Zomaar een dag. . . - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Zomaar een dag. . . - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Zomaar een dag. . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

31 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

. . . Een gewone doordeweekse dag. . .

De morgenstond heeft goud in de mond. Het is even voor 6 uur, de vogels maken mij wakker, maar ik draai mij nog even om. Een kwartier later zorgen de kleintjes dat iedereen wakker is, ook al blijven ze rustig, want daar zorgen de verzorgsters wel voor. Katrien is al in de keuken aan de slag met het maken van pap. Eerst worden de kinderen die naar school gaan geaktiveerd, ook al doen zij het meeste zelf. Rond kwart over zeven worden zij opgehaald, door een vriend uit de buurt. Zij krijgen altijd een broodje mee.

Wij krijgen koffie van Linette en even later porridge.
De andere 3 verzorgster zijn de andere baby's, peuters en kleuters aan het wassen. Wanneer ze klaar zijn gaan ze of aan de tafeltjes zitten of ze zitten nog even rustig op bed.Rond 8 uur komt de pap voor de kleintjes, met engelse thee. Ze eten bijna allemaal zelf, ook al wordt er wel eens een potje van gemaakt, dan zitten sommigen helemaal onder. De kids spelen wat met elkaar, zijn rustig. Een van de verzorgsters laat de badkuip vol lopen en de vuile kleding van de vorige dag gaat daar in. Het blijkt dat de wasmachine al een tijdje stuk is. Eén van de anderen gaat rond half 10 de boel schrobben en afnemen en hierin wisselen ze elkaar af. Om 10 uur krijgen de kids porridge wat later in de maand vaak veranderd in broodpap, zoals later in de maand sap veranderd in water en de warme maaltijden kleiner worden. Eind van de maand is het budget vaak op en dan wordt het brood met warm water, ook voor de baby's en olvariet, dat kennen ze hier niet.

Na deze maaltijd gaan ze buiten spelen. De verzorgers hebben dan even pauze, ook al nemen ze deze meestal buiten zodat ze een oogje in het zeil kunnen houden. De meesten zijn hiv+, krijgen een kleine vergoeding en gratis verzorging wanneer nodig, wat meestal in een later stadium gebeurd. Eén maal in de 5 weken zijn ze een weekend vrij. Ze lopen altijd wel even de andere patiénten na, die hetzelfde te eten krijgen en soms ook hulp nodig hebben bij het wassen. Vanmorgen had één van de patiéntes een aanval. Elke dag is er wel wat anders.

Even voor 1 uur worden de kinderen weer binnengehaald en krijgen een broodje.
Dan zitten ze weer allemaal rond de kleine tafeltjes en eten rustig hun boterham. Even later komen de kids van school terug en eten ook nog even wat, waarna alles naar bed gaat. Om 3 uur worden ze dan allemaal weer gewekt en krijgen thee of sap, als dat er is. Hierna gaan ze weer buiten spelen.
De meeste van de kids zijn zindelijk.
Sommigen van de verzorgsters zijn bezig binnen en andere buiten met de kids. Twee anderen zijn actief in de keuken en bereiden daar alles voor. Deze twee zorgen voor de staf,de volwassenen, houden dat gedeelte schoon, koken en doen de was voor de volwassenen en verzorgen ze constant.

Rond 6 uur is er avondeten. Dit is simpel en gezond. Af en toe is er wat speciaals, omdat er iemand wat langs heeft gebracht, zoals gister karbonades.

Na het eten zitten de kinderverzorgsters, dat zijn er drie, met de kinderen even na. De allerkleinste worden dan gevoed en daarna gereed gemaakt om naar bed te gaan. Om 8 uur gaan de meesten naar bed. Alleen Keamen loopt rond tot zijn moeder klaar is, wat meestal niet eerder is dan 10 uur. Alleen slapen doet hij niet. De kleine heeft zijn eigen ritme.

Zomaar een dag, doch elke dag is anders, elke dag wat nieuws.
10 uur, de rust is weer wedergekeerd en het is tijd voor bed.

PS: Surfen kan je in de Transkei goed doen hoor, maar ik heb geen surfplank bij me:)Ik zal de groetjes aan Lidia doen, zal ze leuk vinden jongens:)

Ik ben bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken.
Maandelijks donateur worden kan via de website, direct naar Zuid Afrika of naar onze bankrekening. Iedere sponsor is welkom.

Bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank ; 137977387 t.n.v. Stichting Willen en Doen

Ik ben eventueel mobiel bereikbaar op 0027721043800

Hieronder volgen de adressen waar ik bereikbaar ben in Bloemfontein.

To mail/post us packages:
Our Place-Ons Plek
P.O. Box 35367
Faunasig, 9325
Bloemfontein South Africa
(from Holland ad phone number on adress)

Physical Street address (NO mail delivery here! Only DHL/FED Ex type packages):

No need for IBAN code in SA

• 01 November 2007 - 17:14

Hans:

Hoi Wil!
    Ondanks alle armoe heb je het daar wel naar je zin volgens mij. Ik volg het op de voet.
    Lieve groeten!

• 01 November 2007 - 17:29

Anja:

Hoi Wil,

Lekker om regelmatig wat te lezen. Wat doe je nu zelf eigenlijk?
    Hier alles o.k. Net een Jacob voor je oudste broertje besteld, dat ga je missen zaterdag. Maar in juli voor jou alsnog een Abraham, die je dan lekker met je fam. en vrienden op kan smikkelen. Wat een luxe hé als je dat met jullie eten daar vergelijkt! Succes verder.

Groetjes van onze fam.