Actie . . reactie. . - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu Actie . . reactie. . - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Actie . . reactie. .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

29 Augustus 2008 | Nederland, Amsterdam

Actie reactie,

Momenteel zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor het benefietfeest, wat de 7de september wordt gehouden in Hauwert in het dorpshuis De Werf, gelegen achter het Witte Kerkje. Het feest zal opgeluisterd gaan worden door zangers van het Amsterdamse levenslied en zangeres Tanja die Anouk zingt. Verder zijn er nog andere gegadigden, dus het wordt gezellig. We hebben medewerking van Radio West Friesland en het Westfries Dagblad.
Tevens is hier gelegenheid om ons te zien en te horen hoe het mij is vergaan in Zuid-Afrika. Zonder jullie hulpen medeleven had ik dit nooit kunnen volbrengen. Ik hoop jullie zondag over een week allemaal te zien. Het feest is vanaf 4 uur tot 9 uur.

Nieuws uit het werkveld,

Mail uit Bloemfontein laat weten dat er tuberculose is uitgebroken op ‘Ons Plek’, de organisatie die wij steunen en waar ik gewerkt heb. Acuut moesten de kinderen worden verplaatst naar het andere huis, wat op enkele kilometers afstand gelegen is. Deze locatie heeft geen wasmachine en de keukenfaciliteiten moeten ook worden aangepast. Crisis in Bloemfontein dus. De vrouw die Tb heeft blijkt niet geholpen te kunnen worden. Ze is resistent, de medicijnen helpen niet meer, iets wat veel voorkomt in Zuid-Afrika. Deze mail kwam enkele dagen voor het Hartjesweekend binnen.

De laatste tijd zijn wij druk in de weer geweest met actie voeren. Zo stonden we met de Hartjesdagen op de Zeedijk in Amsterdam. Op deze Hartjesdagen gaan alle mannen verkleed als vrouwen en alle vrouwen als mannen. Dit is al een oud feest, honderden jaren geleden in het leven geroepen voor de armsten uit de samenleving.
Wij dus op zondag ook verkleed op pad, met collecte bussen en pruik op. Tja, de foto,s laten het zien. Ze hadden mij flink onder handen genomen, ik was dus onherkenbaar, waar ik blij mee was.
Het resultaat was heel goed. We haalden €1750,- bij elkaar, waarvan we gelijk €1500,- konden overmaken naar Bloemfontein, zodat ze de keuken konden aanpassen en een wasmachine aanschaffen. Grote vreugde dus bij ons allen.
De nieuwe locatie biedt plek aan maximaal 24 kinderen en 5 verzorgsters. Social Welfare zat ‘Ons Plek’al op de huid, omdat het wettelijk niet is toegestaan volwassenen en kinderen bij elkaar te plaatsen in één onderkomen.

De overige €250,- ging dus naar de Ciskes in Kaapstad. Dit wordt gebruikt voor een week naar een survivalkamp. Van de organisatrice kregen we een mail terug, waarin ze haar blijdschap naar voren bracht. De jongens zijn nog nooit weggeweest uit Kaapstad, dus het wordt voor hen een geweldige ervaring. Ze zullen veel leren en hun visie verbreden, schreef ze mij. Ze verwacht dat hun toekomstmogelijkheden hierdoor worden vergroot en dat de jongens zichzelf meer zullen gaan richten op scholing.

Ondertussen laat de Transkei ook weten dat alles daar ook gestaag doorgaat. Momenteel wonen er op de locatie Matekozini, de plek die met medewerking van ons is gerenoveerd, 11 kinderen en 7 volwassenen. Christine, ons contact daar, bezocht 7 kinderen die binnenkort ook daar zullen gaan wonen. Ook is men daar druk bezig met de nieuwe locatie, waar een tweede kindertehuis wordt gebouwd. Er wordt vanuit de gemeenschap druk uitgeoefend hier snel mee aan de slag te gaan.

Afgelopen donderdag heb ik de lagere school in Hauwert bezocht om de kinderen te bedanken voor de actie die ze hebben gehouden op kerstmis j.l. Het geld wat daar werd opgehaald is gebruikt voor de bedden in Matekozini in de Transkei. De bedden heb ik zelf in elkaar kunnen zetten, zie foto. Ze zijn gelijk uitgenodigd de 7de september op het feest in Hauwert te komen, waar ze de foto’s en films kunnen bekijken en dus kunnen zien waar ze aan mee hebben gewerkt.


Ook wil ik jullie op deze manier de biertjesactie onder de aandacht brengen. Op onze website staan de flyers duidelijk vermeld. Maarten heeft wederom geweldig werk verricht.www.willenendoen.org.

Biertjesactie !!!

De olieprijzen stijgen en daarmee ook de voedselprijzen. Dit heeft in Zuid-Afrika het gevolg gehad dat honger toeneemt. Xenofobia, de onlusten in de Townships is daarvan het bewijs ( www.wilhelmus.waarbenjij.nu ), ik was er bij. Wij kunnen daar samen iets aan doen.

Wij zijn bezig om 1000 mensen te activeren om elke maand twee biertjes of twee frisdrankjes of twee wijntjes te doneren. Duizend maal 5€ per maand is 5000€ en hiermee kunnen we drie kindertehuizen van voedsel voorzien.
Zeg nou zelf, wat is 5€ voor ons, per maand.

Dus, ga naar je bank of doe het via telebankieren en laat 5€ per maand van je rekening afschrijven dus automatisch over te maken op rekeningnummer: 1379.77.387 ten name van Stichting WillenenDoen te Amsterdam.

Het geld wordt regelrecht overgemaakt naar de kindertehuizen.

Onze dank is groot en hun dank ook, omdat wij Willen Doen.

De flyers zijn gemaakt in samenwerking met Wings of Support, het fonds van de KLM. Zie flyer.

Tja, klaar met Zuid-Afrika dat zeker niet. Wanneer ga je weer terug, wordt mij regelmatig gevraagd. Tja, dan moet eerst het geldschip overkomen, want ik ben blut, dus eerst aan het werk.
A.s. dinsdag ga ik beginnen, met Ciskes hier in Amsterdam. Tja, dat werkt trekt mij nou eenmaal en ik heb er voor gestudeerd.

U kunt ons bereiken via:
E-mail: willendoen@gmail.com
Website: www.willenendoen.org

  • 29 Augustus 2008 - 18:01

    Hallo Willem:

    ik heb je een berichtje gestuurd ik wil graag ook helpen om geld te verzamelen voor de kinderen ik had gevraagd of er ook een plaats is waar je spullen kan geven voor de kinderen en ik zou heel graag als vrijwilliger willen helpen met het feest 7 september hier heb ik geen reatie op gekregen groetjes minie

  • 29 Augustus 2008 - 18:40

    Bernadette:

    Hoi Wil
    Hoe laat begint het feest op 7 september. Nog voor kinderbedtijd?
    Ik zal mijn vader en moeder ook vragen om mee te gaan.

  • 29 Augustus 2008 - 20:18

    Wil:

    Minie, ik heb je een mail gestuurt op willenendoen. Mail mij daar, dan neem ik contact met je op. We willen alle hulp gebruiken. Veel dank.

  • 29 Augustus 2008 - 20:19

    Wil:

    Het feest begint om 4 uur smiddags, tot 9 uur s,avonds, dus vroeg komen. . .:)

  • 01 September 2008 - 04:21

    Trudy:

    Zet 'm op!
    :-)

  • 03 September 2008 - 18:45

    Dita:

    Hoi Wil,
    Ik wens je veel plezier op het feest, en petje af voor alles wat je doet.
    Succes he groetjes X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 385225

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: