Opening 'Good Hope Kindercrèche'. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Opening 'Good Hope Kindercrèche'. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Opening 'Good Hope Kindercrèche'.

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

29 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Opening kindercrèche ‘Good Hope’

Hallo waarde lezers,

Wederom weer op de ondertussen vertrouwde plek in de Transkei.
het is vroeg in de ochtend, half 6. Gewoonlijk lig ik hier rond 9 uur ‘s avonds op bed en sta ik rond half 6 op. De haanen zijn mijn wekker. Eerst zie ik een klein rood lijntje. Wanneer het groter wordt, wordt het lijntje lichter en op eens is er dan zo een gouden bal. Tja, elke morgen weer een openbaring. Behalve dan de ochtenden wanneer het regent of miesert. Ik zie de zon opkomen, op de Indische oceaan. Mijn gedachten gaan terug naar de opening van de kindercrèche.

Zaterdag 17 oktober staat de opening gepland. Geweldig hoe men daar naar toe leeft op zijn Afrikaans. Een deadline hebben in Zuid Afrika, is zoiets als sneeuw in de Kalahari woestijn.
Wanneer we arriveren op de plaats van bestemming komt er een hele groep vrouwen zingend op ons af. Ze zijn allen in klederdracht, met beschilderd gezicht. Een verwelkoming met zang, kan niet mooier ☺

Natalie, Scot en Devon, van Cats and Cans uit Johannesburg, zijn nog bezig met schilderen. In graffiti wordt het gezicht van Nelson Mandela op de muur aangebracht. Het ziet er geweldig uit. Ook alle sponsoren worden op de muren vermeld. Zeer kleurrijk.

Voor de crèche staat een grote tent. Een Dejay draait : ‘what a beautiful day’ waarop alle vrouwen gaan dansen. Er zijn minstens 100 kinderen, een 100 jongeren en zo een 100 volwassenen. Het halve dorp is aanwezig. Vrouwen staan in de ketels te roeren, want zo een feest wordt afgesloten met een heerlijke maaltijd. Maar eerst ontbijt, gekookte lever, met brood, een ware lekkernij.
Richard King presenteert. Er zijn 5 sprekers, waaronder een vertegenwoordiger van het ministerie van Sociaal Development, waaronder kindercrèches vallen. Maar hopen dat zij in de toekomst de crèche gaan financieren, 'Good Hope'.
Bij elke speech komt ook het geloof naar voren, er wordt dan ook gebeden en gezongen. Verschillende optredens van jonge jongens die rappen en een plaatselijke dominee doet zijn woordje. Het geloof sponsort mee aan dit feest, brengt de gemeenschap samen.
De hele gemeenschap laat duidelijk blijken dat ze blij zijn met ‘Good Hope’.
Onderwijs is essentieel en o zo belangrijk.

Eén lokaal is klaar, het andere lokaal nog niet. Het nieuwe schooljaar begint in januari, ze hebben dus nog twee maanden. De moestuin is deels klaar. Er moet nog het nodige gebeuren. De voetbalclubs gaan daarbij helpen. De gemeenschap heeft zichzelf ingezet omdat zij graag de school willen. Er is dan ook veel dank naar ons toe en naar een ieder die heeft meegewerkt om dit te realiseren.

Voor de twee voetbalelftallen zijn er sets voetbal kleding. Eèn elftal zal in SEW kleding gaan voetballen. De namen Hans Laan en Jan Paay staan op de shirts vermeld. Bekende namen, blijkbaar de sponsoren. De andere set is meegenomen door Arnold en Bea, beiden docent, die MBO West vertegenwoordigden bij de opening ☺ Voetbal vereniging Sporting Martinus sponsorde de andere set.

Nogmaals iedereen dank voor de inzet afgelopen winter. De kindercrèche staat. Wederom kunen er 60 kinderen jaarlijks onderwijs krijgen met twee maaltijden per dag, dankzij jullie ☺

• 29 Oktober 2015 - 20:42

Bernadette:

TOP man!
    Wat een mooie prestatie.
    Wat krijg je daar weer energie van.

Dikke kus

• 30 Oktober 2015 - 17:21

Loes Raijmakers:

Geweldige fotos ook! en mooi portret van Nelson Mandela.
    succcesssuccesssuccess

• 02 November 2015 - 19:55

Miranda:

Mooi resultaat, Wil! Ik ben zelf actief voor projecten in Matagalpa, Nicaragua, via de Stedenband Tilburg-Matagalpa, dus ik kan me er iets bij voorstellen, wat er allemaal bij komt kijken en hoe waardevol het is.
    Groetjes van Miranda, dochter van Roos uit t Zand