Begin.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Begin.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Begin..

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Wil

16 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Hoe ga ik dit nu uitleggen...wat gebeurt er veel in een paar dagen. Maandag werd ik opgehaald door Kate, manager van het project voor de twee uur durenden tocht naar de Mawotsheni, de locatie van het project Sisonke (yes we can). Onderweg werden wij getroffen door een enorm noodweer. Regen, onweer, een zeer slechte weg zonder verlichting met de nodige koeien, geiten en ezels die wat in de weg liepen. Een momorabele tocht waar 4 ogen hard nodig waren. De wegen werden zo slecht dat het project onbereikbaar was. Kate vond een prima plek voor mij om te slapen. Ik had inmiddels 36 uur niet geslapen en bedacht toch maar 2 bierjtes te nemen, en zo ging het licht uit. Ik werd wakker met een prachtig uitzicht over de Indische Oceaan. De andere dag waren de omstandigheden veel beter en konden wij vertrekken naar Sisonke, en kon ik de manager ter plekke, Phumlani, ontmoeten. Wij wonen inmiddels samen in het weeshuis.
Het project bestaat uit een pre-school (kleuterschool, met 35 kindertjes), een weeshuis, een gemeenschapshuis en een gebouw wat een winkel wordt. Er is een zogenaamde rondavel in aanbouw, daarnaast moet er een start gemaakt worden met de bouw van een woonhuis naast de winkel waar Phumlani gaat wonen. Dit alles staat op een afgesloten terrein. Diep rescpect voor wat Wil en de zijnen daar voor elkaar hebben gekregen!!!
En wat is er veel te doen. Kate is een aantal dagen naar Durban, zo kan ik aclimatiseren en al wat zaken aanpakken. De kunst is om niet te veel te willen, maar ook Phumlani heeft goede zin dus vandaag was direct behooflijk positief. Na een prachtige rit haalden wij een enorme hoeveelheid riet om de rondavel (een rond gebouw/huis met een rieten dak) af te bouwen. Daarnaast was de financiele steun van mijn schoonmoeder en collega Toon precies genoeg om de bouw van het huis naast de winkel te doen starten. Naast deze praktische zaken is er vooral verwondering. Wat een prachtig gebied met mooie mensen!! De natuur, het uizicht, het eten, links rijden op deze wegen, elk moment brengt iets nieuws en wonderlijks. Hoe loop je bijvoorbeeld met 10 liter water op je hoofd rechtop tegen een berg op.. Prachige foto's gemaakt...maar het verkeerde snoertje meegenomen.
Volgende keer maar.

Hier dus alles goed, hopelijk tot snel!!
Ronald

• 16 Mei 2012 - 13:45

Wil Groot:

Dat is een mooi begin en wat een binnenkomst :) Je kan met je laptop naar Sugarloaf gaan en kijken of ze daar een kabletje hebben. Succes :)

• 16 Mei 2012 - 14:26

De Westerbeken:

Lieve Roon, wat ontzettend leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je belevenissen daar! Geniet van alles! Groetjes, Bou, Maaike, Leonie en Max xxx

• 16 Mei 2012 - 14:43

De Visjes:

Wat een verhaal... en dat is nog maar het begin! Wel heel erg leuk dat we op deze manier met je mee kunnen leven. Succes met alles en we kijken uit naar het volgende verhaal en de foto's ;-) Liefs van de Visjes.

• 16 Mei 2012 - 14:48

Ron:

He broer. Wat een verhaal! Goed om te horen dat je met hindernissen veilig aangekomen bent. Zo te lezen zit je met je enthousiasme op de goede plek. Veel succes en ook ik kijk uit naar de verslagen en foto's!

• 16 Mei 2012 - 15:25

Ron En Els:

Leuk om zo te kunnen volgen wat je daar allemaal doet en gaat doen!!
    Succes met alles en we kijken uit naar je volgende verhaal en idd de foto's, maar ja... dat wordt natuurlijk iets lastiger ;-) x

• 16 Mei 2012 - 15:27

Anita:

Hallo Roon, wat maak je al veel mee, zo in die eerste dagen , ik kijk al uit naar al je belevenissen !! liefs Anita

• 16 Mei 2012 - 17:02

De Verschoortjes:

Hoi Roon,
    Wat een turbulent begin! Je valt inderdaad gelijk binnen in een hele andere wereld. En er gebeurt toch meteen van alles. Met of zonder foto's: zo krijgen we toch een goed idee waar je zit en wat je doet. Succes. We kijken uit naar het volgende verslag. xxx Caro, Frans, Iris en Teun

• 16 Mei 2012 - 17:18

Vonkies:

Jeetje...wat een enerverende start van je reis! Je enthousiasme spat van het verhaal af, dus niet teveel willen zal moeilijk voor je zijn;) Echt superleuk om zo op de hoogte te blijven trouwens. Enne...van dat kabeltje verbaasd ons dan weer niet hahaha. Hopen snel weer wat van je te horen! Liefs, Mars, Mar, Jelle en Merijn

• 16 Mei 2012 - 17:31

Aad Sandra - Daltons:

Hoi Roon.
    We zitten net je verslag te lezen en we begrijpen dat je niet in een vakantiepark terecht gekomen bent.
    Mooi om iets te doen voor deze mensen. Leuk om te lezen dat je eerste klus als " boer "op het platte land was. Veel succes van ons uit Voorhout

• 16 Mei 2012 - 19:32

Simone, P4C:

Wat een indrukken zo de eerste dagen. Goed te lezen dat je al lekker praktisch aan de slag bent en ook geniet van al het bijzonders om je heen. Veel succes.

• 16 Mei 2012 - 22:30

Nico En Sylvia Vonk:

hoi Ronald,
    wat leuk om je zo te kunnen volgen en van je verhalen te genieten!
    ja zoals geschreven, een heeel andere wereld daar he..
    heftig begin van je reis, maar als je dan wakker wordt met zo'n prachtig uitzicht..
    heel veel succes met het prachtige project..
    groetjes Nico en Sylvia

• 17 Mei 2012 - 06:40

Joyce:

He lieve roon,
    Wat zou ik graag ff met je meekijken hoe je alles beleeft en ervaart!
    En trots dat eerste verslag er zo snel is!
    Heel veel succes, geniet en maak er wat moois van, maar dat gaat zeker lukken!!!!
    X Joyce (en Rick)

• 17 Mei 2012 - 07:15

Jelle:

hoi ome ronald gaat alles goed daar?
    jammer dat je het verkeerde kabeltje hebt meegenomen!!! ik hoop dat je ons nog een paar dagen op de hoogte kan houden

groetjes jelle

• 17 Mei 2012 - 16:43

Ed En Clazien:

wat leuk om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt geniet er van liefs ed en clazien

• 17 Mei 2012 - 20:01

Jack,Els,Lois En Rik:

Mooi verhaal! Goed om te lezen hoe 't met je gaat. Bijzonder om op deze manier even een met je mee te "kijken". Liefs

• 18 Mei 2012 - 06:19

Anja.vonk@casema.nl:

ha schat fijn om te horen dat het goed gaat ,we volgen je hoor Dikke kus pap en mam

• 21 Mei 2012 - 08:11

Marlies:

Hallo Roon,

Wat een geweldige ervaring en machtig mooi om je ervaringen te lezen! Veel succes en ik blijf je volgen.

Liefs marlies