Pilot project Sisonke in ontwikkeling - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Pilot project Sisonke in ontwikkeling - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Pilot project Sisonke in ontwikkeling

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

11 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Pilot project Mawotsheni in ontwikkeling :)

De eerste mails zijn binnen met foto, s van de eerste workshop die afgelopen week van start is gegaan in het community centrum. Een groep van 13 vrouwen melden zich voor een cursus naaien onder begeleiding van Jan, eigenaresse van Kaleidoscoop restaurant/ kledingwinkel in Coffee Bay, die de vrouwen leert tassen maken en andere dingen die zij kunnen gaan verkopen in haar winkel aan toeristen en die ook hier op de markt komen. Een goede start. (ziefoto’s).
Ook Dawn, van Substainable Coffee Bay heeft gemaild over de ontwikkeling van de kindercrèche. Er is een grote donatie gedaan betreffende materiaal wat nodig was in de kindercrèche.(ziefoto’s). Dit is een grote stap naar ontwikkeling.

In Amsterdam zijn wij actief geweest met acties. Het was Koninginnedag en daarvoor is een grote groep aan de slag gegaan om een act in elkaar te zetten waarvoor al enige maanden werd gerepeteerd. De act zou worden opgevoerd op het Rapido festival, maar de regen dreef ons naar binnen. Ook in Nederland heeft de natuur zo zijn invloed :)
Patty Brard leidde ons in met een mooi woordje. Neem een kijkje op http://www.youtube.com/watch?v=zYjR5Jnbq_k&feature=share .
Het was meer dan de moeite waard. Het plan is om hiermee meerdere festivals af te gaan en natuurlijk te collecteren. Daar doen wij het tenslotte voor :)

In Coffee Bay werken wij nauw samen met Substainable Coffee Bay, een organisatie opgezet door Dawn, die de montesorri kindercrèche leidt en Belinda en Dave van Coffee Shack Backpackers. Zij hebben al vele projecten gedaan en wij hebben de koppen bij elkaar gestoken voor samenwerking. Zo zijn wij nu bezig met het Gobidolo project, wat een school is gebouwd van modderstenen. Ik heb hier eerder al over geschreven. Ons doel is er een nieuwe school neer te zetten. De ontwikkeling daarvan zit in de pen :) Andere projecten zijn kindercrèches. Ook hierover heb ik al eerder melding gemaakt.

Onze rechterhand in Coffee Bay is Kate. Zij leidt Mawotsheni en begeleid al de andere stappen die wij doen en wat er in de pen zit. Kate is een expert op het gebied van permaculture landbouw. Hierover gaat zij ook workshops geven.
Aanstaande maandag gaat Ronald Vonk de lucht in. Ronald is via People4Change met ons in contact gekomen. Ronald gaat 4 weken onderzoek doen en projecten in kaart brengen op medisch, en educatief gebied. Hij zal via Wilhelmus ons op de hoogte brengen van de ontwikkeling daar. Ook kunnen jullie een artikel krijgen van Kate, die verslag doet over de samenwerking met Willen en Doen.

Op de thuisbasis zijn we bezig met acties op te zetten. Volgende week heb ik o.a. een presentatie voor Vrouwen van Nu in Heemstede. Er zijn door vrouwen van Nu al meerder boekingen gedaan, dus de presentatie in Hauwert werpt vruchten af. De week erop, zijn we actief op de banenmarkt op de Hogeschool van Amsterdam, om studenten projecten op te starten in Nederland. Zij worden dan door ons begeleid.
Onze website designer Maarten is samen met Martin druk bezig met een nieuwe website. Deze wordt geheel in een nieuw jasje gestoken, met veel foto,s van wat wij de afgelopen jaren hebben gedaan. Vernieuwing is ontwikkeling en dat willen wij DOEN :)

Ik ben bereikbaar via willendoen@gmail.com of telefonisch 0617878385. Doneren kan op reknr:137977387 t.n.v. Stichting Willen en Doen te Amsterdam.
Wij staan open voor acties en presenteren graag :)

• 12 Mei 2012 - 09:26

Vera:

Hoi Broertje , net aan de telefoon gehad je bent er zo vol van maar het gaat goed. Even Patty Brard en jullie optreden gezien op Youtube geweldig dit moet je zien. Veel succes verder liefs je zussie Vera

• 12 Mei 2012 - 20:41

Mark:

Hey Wil gaaf om te lezen man wat een ontwikkelingen allemaal ga zo door. groetjes m

• 14 Mei 2012 - 12:02

Mieke Komen:

Wil en de rest! Wat knap van jullie! Zo op het oog hebben jullie al veel concrete resultaten geboekt. Liefs, Mieke

• 14 Mei 2012 - 19:45

Bernadette Vonk :

Wat een geweldige drive!
    Ik ben benieuwd naar de resultaten van Ronald.
    Niet omdat we dezelfde achternaam hebben,maar het medische gedeelte spreekt me aan.
    Ikblijf jullie volgen