De rol van de media,. . .van zero tot hero. . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu De rol van de media,. . .van zero tot hero. . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

De rol van de media,. . .van zero tot hero. . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

14 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De rol van de media, van zero tot hero. . . .

"A fish starts rotting from his head down". Een Engels gezegde, wat zegt dat een vis altijd begint te rotten in de kop. Dit gebeurd ook hier. Er is onrust op het politieke vlak, waar mensen begonnen als vrijheidsstrijder, in de top van de politiek zitten en elkaar allemaal proberen een hand boven het hooft te houden, wat niet altijd lukt.

Sabc is het televisiestation hier in Zuid Afrika, wat iedereen voor heel weinig kan ontvangen. Het programma gaat over de rol van de media en men gaat er van uit dat de media een positieve energie is. De ontwikkeling in mentale journalistiek is onderzocht door ene professor van de Kaapse universiteit. Uit het onderzoek is gebleken dat sociaal verantwoordelijke journalistiek op het gebied van politiek niet correct is.
Bijvoorbeeld; Drie jaar geleden werden er op het gebied van water en electriciteit door de regering besluiten genomen en doelen gesteld. In de kranten wordt het als nieuws naar voren gebracht, maar er wordt nooit meer onderzoek naar gedaan, of de doelstellingen zijn behaald. Volgens omstanders is er niets veranderd.
Het nieuws blijkt volgens de onderzoekers op nu gefixeerd te zijn, vooral gericht op drama en issues van de dag.

Momenteel worden voorpagina's gevuld door Jacob Zuma's corruptie en fraude en de 'Top Cop', de hoofdcommissaris van de politie éne meneer Jackie Selebi. Deze laatste meneer heeft nogal wat een centjes ontvangen van een van de grootste drugsbaronnen, die er nogal duistere zaakjes op nahield.. Het frappante was dat hij ook nog eens gekozen werd tot president van Interpol en het etentje wat daarna in Parijs werd gegeven werd gefinancieerd door zijn duistere vriendje. Een jaar geleden wilde het hoofd van het nationale vervolgingsgezag Jackie voor de rechter dagen, want hij had genoeg bewijsmateriaal. Maar, daar was president Mbeki het niet mee eens. De desbetreffende meneer werd op een zijspoor gezet en ontslagen door Mbeki. Toen Jackie geld nodig had voor mentaal gestoorde kinderen kwam zijn duistere vriendje graag ruimschoots over de brug. Zo zie je maar dat er ook nog een positieve kant aan kan zitten. Toch nu, een jaar later, staat hij weer in het volle nieuws.

Met mijn krantje, deze keer de Mail & Guardian, want deze blijkt breder georiënteerd te zijn, wandel ik naar de promenade, waar ik mijzelf neervlei onder een palmboon, in de schaduw. Het is rustig op het grote grasveld, maar het is dan ook de warmste tijd van de dag. Een palmboom verder ligt een man in blauwe broek en blauw jasje, oftewel werkmanskleding. Hij groet mij vriendelijk en ik groet vriendelijk terug. Wanneer ik mijn krantje open vouw komt hij overeind en vraagt wat er over Zuma geschreven staat. Ik vertel hem over de fraude en corruptie en hij moet lachen. "Wat vind je daarvan", vraag ik hem. "Ik vind dat hij een goed voorbeeld geeft" en hij lacht. Mentale ontwikkeling, vraag ik mij in stilte af,
"Zie je hem als toekomstige president"?
"Hij heeft gezegd dat hij gaat opkomen voor het werkvolk en samen wil gaan werken met de socialisten en de communisten. Hij is een vrijheidsvechter en staat dicht bij het volk". Invloed van de media, denk ik bij mijzelf, een duidelijk bewijs.
"Wat doe je voor werk", vraag ik hem. "Ik ben werkman en sta elke dag 's morgens vroeg langs de weg, tesamen met andere mannen, in de hoop opgepikt te worden door een baas. Momenteel werk ik al drie weken voor dezelfde baas, bij het voetbalstadium, maar goed betalen doet het niet".
"Wat krijg je betaald dan"? "Zestig rand per dag".
Dat is dus effe ruim 6 euro, ik ben effe stil.
Hij vraagt waar ik vandaan kom en wat ik er van vind. Ik vertel hem dat het bij ons niet echt mogelijk is dat iemand met een crimineel verleden actief kan zijn in de politiek. Verder hiv oplossen met een douche en rode bieten is ook iets wat er bij ons niet ingaat. Daar zijn namelijk medicijnen voor. Natuurlijk heb ik een lichte grijns op mijn gezicht wanneer ik dat zeg.
"Denk je dat het beter zal worden wanneer hij president is"? "Het kan alleen maar beter voor ons. Mister Zuma komt uit Kwa Zulu Natal en wij Zulus vertrouwen op de leider van onze stam".
Hij kijkt mij aan met een uitdrukking op zijn gezicht dat hij er vertrouwen in heeft.

Even later staat hij op, verontschuldigd zich en groet mij gedag. "Ik ga weer terug naar het stadion, dankie meneer". Hij draait zich nog een keer om, wuift en lacht naar me.

De supermarktman had verteld dat het momenteel niet alleen de blanke elite is die de bevolking uitmelkt, maar ook de zwarte elite. Hij noemt het de stille apartheid. Het voetbalstadium wordt gebouwd door beide elites. De vraag is dan, hoe hoog zijn de personeelskosten. Corruptie en fraude is wat ze geleerd hebben van de blanke overheersers. De supermarktman lachte daarbij. Rnd14,80 voor de Mail&Guardian, duidelijk een krant voor de elite, want de Cape times is 5 rnd.

Van zero tot hero, de vrjheidsstrijders, waarvan velen in townships of op het platteland zijn opgegroeid in de tijd van de apartheid. Zij zijn onder hun eigen bevolking de hero's van deze tijd. Of zij capabel zijn het land te regeren is nog niet bewezen. Hierover zijn de meningen verdeeld. De kop er af hakken van die vis zou je zeggen, maar die vis wordt duur betaald.

Wanneer jullie dit lezen zijn wij onderweg naar de Transkei. Ik kijk er naar uit om daar verslag van te doen.

Ik ben bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

Frenaye, Cape Town
8005

• 15 Januari 2008 - 11:28

Ray:

Nou, zeg, Zuid Afrika gaat nét een gewoon land woren, de rijke elite discrimineert de arme grote onderlaag. Nét als Israel, ee land waarvan je dahct en hoopte dat het door zijn geschiedenis toch beter zou moeten weten en dat dit dé kans is om nu eens iets echt geweldigs op te zetten. Helaas worden ook dit soort landen bevolkt door gewone mensen en niet alleen door bevlogen Ben Goerion's of Mandela's. Dat is iets wat we ons hard moeten realiseren. Zeker als we Zuid Afrika vergelijken met andere landen in Afrika; het is nét een gewoon land, zelfs nog een stukje verder ontwikkelt dan de achterblijvers.
    Vandaag de Nieuwjaarsreceptie van het Aidsfonds en StopAidsNow. Met veel vertegenwoordigers van allerlei stichtingen en goede doelensponsors. ik hoop dat dennis mee kan, want anders moet ik alleen lobbyene. Nou ja, dan maar op halve kracht. We gaan er voor vandaag, helpt dat? Toch nog weer een positief stukje dus. Liefs aan Ellen!

Ray

• 16 Januari 2008 - 10:05

Dennis:

Hey Wil!

Houd het in de gaten met die corruptie, jongen!
    Hoe bevalt het nu met Ellen weer aan je zij? Of is ze alweer de hort op met Carla?
    Ben zeker ook naar de nieuwjaarsreceptie gegaan. Nog met de oude flyers( en daar staat de datum van het afscheidsfeest van jou in de Engel nog op)
    We hebben meer promomateriaal nodig. Kun je Martin of Bas vragen weer nieuwe flyers te maken?
    Contacten zijn gelegd. Ray heeft nog een speech gehouden over de Stichting Willen en Doen. Er waren positieve reacties. Nu weer kijken wie er aansluit en geld stort.
    Mis je nogsteeds. Maar weet dat ik je hier weer ga zien. Take care, Grt, Dennis