Storm en confrontatie. . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Storm en confrontatie. . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Storm en confrontatie. . . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

13 December 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,
Ten eerste mijn dank voor al de reacties de laatste tijd. Het geeft mij steun om te horen dat er mee wordt geleeft. Wederom heb ik te horen gekregen dat er een artikel in het Noord Hollands Dagblad heeft gestaan, waar ik wederom weer goede reacties op heb gekregen. Richard, heel veel dank daarvoor!!!!
Het artikel zal binnenkort ook op de website te vinden zijn, net zoals de twee eerdere, die er door onze website designer al zijn opgezet. www.willenendoen.org
Ook de acties die men momenteel voert en die in de toekomst worden ondernomen staan er op vermeld. Alles bij elkaar geweldig voor de kinderen hier, want zij kunnen alle steun gebruiken en ik ga door met mijn cocacola vlessen.

Storm en confrontatie. . . .

Dat het hier kan stormen heb ik in eerdere berichten al eens vermeld, maar vandaag was het er weer echt zo één met veel geluid en nogal krachtig.
Tegen de storm in liep ik naar huis terug. Sommige momenten was het echt vechten en naar voren hangen en dat met een helder blauwe hemel. Dan hang je zo een 45 graden naar voren en hoor je dat gefluit van de storm. Ik vind dat prachtig. Er zijn gelijk veel minder wandelaars op de promenade.

De storm heeft laatst in de Transkei het dak van de Longdavel doen instorten. De Longdavel is een deel van de boerderij die zou worden verbouwd tot weeshuis. Er zijn foto,s van te zien in een van de eerste mails die ik heb verstuurd. Waarschijnlijk moet het nu geheel opnieuw worden opgebouwd. De verbouwing is gestopt vanwege tekort aan financiele middelen. Duidelijk dat het niet echt voor de wind gaat in Transkei. We houden de moed er in en ik ga er van uit dat deze storm wel zal overwaaien. Gewoon er samen hard tegen aan.

In Bloemfontein gaat de verbouwing voor de wind. Onze laatste donaties heeft er voor gezorgd dat de problemen worden aangepakt, wat wel heel erg nodig was ook. De fundering zakte, waardoor barsten in de muren kwamen. De foto die ik hier bij mee stuur laat zien dat de mannen hard aan het werk zijn. Hier was haast bij, want wanneer Welzijn zou komen controleren zou het gebouw worden afgekeurd, waardoor iedereen op straat was beland.
Minder goed nieuws is dat een kind, wat nog maar pas was gearriveerd na een paar dagen overleed. Ook een van de oudere mannelijke bewoners is heen gegaan. Hij was al erg ziek. Ik sprak Deon in deze tijd en hij vertelde dat de situatie nogal droevig was, wat te begrijpen is. Tja, maar het leven gaat door.
Ik vermeld er bij dat het met de anderen goed gaat, dat was zijn laatste nieuws.
Jordan zal er met kerst weer zijn en daar kijkt iedereen naar uit.

De situatie op het politieke vlak is ook nogal roerig. Heftige discussies worden er gevoerd. Nog even en dan wordt de nieuwe ANC leider gekozen. De kranten berichten over de strijd tussen Zumo en Mbeki. Winnie Mandela is ook weer van de partij en is van mening dat de fraude en corruptie van Zumo maar in de doofpot moet worden gestopt. Ze neemt het dus voor Zumo op.
Tja, ze zijn allemaal even slecht, zegt de eigenaar van de supermarkt op de hoek, dus wat maakt het uit. Het zou een mooi stel zijn, Zumo en Winnie en hij lacht er hard om.
Grote koppen berichten ook over de “Lethal Cocktail”, wat de reden is waarom het Hiv/ Aids plan niet van de grond komt. Dit komt door corruptie oftewel het niet weten om te gaan met de financiele middelen, armoede en de handel in gestolen medijnen uit ziekenhuizen. Verder komt in het artikel heel sumier naar voren dat de politieke aanpak wat meer input zou moeten hebben.
De eigenaar van de supermarket zegt dat het allemaal om geld gaat en dat is er volgens hem genoeg, maar niet op de juiste plek.
Ik vraag of hij ook condoms verkoopt. Die zijn helaas al een tijdje uitverkocht.

Met mijn krantje ga ik de confrontatie met het natuurlijke geweld aan.

Ik ben bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

Ik ben eventueel mobiel bereikbaar op 0027721043800

Tijdelijk postadres;

Wil Groot
P/a Edmund Thwaites
St. Denis Mansions No 9
Ave. St Denis
Frenaye, Cape Town
8005

  • 14 December 2007 - 08:54

    Lucia:

    Wil,
    prachtig al die verhalen...wat een goed gevoel van zingeving zul je hebben en hieraan overhouden.

    Keep up the good work!
    groetjes,
    Lucia

  • 14 December 2007 - 10:32

    José:

    Wil heel tof wat je allemaal doet.
    voor die kids ik heb er echt waardering voor.hoe je dat allemaal opzet.

    groetjes José

  • 14 December 2007 - 13:45

    Sorayda Martina:

    Hey mop,

    Supergoed wat je aan het doen bent daar!!Je hebt je plek wel gevonden als ik het zo lees....

    X soray

  • 14 December 2007 - 22:30

    Mariette:

    hoi wil even een taalkundige mededeling vlessen schrijf je met een f dus flessen liefs

  • 17 December 2007 - 21:35

    Anja:

    Hoi broertje,
    Liep al weer even achter met het lezen van je verhalen.Indrukwekkend, ben trots op je hoor! Wij maken ons hier al weer druk over de kerst. Hoeveel rollade heb je nodig voor 35 man!!! Na het lezen van je verhalen ga je toch weer even relativeren! Vreemd hoor dat je er niet bent kerstavond. we zullen extra hard zingen in de Zwaagdijker kerk, misschien helpt het! Nou Wil ga zo door!

    Liefs van onze fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 385218

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: