Damesdag.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Damesdag.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Damesdag..

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Wil

23 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Inmiddels is Kate terug uit Durban.Zij is inmiddels al wat langere tijd manager op het project, en woont al 10 jaar in Zuid Afrika en vanuit haar goede hart veel waard voor de mensen hier.
Mooi om te zien dat de school en alles daarom heen heel stabiel is. De kindertjes krijgen les van een goed opgeleide juffrouw vanuit de Xhosa stam, dagelijks krijgen zij hier gezond eten (vaak uit eigen tuin) en het aantal kinderen groeit dan ook gestaag. Een goed moment om een bijdrage aan de moeders te vragen. Samen met Kate en lerares Nomapuzi een plannetje gemaakt hoe dit te doen. Het doel was om per kind 20 rand (2 euro) per maand te ontvangen. Alle moeders werden uitgenodigd in ons gemeenschapshuis. Het was prachtig om daar met 25 vrouwen in kleurrijke kleding een gezamenlijk gezongen ochtendgebed te beleven. Na de inleiding werd er gestemd over het voorstel: unaniem aangenomen. Dit lijkt een kleine stap. Nu kan de kokkin betaald worden (zij kwam al twee maanden voor niets een uur heen en een uur terug lopen en verzorgde het eten voor alle kinderen). Daarnaast is het weer een hupje naar verzelfstandiging, wat uiteindelijk ook een doel is. Maar belangrijker vind ik nog het signaal wat hiermee is afgegeven door de moeders, en dat zit vooral in het woord "erkenning". De moeders geven hier geen geld uit aan zaken anders dan aan primaire levensbehoefte. Je hoeft hier geen collecte te houden langs de ronde huisjes voor werelddierendag. Het feit dat er een unaniem "ja" kwam komt voort omdat zij de toegevoegde waarde zien, fantastisch! Daarnaast hebben wij nog het begrip "ouderavond" geintroduceerd, om de betrokkenheid van de ouders te vergroten, en tevens de voortgang van de kinderen te vernemen. In juni is de eerste.
Verder bleef het nog lang onrustig in het gemeenschapshuis. 25 dames bij elkaar in een ruimte heeft in heel de wereld hetzelfde effect...
Het huis naast de winkel gaat goed vooruit. In het kader van veiligheid moet dit bewoond zijn voor de winkel opengaat, de verwachting is dat dit over een week of twee al lukt. Dit betekent dat over een week of drie de winkel open kan. Wij richten ons op opening na de zogenaamde "pensionday" (ik schreef hier al over) daar de mensen dan geld hebben. Het is belangrijk voor de verzelfstandiging van het project, maar zorgt er ook voor dat de moeders geen kilometers moeten lopen met zakken meel, rijst of graan op het hoofd.
Natuurlijk blijft de dagelijkse verwondering bestaan. Ik heb mooie gesprekken met Phumlani over het geloof in heksen bij de Xhosa. Gisteren trof ik een schorpioen naast mijn bed, lichte paniek in de tent. Ook mooi, op de wegen kun je niet harder dan 10, en er is dus alle tijd om te zwaaien naar de mensen. Zie ik in de verte een oudere man wel heel enthousiast zwaaien, hij deed nog net niet de "wave". Dichterbij gekomen bleek het een van de mannen waarmee ik eerder vroeg in de ochtend een emmer bier deelde...
Voetbal en bier zorgt voor verbroedering in de hele wereld!

Tot snel,
Ronald

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387 t.a.v Willen en Doen
Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

• 23 Mei 2012 - 14:13

Judith:

Lieve Ronald, ik heb met heel veel plezier jouw verslag gelezen. Heel veel succes met wat je nog allemaal wilt bereiken op jouw missie!
    Dikke kus van Judith.

• 23 Mei 2012 - 14:26

Joyce :

Jeetje, hier wordt je toch stil van...
    Wat een mooi resultaat, trots op zijn roon!!
    Ha, dat zwaaien maakt het in de hele wereld ook makkelijk hè!!!
    Hier alles ok, heerlijk weer om te genieten van verlof!
    Succes en geniet van elke minuut...
    X Joyce

• 23 Mei 2012 - 14:36

De Westerbeken:

Roon, het wordt misschien eentonig om te zeggen, maar je verslagen zijn een genot om te lezen. Mooi hoe je ons zo op de hoogte kunt houden van je indrukwekkende belevenissen daar. En ook erg leuk dat we dmv de foto's ons nog beter een beeld kunnen vormen van de dingen waar je over schrijft.
    Alleen dat effect van die 25 vrouwen bij elkaar in één ruimte??? Echt géén idee wat je daarmee bedoelt...haha! ;-)
    Veel succes maar weer met het mooie werk dat je daar doet!
    Liefs,
    Bou, Maaike, Leonie en Max

• 23 Mei 2012 - 15:16

Anja.vonk @casema.nl:

Roon weer heerlijk om te lezen dat het zo goed gaat ,alleen die 25 vrouwen bevalt me niet zo ,vlak 25 mannen ook niet uit.Maar het is geweldig hoor ,wat zijn we trots op je.Liefs van ons

• 23 Mei 2012 - 19:30

Ron:

He broer. Blijven schrijven, super om te lezen en foto's te kijken. Moeten we nog scheermesjes sturen. hahaha. Succes!!!!

• 24 Mei 2012 - 05:45

Bo En NOa:

Lieve papa wat leuk om je tussen die
    Kleine lieve kindertjes te zien.
    We vinden het super leuk wat je daar allemaal doet. Hier gaat het goed maar 4 weken zijn wel lang.
    We houden van je van hier tot de maan en weer terug!

Dikke kus

• 24 Mei 2012 - 11:10

Suzelle:

He Ronald,

Ik heb me inmiddels ook geabonneerd op je nieuwsbrief. En die leest lekker weg moet ik zeggen. Ik zit ook een beetje waar je zit en word helemaal meegezogen. Mooie klus heb je daar te klaren. Geniet ervan, je past daar goed in het plaatje zag ik ook op de foto. En niet teveel van de maan en terug, dan zit ik steeds te huilen achter mijn bureau.....Lieve groeten, Suzelle

• 24 Mei 2012 - 14:02

Anja.vonk @casema.nl:

Wij sliuten ons helemaal bij Bo en Noa aan 4 weken is wel lang, maar het schiet al op ,en wat jij daar doet is onbetaalbaar maar we houden ook van je tot de maan en terug ,XXX van ons

• 24 Mei 2012 - 18:09

Marjan (van H.):

Hoi Ronald,

Echt heel gaaf om jouw verhalen te lezen en het beeldmateriaal maakt, wat je schrijft, ook gelijk levendig. Succes met deze waardevolle missie en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes, ook van Jan.

• 24 Mei 2012 - 20:16

Chantal:

Mooi hoe groot de impact kan zijn van kleine stappen die je iedere dag weer zet. Prachtig om te lezen hoe de moeders educatie omarmen want dat is het begin van een echt duurzame verandering. Een dikke zwaai uit Oeteldonk!

• 25 Mei 2012 - 05:52

Vub En Sabina:

Ha Roon,
    We kregen van Marion de link door om je te kunnen volgen.
    Echt super om alles te lezen en we hebben grote bewondering voor wat je allemaal daar doet en wat je ook voor elkaar krijgt.....Je bent een echte kanjer!!
    Mooie foto's en grappige verhalen, we gaan ze zeker blijven volgen.
    Succes en geniet ervan, ook al is het soms moeilijk om te bevatten wat je daar ziet en mee maakt...

Groetjes van Vub en Bien.

• 25 Mei 2012 - 07:37

Evelien:

Prachtig ervaring! Prachtige verhalen! Mooi werk! Geniet er nog even van!
    Groet, Evelien

• 25 Mei 2012 - 08:50

Miranda De Zwart:

Roon, We weten dat je over veel talenten beschikt, maar grappig om nu ook jouw verborgen talenten te zien (fotografie, teksten schrijven, klussen en je staande houden tussen zoveel vrouwen ;-) ) Het blijft fantastisch om je zo te kunnen volgen. Ook onze kids kijken/lezen mee. Bezorgdheid alom: Wat eten ze daar? Is er wel iemand die ook Nederlands praat? Hoe lang blijft ie wel niet weg? Is het daar nu donker? Het leven in Sassem gaat - gelukkig - gewoon door, morgen een toernooi met de F2 in Noordwijk. P.s. ik ga met Marion eens van gedachten wisselen hoe wij dit project vanuit Sassem kunnen gaan ondersteunen. Hebben wij ook een missie ;-) ! Liefs van ons en hou je haaks.

• 25 Mei 2012 - 22:17

Els:

Levendig verslag! Je schrijft echt mooi.bedankt. De kindertjes eten gezond en wat eet jij zoal ? In Nederland wil "men" dat we insecten gaan eten . Eten ze daar dergelijke beestjes. Plezier en succes, Roon! Liefs Rik, Lois, Jack en Els