Nieuwe ontwikkelingen, - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Nieuwe ontwikkelingen, - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Nieuwe ontwikkelingen,

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

16 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

De Tassen zijn weer gepakt, er is weer een hoop gepraat en vol met nieuwe uitdagingen vangen wij de reis aan, terug naar East London. Wederom gaat de trip over de weg met potholes, ook al zijn er veel gaten gevuld de afgelopen week. Wederom steekt er af en toe een koe over, staat er opeens een groep van een 15 schapen op de weg in een cirkel, met de koppen naar elkaar toe, alsof ze hevig in vergadering zijn of staan te beppen over de laatste affaires, een soort van ‘Desperate Housewives’, die echt niet uit elkaar gaan van wat toeteren. Ach ja, het zijn de Transkei Robots, die soms heel goed van pas komen, want zo een 100 meter verderop was een politiecontrole. Een gezette agente verscheen met haar grote boezem voor mijn raampje en vroeg naar mijn rijbewijs. Natuurlijk gaf ik die aan , met een grijns op mijn gezicht. “Dit is niet het rijbewijs wat ik wil zien”, was haar antwoord. Ik gaf haar mijn oude internationale, maar ook die werd niet goed bevonden. Toen wij vertelden dat we toeristen waren maakte ze een gebaar van doorrijden. Dus de schaapjes waren nuttig geweest, want ik reed niet te hard :)

De afgelopen week hebben wij dus velen gesproken, over nieuwe projecten. Het vrijwilligerscentrum en Waldorf kindercrèche (Judy en Bryan) is er één van, het opzetten van een brede Montesorie school (Dawn)is een andere en het steunen van een hogere school in Coffee Bay (Jerome) , want die is er niet. Ook hebben we kennis gemaakt met Charlie en Robin, een Amerikaans stel die zich richten op het opzetten van een community centrum. We hebben afzonderlijk gesprekken met hen gevoerd. Omdat er in de regio Coffee Bay weinig sprake is van samenwerking hebben we deze spelers bij elkaar gebracht, omdat er door samenwerking veel meer te bereiken valt. Zo is de ene goed in het bouwen en het verkrijgen van land en is de ander beter in onderwijs, of netwerken. Samen het wiel uitvinden gaat veel sneller. Alle spelers hebben gemeen dat zij de gemeenschap willen helpen en dat zij het niet doen om er zelf financieel beter op worden. Ook streven zij naar zelfredzaamheid.
Op het gebied van onderwijs schiet het veel te kort aan kennis, hoe om te gaan met kinderen, die als dyslectisch worden aangezien. Velen blijken totaal niet dyslectisch te zijn, maar hebben de eerste levensjaren andere onderbouwing gehad. Hun inzichtelijk vermogen is anders en motoriek, want kinderen groeien niet op met papier en kleurpotloden en leren niet hoe om te gaan met een schaar. Dit zijn kleine dingen, die grote gevolgen kan hebben in de groei van een kind. Jerome bracht dit ter sprake in een ziekenhuis bij deskundigen. Op 2 maart zal er de eerste workshop worden gegeven aan al het onderwijzend personeel in Coffee Bay regio.

Laatste ontwikkelingen;
- De laatste tijd is er ook wat veranderd op het gebied van HIV. Volgens ingewijden heeft de regering gezegd borstvoeding te gaan steunen. De reden hiervan is dat er heel veel baby’s overlijden bij flesvoeding. Hygiëne is daarvan de oorzaak. Ook is stigma een reden, daar veel moeders daardoor hun HIV status laten zien. “Zij zal wel HIV positief zijn”, concludeert familie en omgeving dan.
- De regering algemeen heeft besloten dat iedereen medicijnen mag gebruiken wanneer hun CD4 cellen (weerstand) 300 is. Dit was alleen voor zwangere vrouwen.
- Regelmatig innemen van medicijnen is een probleem, vooral op het platteland. Soms vergeten mensen het voor dagen. Dit heeft te maken met perceptie van tijd. Kinderen leren hun ouders te herinneren medicijnen in te nemen.
- Corruptie is een ander punt. Dat lijkt onder de huidige regering aan de orde van de dag. Maar in de tijd van Mbeki ging men hier slimmer mee om. De huidige ministers kopen alles op hun eigen naam, terwijl vroegere ministers hun hele familie gebruikte. Kranten staan er vol mee.
- De regering had ook gekort op subsidie voor eten op lagere scholen. Dit is na hevig protest terug gedraaid. Nedbank geeft alle scholen gratis zaad voor moestuinen. Meeste scholen in de Transkei wisten niet van deze actie.

De 10 dagen zitten er weer op. Morgen zijn we weer in Amsterdam. Martin is druk bezig met het schrijven van een nieuw bedrijfsplan, wat binnenkort op de website te zien zal zijn. Ook kunnen jullie via onze website stemmen, daar ik nog steeds in de campagne van de postcodeloterij meedoe en ding naar de functie van Goede Doelen Ambassadeur. Dit houd dan voor mij in dat ik 9 maanden wereldwijd veel projecten zal bezoeken, die door de postcode loterij worden gesponsord. Voor mij een leerzame ervaring, wat ik kan gebruiken in de toekomst. Er valt voor zij die stemmen een reis naar Bali te winnen, dus Stem en Win :) Eén stem p.p. is genoeg en spoor iedereen aan in jullie gehele bestand dat te doen :) Op 6 maart is de uitslag bekent, dus tijd genoeg om nummer 1 in te halen :)

Stemmen kan via www.willenendoen.org

Het afgelopen weekend is de Zeedijk ook weer actief geweest met benefietacties. Café de Engel had afgelopen zaterdag een Karaoke avond voor Willen en Doen en heeft ook gecollecteerd in Queenshead en de Barderij. Zij zijn hiermee doorgegaan tot vandaag. Geweldig dit te horen terwijl wij in Zuid Afrika zijn.

• 16 Februari 2011 - 20:04

Roos Van Der Klaauw:

Kan ik bij deze op je stemmen?
    Jullie zijn heel goed bezig.
    Petje af. Ga zo door.
    Groeten, je nicht