weekend.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu weekend.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

weekend..

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Wil

20 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Het is ontzettend leuk om de reakties op de reisverslagen te lezen, dat is veel waard zo ver weg!
En zo werd het weekend. Vanuit jeugdig enthousiasme stelde ik zaterdagochtend voor om cement te maken, en de ochtend te besteden aan bouwen. Door het diepe ongeloof van Phumlani over dit voorstel op zaterdag heb ik deze maar laten lopen..
Phumlani had een ander plan. Hij wilde mij laten zien hoe plaatselijk het eigen bier werd gebrouwen. We haalden de headman (zeg maar burgemeester) op en gingen in ganzenpas op weg naar de rondavel waar dit gebeurt. Het gaat om mais, water, tarwe en dit bij elkaar zo'n dag of vijf in de grond te bewaren. Daarna koken, en klaar voor consumptie. Aangekomen bij deze plek werd ik uitgenodigd binnen te komen. Er zaten zo'n 10 mannen in een kring, er lag een heel oude vrouw aan de kant te slapen en er liepen kippen. Het bier ging in een emmer rond, wij kropen er tussen en zijn maar aangehaakt. Het was tenslotte al weer half negen en vanuit een grijs verleden kwam dit wel bekend voor.. Voor mij een aardig verhaal natuurlijk, maar ook wel weer raak, kijkend naar het uitzichtloze voor deze mensen. Zo is de verbinding naar het project weer snel gelegd.
Vanmorgen werd ik uitgenodigd voor de wekelijkse gemeenschapsvergadering. De mannen worden toegesproken door de headman (zie foto), een belangrijk moment bij de Xhosa om zaken te bespreken. Uiteraard hoor ik alleen klanken, maar het was enorm boeiend om de lichaamstaal te zien. Er werd ook recht gesproken. Twee jonge mannen hadden zich niet gedragen volgens afspraak. Zij werden geacht in het midden te zitten en zich te verantwoorden. De straf was een donatie van 10 rand (1 euro) voor de gemeenschap. Daar zij dit niet hebben werd het twee dagen riet snijden.
Ik heb inmiddels een zeer bevlogen vrijwilligster ontmoet, en kreeg van haar de template voor het maken van een tweejarenplan voor de school. Dit, tezamen met het aanzwengelen van een aantal contacten, gaat helpen bij de registratie van de school en wordt de juffrouw door de overheid betaald. Dit geeft de stichting weer ruimte voor andere goede zaken.
Gisteren het thuisfront gesproken, mooi dat alles goed gaat!
Vandaag verder nog de kust bezocht, deze is werkelijk onvoorstelbaar mooi hier!
Morgen verder, ik hoop tot snel!
Ronald

  • 20 Mei 2012 - 16:13

    Anja.vonk@casema.nl:

    Weer heel veel infomatie ,het is niet te bevatten laat staan voor jou .de foto,s zijn ook geweldig ,fijn dat we je zo kunnen volgen .liefs en kus van ons.

  • 20 Mei 2012 - 17:31

    De Westerbeken:

    Wat een prachtig stuk weer om te lezen. Roon, wat doe jij een ervaringen op daar! Heel bijzonder! xxx

  • 20 Mei 2012 - 18:11

    Ria En Koos.:

    Hallo Ronald even een klein berichtje
    van ons ,als ik naar de foto`s kijk en je verslag gaat het goed met je, maar het is wel een hele omschakeling voor je maar ik vind knap van je.
    We zijn vanmiddag bij Harm op verjaardag geweest
    Nou jongen ik wensje het allerbest,
    en tot de volgende verslag.
    je schoonouders

  • 20 Mei 2012 - 19:46

    Joyce:

    Hi roon,
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal en foto's, wat beleef je toch veel bijzonders en wat super om een beetje mee te kijken!
    En wat zal het heerlijk zijn geweest om het thuisfront ff te spreken!
    Succes, geniet en kus!
    Joyce en Rick

  • 21 Mei 2012 - 00:11

    Wil Groot:

    Hoi Ronald, je wordt al een echte Transkeienaar zo te zien :) Mooi dat je de Headman hebt ontmoet.
    Toy toy

  • 21 Mei 2012 - 08:21

    Els:

    Super leuk om je deze manier te volgen in je "dagelijkse :-)" dingen in een heel andere wereld. Heel bijzonder om je te zien zitten tussen de bewoners daar tijdens de vergadering. Grappig dat jij weer om half 9 's morgens ergens verzeilt raak waar je aan het bier moet.... En mooi om alle dingen die je daar aan het doen met met de andere vrijwilligers! Doe je best en geniet! x Els

  • 21 Mei 2012 - 09:31

    Hans Van Den Berg:

    Hi Ronald, wat leuk om je daar tussen die mannen te zien. Ben natuurlijk wel benieuwd welke straf jij hebt gehad ? ene... wat mij direct opvalt is dat jij niet zo'n mooi mutsje draagt. Lijkt mij wel heel erg mooi om te doen. Veel succes verder en natuurlijk de groetjes aan jouw vrienden daar.

  • 21 Mei 2012 - 09:56

    Marion:

    Lieve Roon,
    Een prachtig verslag weer met mooie foto's! Wat doet het goed om jou daarop weer even te "zien".
    De eerste week is je alvast goed afgegaan: aardig wat stappen kunnen maken. Met ons gaat t goed! Al gaat de tijd momenteel wel iets minder snel...
    Take care en love you xxx
    ps. Ajax-kaart is geregeld ;-)

  • 21 Mei 2012 - 11:40

    Miranda De Zwart:

    Wat moet ik nog toevoegen aan alle lieve woorden in de reacties? Ik geniet op afstand van je verhalen en foto's ... Eén van de vele vragen die ik aan je heb is nog wel de volgende ... Heb je nog tijd (en een bal!) om je passie voor het voetbal over te brengen? Ik miste de bal wel in je bagage ;-) !

    Suc6 nog en geniet verder! Thuis doen je meiden het geweldig goed hoor, je kan trots op ze zijn! Zoals wij zo enorm trots zijn op jou. Lfs Miran.

  • 21 Mei 2012 - 12:33

    Karin Verhagen:

    Hey Ronald,
    Goed aangekomen en al helemaal in het zadel lees ik! De link heeft het Yachtse inmiddels bereikt ;-)
    En wat een prachtige foto's.
    Geniet er met volle teugen van en ik zie uit naar je verhalen en nog meer foto's.
    Groetjes! Karin

  • 21 Mei 2012 - 12:46

    Marijn:

    Zo vroeg in de ochtend al aan het 'bier'? Zo begint zo'n buitenland avontuur zelfs voor mij nog aantrekkelijk te worden ... :-) Even vasthouden voor de ochtendoverleggen vanaf half juni!
    In ieder geval goed om van je te horen, houd je haaks daar!

  • 21 Mei 2012 - 13:04

    Anita:

    Hoi Roon,

    wat maak je veel mee en wat is het mooi om dat allemaal door jouw ogen mee te kunnen beleven, super!! Ik kijk weer uit naar je volgende verslag, veel succes met alles wat je daar nog wilt bereiken.

    lfs Anita

  • 21 Mei 2012 - 14:11

    Chantal:

    Hoi Ronald,

    Wat een prachtige en ook wat onafrikaanse omgeving! Leuk om te zien dat ze daar ook een soort van EWS kennen.....voel je je gelijk thuis. Klinkt als dat er een hoop aangepakt kan worden en weet zeker dat je daar in de korte tijd een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Geniet vooral ook van je tijd daar en keep us posted!

    Groet Chantal (uit overigens een zonnig Nederland, kan dus wel....)

  • 21 Mei 2012 - 15:22

    Robin:

    Dat is echt mooi om te lezen en waarschijnlijk nog mooier om te ervaren. Lief die kindjes ook, en echt helemaal te gek dat je ook echt van betekenis kan zijn daar. Goed om te horen dat iedere dat een belevenis is en ik zie al weer uit naar het volgende verslag! Veel plezier.

  • 21 Mei 2012 - 18:49

    Ada Van Den Berg:

    wat is het toch mooi dat zoveel mensen iets willen en kunnen doen voor andere!!
    En als ik je verslag lees denk ik " wat is er nog veel te doen". Niet alleen bouwen maar inderdaad zorgen dat de jonge mensen een betere toekomst krijgen.
    Petje af voor alle vrijwilligers.

