Vele handen maken licht werk - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Vele handen maken licht werk - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Vele handen maken licht werk

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

19 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Handen te kort,

Terug in de Trankei, terug daar waar het leven het tegenovergestelde is van wat wij gewend zijn. Kinderen rennen op blote voeten voor mijn auto uit. Het is zondag, ze zijn vrij. Op Mawotsheni is het een warm welkom. Ann, Dylan, Amalia, een vrijwilligster en natuurlijk Nomapuzi. Iedereen is blij en ik krijg een stortvloed van verhalen en ervaringen te horen. Tja, dit is Afrika.

Mijn bagage blijkt nog in Munchen te zijn. De eerste twee dagen loop ik dus in dezelfde kleren. Ik mag van geluk spreken dat het er zo snel was.

De volgende morgen heb ik een gesprek met Mentor Mothers, de organisatie die zwangere Hiv geinfecteerde moeders begeleid. Het werk wat zij verzetten is geweldig. Drie procent van de babies die geboren worden zijn nog maar geinfecteerd. Toch zijn er meer handen nodig.
Mentor vaders zou moeten worden opgericht. Mannen als rol model voor de jeugd. De jeugd is een probleem. Er is veel alcoholisme. Er zijn veel meisjes die jong zwanger raken. Vaak worden de kleintjes achter gelaten bij oma en vertrekken de jongeren naar de stad. Veel jongens lopen met messen op zak . Agressie neemt toe.
Even later heb ik een gesprek met een vrouw die werkzaam is voor een andere organisatie. Zij vertelt dat er veel mensen zijn die niet weten hoe het woord AIDS te spellen, laat staan schrijven. Ze vertelt dat er geen kennis is of er kinderen zijn op de crèches die Hiv positief zijn. Veel mensen in deze omgeving hebben geen kennis van kinderziektes. De ouders willen er niet over praten, of weten niet.
Een optie is om een maatschappelijk werker aan te nemen, die van hut naar hut gaat om de mensen te onderwijzen.
Wanneer ik later de hoofdman van het dorp spreek vraagt deze mij te helpen met “ Community Uplifting”. Er zijn nieuwe impulsen nodig, meer handen.

Voor veel mensen in deze omgeving is de toekomst uitzichtloos. Ruim 65% heeft geen werk. Jongeren zijn doel loos.

De volgende dag heb ik een gesprek hierover met Kate, die in 2012 ons project heeft geleid. Samen stellen we nieuwe plannen op om de gemeenschap uit het slob te halen. Er zijn meer vrijwilligers nodig om de mensen te leren de handen uit de mouwen steken. De gemeenschap heeft onderwijs nodig, op alle gebieden.

De rolstoel en de nieuwe kindercreche

De volgende dag hebben we laat in de middag een afspraak met Selena en de gemeenschap waar de nieuwe kindercreche wordt gebouwd. Bij elkaar tel ik al snel zo een 25 vrouwen en tien mannen. De Chief van deze gemeenschap krijgt een nieuwe rolstoel. Hij is er geweldig blij mee. Samen met de gemeenschap wordt afgesproken om volgende week het hek te plaatsen. Hierbij zal dan gelijk een groot feestmaaltijd worden bereid, door de gemeenschap.
Ook kijken zij uit naar de workshops over gezondheid, creativiteit en permacultuur.
Ze staan open voor ontwikkeling.
Wederom zijn hiervoor handen nodig.

De kindercreche op ons project heeft momenteel 29 kinderen.
Ook hier zijn handen voor nodig.

Neem een kijkje op www.willenendoen.org, Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Wij zoeken donateurs, om de maandelijkse kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL RABO 0137977387

  • 19 Maart 2015 - 23:55

    Aaf:

    Wat weer een blije gezichten, en weer veel werk te verzetten, het gaat zeker weer lukken met jou en alle lievemensen om je heen. Wil veel succes en de groetjes aan nomapusi dikke knuffel van mij 1 van de 5
    Aaf xxx

  • 20 Maart 2015 - 07:21

    Bernadette:

    Hoi neef,
    Goed je weer te zien op de bestemming van je hart.
    " De gewonnen zwembroek staat mijn schoonmoeder erg goed!"
    Werk ze er zorg maar voor veel blije gezichten

  • 20 Maart 2015 - 17:47

    Mark:

    Ik zie dat je weer genezen bent Wil !first class doet wonderen he !!!!
    Je hebt iemand blij gemaakt met je stoel , gaaf om te zien .

  • 24 Maart 2015 - 13:01

    Ellen Boschman:

    Hai Wil, wat klinkt dat enorm daadkrachtig en toch ook ondanks de enorme uitdaging ...hoopvol. Succes Wil en ik vind het heel fijn om op de hoogte gehouden te worden. Veel voldoening gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 386323

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: