Het laatste nieuws uit Kaapstad. . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Het laatste nieuws uit Kaapstad. . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Het laatste nieuws uit Kaapstad. . . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

06 December 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De kranten geven omtrent hiv en aids het laatste nieuws. Ik praat er met mensen op straat over, althans probeer ik. Het nieuws maakt mij vaal sprakeloos.

Laatste nieuws uit Kaapstad . . . .

"Aids vaccinaties, we zullen doorgaan". Met deze kop in de krant werd duidelijk gemaakt dat het 'aids vaccine trial' gefaald heeft. Plus minus 800 zuid Afrikanen hebben er aan meegewerkt, om het medicijn uit te proberen. Achter de schermen zijn specialisten wereldweid dag en nacht in gevecht , op zoek naar vaccinaties en onderzoek is tijdrovend.

In Zambia is men begonnen om moeder en baby twee verschillende medicijnen te geven, namelijk AZT en nevirapine. Het is in arme landen, dus ook Zuid Afrika, de gewoonte om alleen Nevirapine te geven. Onderzoek heeft uitgewezen dat een groot percentage daardoor later resistent wordt, dus het medicijn werkt niet meer. Deze nieuwe therapie noemt men de duale therapie. De baby krijgt het medicijn in siroop vorm toegediend. De Westwerse Kaap is de enige provincie waar de duale therapie wordt gebruikt. Zuid Afrika heeft vele provincies.

Onderzoek vergt tijd. Tiefus werd ontdekt in 1884. Het vaccin werd ontdekt in 1989. Malaria komt voor het eerst voor in de boeken in 1893 en er is nog steeds geen vaccin voor. Het heeft 42 jaar geduurd voordat er een vaccinatie voor mazelen was, zegt men.

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat maar een klein percentage van de Afrikaanse bevolking bekent is met hiv en aids. De krant brengt ook het verhaal naar voren van een meisje van 12, die voor haar moeder zorgt, die van zichzelf weet dat ze seropositief is. Het mag vooral niet worden doorverteld. Het is de andere dorpsbewoners wel bekent dat de moeder ziek is, want ze zien haar niet meer. Wanneer de moeder buiten bewustzijn raakt gaat het meisje naar de buren voor hulp, maar deze sluiten de deur. Ze probeert het bij anderen, maar krijgt daar dezelfde reactie. Ze besluit het heft zelf in handen te nemen en sleept haar moeder zelf op weg naar het ziekenhuis, wat heel ver weg is.

Dit zijn gevallen die steeds meer voorkomen in onder andere Zuid Afrika

Hiv aids bestaat al ruim 25 jaar, misschien zelfs langer. Wij hebben medicijnen, tenminste wij in het westen. De medicijnen geven de mogelijkheid gezond te kunnen functioneren. Kijk maar naar mij, net 50 en nog steeds een 'six pack' (buikspieren), ook al moet ik er tegenwoordig wel wat meer voor doen. Maar, ik klaag niet.
Ze, de medicijnen, zorgen er bij mij zelfs voor dat mijn weerstand (CD4cellen) vaak boven de 1000 is en dat is hoger dan het gemiddelde, wat tussen de 800 en 900 schommeld. Bij vrouwen is dat tussen de 1000 en de 1250 is mij verteld. Sinds jaren zijn de hiv cellen in mijn bloed niet meer te tellen, want onder de 50 zijn ze niet meer meetbaar. En dan te bedenken dat ik al vanaf 1985 seropositeif ben. Een arts heeft mij wel eens gezegd, dat wanneer ik naar de Verenigde Staten zou gaan en ze zouden mij testen bij de grens, dan kan ik zo doorlopen want ze vinden niets.

Het is raar verdeeld in de wereld. Op het culturele en het maatschappelijke vlak moet er nog heel wat gevormd worden, onderzoek wijst dat uit. Ik onderneem op mijn manier en probeer mijn steentje bij te dragen, samen met hen die mij lief zijn, mijn naasten en mijn netwerk. Ik hoop dit steentje samen te dragen, want samen zijn wij sterk.

Het laatste nieuws uit de Transkei laat weten dat de renovatie van de boerderij is gestaakt vanwege tekort aan financiën. De boerderij zou verbouwd worden tot kindertehuis. Er zouden 40 weeskinderen kunnen wonen. Hiervoor is plusminus 10.000 euro nodig voor de verbouwing en 2500 eoro om het maandelijks te laten draaien. Na een jaar zou het zelfredzaam kunnen zijn.

Ik ben bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

8005

• 07 December 2007 - 21:35

Bernadette:

Lieve Wil

Na het lezen van je verslag, weet ik even niet meer wat ik moet zeggen.

• 08 December 2007 - 10:33

Emmy:

Hey Ome Wil wat erg ik ben echt ff sprakenloos nou heel veel sterkte en suc6. Ik hoop dat je ze kan helpen!
    Fijn weekend gr. Emmy.