  • 21 Mei 2012 - 19:17

    Annelies:

    Hoi Ronald,
    Ik zat nog te denken, hoe het met je is, en daar ben je dan! Wat fijn, mooi maar ook ontroerend om je eerste verslagen te lezen. Ik blijf je volgen, een hele mooie tijd toegewenst!!
    Groet, Annelies

  • 22 Mei 2012 - 07:02

    Martijn:

    Hoi Ronald,

    Wat mooi om te zien dat je in het verre Zuid-Afrika met vanuit dezelfde passie te werk gaat als bij Yacht.

    Groet,
    Martijn den Duijn

  • 22 Mei 2012 - 07:15

    Caroline Ossedrijver:

    Hoi Ronald,

    wat leuk om te lezen en de foto's te bekijken.

    groet,

    Caroline

  • 22 Mei 2012 - 08:01

    Hans Hasenbos:

    Dag Ronald,

    wat een uitdaging, iest wat jouw zeker op het lijf geschreven is. Ik zal de komende weken jouw blog blijven volgen en onder de collega's aangeven welk bijzonder doel jij nastreeft.

    groeten,
    Hans

  • 22 Mei 2012 - 08:12

    Namita:

    Hoi Ronald,

    Leuk hoor en wat ontzettend veel indrukken. Geniet van alles, het is het allemaal waard!
    Groeten, Namita

  • 22 Mei 2012 - 08:13

    Ome Wout:

    Prachtig werk wat je daar doet.Dit is iets over hebben voor je naasten.Ga zo door! Groetjes uit Limburg.

  • 22 Mei 2012 - 09:14

    Marjolijn V Oostrum:

    Hoi Ronald,

    Wat een mooie dingen maak je mee. Voor mij heel herkenbaar om te lezen. Geniet van alle mooie dingen die je mee maakt, en heel succes met het project!

    Gr Marjolijn

  • 22 Mei 2012 - 09:41

    Petra:

    Hé Ronald,

    ik zie het je nu ook letterlijk doen...! Heel veel succes maar ook: genieten, dit is een once in a lifetime experience...veel plezier!
    CU
    Petra

  • 22 Mei 2012 - 09:58

    Mars:

    He broer,
    We zijn enorm trots op wat je daar aan het doen bent en inmddels al bereikt hebt. Het is prachtig om te lezen wat je allemaal meemaakt en welke ervaringen je daar opdoet. De foto's geven hier een goed beeld van.
    Veel plezier en succes verder en we kijken aluit naar je volgende update!
    x van de Geestburg.
    ps Jelle snapt er niets van dat je daar draadloos internet hebt :)

  • 22 Mei 2012 - 10:51

    Kaat:

    Maak er wat moois van daar!
    Ik zie overigens enorme kansen voor het Yacht picknickkleed, dat heb je toch zeker wel meegenomen he...?

  • 22 Mei 2012 - 11:53

    Frank:

    Hi Ronald, ik kreeg van Marion jouw site doorgestuurd! Wat een mooi avontuur met een sterke maatschappelijke verbinding. En wat een fantastisch mooie foto's. Ik ga je volgen en wellicht kunnen wij vanuit Leiden nog iets voor jou doen. Succes en groet, Frank

  • 23 Mei 2012 - 06:45

    Otto V Stekelenburg:

    Hay Ronald,
    Mooi om jouw ervaringen te lezen en goed dat je al zo snel wat kunt toevoegen. Kunnen we nog wat doen van hieruit?

    Otto

  • 23 Mei 2012 - 07:16

    Valentijn:

    Jemig Roo, wat mooi hoe je dit allemaal beschrijft. Ik ben op een rare manier ook jaloers en merk dat ik dit ook zou willen! Ik blijf je volgen en ik vind je echt een topper!

  • 23 Mei 2012 - 09:04

    Marion (die Andere!):

    Hey Ronald,
    Wat onwijs leuk om alles te lezen wat jij daar meemaakt. Leuke foto's (wist niet dat Rogers met jou mee is gegaan, haha) Geniet er nog lekker van want week 2 is alweer bijna om.

    Lieve groetjes van Frank en mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 851
Totaal aantal bezoekers 386376

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: