Onderweg.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Onderweg.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Onderweg..

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Wil

18 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Inmiddels al weer twee dagen verder na het laatste verslag. Nu even gelegenheid, dus deze gelijk maar aangepakt. Gisteren heb ik met Phumlani samen de fundering voor zijn huisje voor elkaar gekregen. Vanmorgen wederom cement gemaakt en de stenen klaargezet voor de bouw. Dit gaat vandaag beginnen, mooi om bij te zijn! Voor wie mij nog niet kent, als het om (ver)bouwen gaat kun je rekenen op hard werken en het betere sjouwen. Het technisch inzicht blijft wat achter zullen we maar zeggen.. Na wat "financiele misverstanden" wordt nu ook het rieten dak van de rondavel afgemaakt, dit moet vandaag wel lukken. Gang erin!
Gisteren was het een bijzondere dag, de zogenaamde payment day. De mensen krijgen dan op afgesproken plekken een soort kinderbijslag cash in handen. De overheid verzorgt dit en er wordt onder zware bewaking van plek naar plek gereden. Stel je daar honderden vrouwen, gekleed in felle kleuren, voor. Er wordt van alles verkocht en overal zie je bbq. Enorm fascinerend om te zien.
Uiteraard ontkom je niet aan de schaduwkant. Veel te veel, veel te jonge moeders. Veel mannen werken nouwelijks en drinken de hele dag. Dit begint al heel jong, soms al op 10 jarig leeftijd. Na een paar dagen op het project ervaar je direct de kracht van het ritme waar de kinderen in zitten. School, eten, spelen. Een uitstekende basis als start van hopelijk een ander leven.
Voor mij is het belangrijk een week mee te leven op deze plek. Dit wordt de fundering om volgende week met Kate en Phumlani samen na te denken over meer ontwikkelingen die kunnen bijdragen. Daarnaast wordt het dan tijd om achter de formalisering van overheidsregistratie aan te gaan. Voor Willen en Doen scheelt het dat dan bijvoorbeeld de betalingen aan onderwijzeres Nomapuzi door de overheid worden gedaan en er nieuwe doelen gekozen kunnen worden om dit geld te besteden. Kansen genoeg!
Ik weet niet precies wanneer het weer lukt, maar hopelijk tot snel!

• 18 Mei 2012 - 10:19

Dré:

Bij Kiebert vragen ze nog een goede bouvakker!!! Zal ik je adres maar doorgeven. Volgens mij bevalt het je wel!!! Of zullen we eerst een week wachten of alles nog staat??? Succes verder en ik spreek je nog.....
    Gr Dré

• 18 Mei 2012 - 10:57

Wil:

Geconfronterd worden met een totaal andere cultuur in de rurale gebieden, waar maatschappelijke ontwikkeling in de kinderschoenen staat vanwege het ontbreken van educatie. Gereedschap aanreiken om te bouwen aan een toekomst, sturing geven is essentieel. Kansen genoeg :) Mooi om te lezen Ronald, hoe jij dat ervaart, hoe beleving te zien door jou ogen, zo herkenbaar :)

• 18 Mei 2012 - 12:48

Martin E. Lont:

Eén zin van je verslag springt er voor mij bovenuit: "Een uitstekende basis als start van hopelijk een ander leven."

Dat is precies voor 'ons' (Wil en mij, van Willen & Doen) de drijfveer om het project op te zetten. En ook de reden dat zoveel mensen met ons meedenken en meehelpen, zowel in Zuid Afrika als hier in Nederland.

• 18 Mei 2012 - 16:54

Bianca:

Mooi om te lezen wat er gedaan en bereikt wordt!Geweldige ervaring voor je en ik ben trots op je hoor!Heel veel succes met alles wat je nog wilt doen en geniet ervan!Dikke kus van je zus

• 18 Mei 2012 - 17:14

De Westerbeken:

Roon, wat prachtig om te lezen over je ervaringen daar. En wat een fijn idee dat we hier in Nederland in de toekomst kunnen profiteren van jouw bouwvakkunsten! ;-) Heel veel succes en we kijken nu al uit naar je volgende verslag! Groetjes, Bou,Maaike,Leonie en Max xxx

• 19 Mei 2012 - 10:08

Bo En Noa:

Pap we zijn heel erg trots op je!
    Veel plezier en succes.
    Kus!

• 19 Mei 2012 - 11:10

Marion:

Lieve Roon,

Super dat we via jouw verslagen en foto 's gelijk een mooi beeld krijgen van al jouw indrukken. Wat een prachtige ervaringen en belevenissen! Ook de meiden vinden t prachtig. En wat een andere wereld! Ben echt super trots op je en kijk er erg naar uit om alles "live"van je te horen.
    Have I told you lately..

• 19 Mei 2012 - 15:57

De Verschoortjes:

We krijgen steeds meer een idee van wat je daar kunt betekenen en een beeld van waar je bent. Fantastisch, dat je hebt besloten je voor zo een goede zaak in te zetten. Tot het volgende verslag.
    lfs, de Verschoortjes
    P.S. Dat jij nog eens een klusser zou worden! Jouw schoonfamilie krijgt het rustig.

• 19 Mei 2012 - 17:09

Aad Sandra - Daltons:

He Roon. Alles goed daar. Na 1 week gaat het echte managen starten zeker. Ik vind nu al dat je erg trots op de foto staat. veel succes . ps als je nu gewoon "eigen huis en tuin" op zet dan zien ze zo hoe het moet daar.
    GR Aad Sandra en de mannen

• 19 Mei 2012 - 19:18

Ditte:

Wat leuk om jouw belevenissen te kunnen volgen. En ik zie dat ik niet de enige volger ben. Geniet van je tijd daar en het mooie werk dat je doet. gr, van Ditte, Niek en Sanne. Ik heb trouwens genoten van je dochter met het schoolvoetbal.

• 20 Mei 2012 - 07:25

Anja.vonk @casema.nl:

Lieve Roon wat heerlijk om je gehoord te hebben ,even je stem .we zijn vreselijk trots op je,Liefs van je paps en mams.