. Wanneer ze mij dit vertelt, vraag ik hoe oud de jongens zijn. “ De oudste is 17 en de jongste 6 maanden”. Ik vraag gelijk naar de status van de baby. De koningin kijkt mij vragend aan. “ Is de baby HIV positief ?” De grootmoeder weet het niet. “ Is Mentor moeders hier actief? “
“Nee”, antwoordt de koningin. Ik adviseer gelijk dat de grootmoeder met de baby naar de kliniek moet gaan en excuseer mijzelf om contact op te nemen met Mentor moeders. Dit is een organisatie die zwangere HIV geinfecteerde vrouwen begeleid tijdens de zwangerschap. Drie % van de baby’s die geboren worden zijn doormiddel van begeleiding HIV positief. Ik krijg gelijk advies om te zeggen dat de grootmoeder met de baby naar de dokter moet gaan en wanneer er meer kleintjes zijn ook deze mee te nemen. De grootmoeder wil een foster uitkering aanvragen voor haar kleinkinderen. De koningin schrijft een brief naar Social Development om een sociaal werkster te sturen om de grootmoeder te helpen.
Ruim 7 jaar geleden was een zelfde verhaal, over een vrouw die 8 kinderen had en 17 kleinkinderen, de reden waarom ik besloot naar Zuid Afrika te gaan om de mensen hier te helpen.
Het is duidelijk dat in de plattelands gebieden nog steeds niets veranderd is.

Willen en Doen wil daarom kindercreches opzetten in de plattelands gebieden, zodat een mobiele kliniek elk half jaar langs kan komen. Mentor moeders zouden ook meer grip moeten krijgen in de Oostkaap. Zij zijn alleen actief in Coffee Bay en de grote steden. De koningin wil ook graag een kindercreche in haar regio, haar dorp. Zij vertelt mij over de problemen in de Oostkaap. Jonge mensen zonder toekomst visie. Alcaholisme, drugs gebruik en aanrandingen van vrouwen en vooral jonge meisjes. Ondertussen belooft de politiek hen gouden Bergen en corruptie viert hoogtij.

Op de terugweg stop ik voor een korte pauze in een klein dorp.
"Vergeet nooit de geur van de rozen", heeft een goede vriend mij geadviseerd. Dit had ik even nodig.

In de avond heb ik een gesprek met de zoon van de headman over het opbouwen van de gemeenschap, want dat is, wat de hoofdman van het dorp graag wilt. Onderwijs op alle gebieden is noodzakelijk. Leren hun handen te gebruiken en te investeren in de toekomst. Ik adviseer "Mentor Vaders".

Neem een kijkje op www.willenendoen.org, Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Wij zoeken donateurs, om de maandelijkse kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL RABO 0137977387

  • 25 Maart 2015 - 16:08

    Aaf:

    Goed bezig Wil bij de koningin op bezoek toe maar, wie weet wat je voor elkaar krijg succes lekker weer bij jullie hier is het grijs dikke knuffel xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 385197

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: