Zomer in de Transkei . . . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Zomer in de Transkei . . . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Zomer in de Transkei . . . .

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

24 November 2011 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Zomer in de Transkei,

Sjouwen met zakken cement, stenen, emmers water en kruiwagens met zand. De jongens zijn druk bezig met de fundering, waarop een “youth childrens house” gaat worden gebouwd. Het woord weeshuis mag niet meer worden gebruikt, verboden door de regering, zegt men. Ik heb dus een aannemer in de hand genomen, die de 3 kamerwoning voor 450€ wil neerzetten. Oppervlakte 56 vierkante meter. Hij zegt het in een week klaar te kunnen hebben. Ik kijk hem aan met een grijns op mijn gezicht en denk; “weer zo een positieveling” :) Bhanda rolt een shaggie van krantenpapier en haalt zijn tabak uit een plastic zakje. “Natuurlijk hangt het af van het weer”, zegt hij. Zijn blik gaat naar de donkere wolken die over zee aan komen drijven. “Weer regen op komst vandaag, maar morgen wordt het mooi, dus dan kunnen we de fundering leggen”. “Okay, dan gaan we morgen aan de slag. “Hoe laat pik ik jullie op?”, vraag ik hem. “Zeven uur bij Mr. Magic”, antwoordt hij en steekt zn shaggie in brand. De deal is rond, handje klap en aan de slag.

Mr Magic is de plaatselijke autoreperateur, die wonderen verricht, zegt men. Ook hij loopt altijd rond met een shaggie. Hij heeft altijd werk en zijn garage is een ontmoeting plaats voor allerlei soort allooi mannen, niet echt gekleed in zondagse kleren. Zittend op een lege krat, of wat anders, bespreken ze het dorpsnieuws.

Samen met Jerome ga ik aan de slag en maken we thuis een tekening. We berekenen hoeveel stenen, cement etc. wat we nodig hebben en wat het prijskaartje zal zijn. We besluiten cementstenen te gebruiken, daar modderstenen momenteel vanwege de regen niet te gebruiken zijn. Dit kan alleen in de winter, daar dat de droge tijd is. We krijgen al het bouwmateriaal voor inkoopsprijs, vanuit de dichtstbijzijnde megastore, zo een 20km verderop.

Dat het momenteel de natte tijd is, is mij duidelijk. Het heeft drie dagen achter elkaar geregend. De onverharde wegen zijn modderpoelen geworden. Dan ligt het werk stil. Het water is al sinds 6 dagen afgesloten. Het is koud ’s nachts. Ik slaap onder twee dekens en heb een rondavel in de bewoonde wereld voor mijzelf, een luxe.

Gister scheen de zon en alles veranderde gelijk. Pikte de jongens op om 7 uur en bracht ze naar de bouwplek. Water, nodig voor het cement, haalden we uit de rivier. Hadden eerst 3 vaten vol, maar de heuvel op, kon mijn bakkie niet trekken. Dus dan maar twee keer. De hele dag reed ik op en neer, bouwmaterialen halen. Op de onverharde weg staan er altijd lifters aan de kant. Tja, mijn bakkie is dan handig, stap maar in. Had een meisje van 22 mee, die 3 kinderen heeft. Oudste is 6. Ze vertelde dat er ook 2 kinderen zijn overleden. Grote kans dat ze kinderbijslag krijgt voor 5 kids, want dat doen de meesten. Ze geven het overlijden niet door. Vele meisjes worden vroeg zwanger. Ze krijgen dan 250rnd kinderbijslag, waar ze eten voor kunnen kopen. Vaders zijn niet te vinden en trouwen veel te duur.

Die éne zonnige dag was gelijk heet. De onverharde weg was snel droog en constante blokkades van Transkei Robots, verperde de weg. Koeien zijn het meest stom. Oest er zelf mijn auto voor uit om ze een klap op de kont te geven :) Na de middag was ik het zat, voelde mijzelf smerig. Had zin in een douche, maar ja, helaas geen water. Besloot later in de middag een duik in zee te nemen en dat was een cadeautje op zich. Ik vroeg mij af hoe de mensen het hadden, die het water altijd moeten halen bij de waterplek. Het blijkt dat wanneer het regent iedereen al hun potten en pannen rond hun huisje zet. Dit wordt dan verzameld in een groot vat. Voor het wassen gebruiken ze weinig water. Met een klein bakje reinigen ze hun hele lichaam, want douches zijn er nergens. Toch ruiken ze nooit en zien ze er altijd netjes uit. Terug thuis laat ik een bak met koud water uit de Jojo tank vol lopen en spoel daarmee het zout van mijn lijf af. Voelde mij gelijk stukken beter :) Jojo tanken zijn tanken van 2500 of 5000 liter, die onder de dakgoten staan en het regenwater opvangen. De mensen op het platteland hebben deze niet. Rondavels hebben geen dakgoten :)

Vandaag is de regen weer terug. De jongens zijn vroeg uitgewerkt. Letterlijk weg geregend. Het weerbericht voor de komende week is regen. In gedachten hoor ik Bhanda de aannemer nog zeggen; “Ik doe het in een week”. Tja, het kan in 7 dagen, tussen de regens door. Dit is dus Zuid Afrika.

Ondertussen is het donker en gaat iedereen naar bed, een matje op de grond, met een deken. Zij staan op bij ochtendgloren, wanneer de haan kraait.

Onze websites zijn www.willenendoen.org en www.cirqueclassique.nl
Hier kunt u zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden. Wij zoeken donateurs, om de maandelijkse kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387
Mijn mobiele nummer hier is 0031794242591

  • 24 November 2011 - 18:54

    Kees:

    hai Wil,

    goed bezig vriend, zou best willen helpen met bouwen, maar zou nooit lang bij liza en jim weg kunnen blijven. misschien ooit nog eens in de toekomst... heel erg veel succes, denk aan je

    kees, liza en jim

  • 24 November 2011 - 19:17

    Trinja:

    Zwaar maar goed werk Willy Boy, denk goed om jezelf -:) Warme knuffel xxx

  • 24 November 2011 - 19:18

    Roel Houbijn:

    tje man water is soms geweldig en soms overweldigend maaaar ook weer goed voor de natuur en jullie maar bouwen ,,steen,, naar steen en huisje na huisje en DAN is het een dorpje enz de naam voor het dorpje is WILLYBILLY hahahaha jajaja ik meen het de ,,straatnamen,, natuurlijk van de kinderen ....zit ik nou te dromen OF ...gaat dit werkelijkheid worden ik heb zo mijn gedachten en die is positief hier alles ok weinig spannends tja de mist waar echt iedereen over lult lieverd dikke kussen XX

  • 24 November 2011 - 22:52

    Dan:

    Hey Wil,
    Hard aan het werk zo te zien en dan niet kunnen douchen om alles even lekker van je af te laten spoelen? Brrrr.....
    Ik zal aan je denken als ik er straks weer onder sta ;-)
    Zet um op!
    Fijn om weer even je avonturen te mogen lezen! Knuffel x

  • 25 November 2011 - 10:06

    Menno Sypkens Smit:

    Heel beeldend verslag. Je ziet het voor je. Mooi.

  • 25 November 2011 - 15:08

    Martin E. Lont:

    Mooi verslag Wil. En leuke reacties. Ik vind het altijd mooi iets van Menno te lezen. Hij/jij weet hoe het is om te werken in Afrika en projecten te ontwikkelen :)

  • 25 November 2011 - 15:11

    Martin E. Lont:

    @ Roel. Ja, leuke dorpsnaam en dat idee van straatnamen vernoemen naar kinderen is helemaal mooi. Ik zou dolgraag over de Lydialaan willen lopen. Het moet wel een laantje zijn waar je blij van wordt, want dat werden wij van Lydia ook altijd.

  • 25 November 2011 - 18:59

    Erna:

    Hoi Wil, "t is hard werken als je lijdzaam moet toezien, hoe het regent en de bouw stilstaat. Maar......
    Wil alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    We volgen je, veel succes!

    groetjes Aad en Erna

  • 26 November 2011 - 13:26

    Nicht Roos V.d.Klaau:

    mooi initiatief,ik denk aan mijn dochter Miranda, de ruim 20 jaar geleden ook in primitieve omstandigheden aan de bouw van een dokterspost begonnen, maar toen was er nog geen email en waren de brieven weken onderweg, die ik dan copierde en verstuurde voor de kennissen.
    Succes en groeten,

  • 29 November 2011 - 17:02

    Annette:

    He Willyboy, gefeliciteerd over enkele uurtjes. Nu alvast met je oude, volgens mij goede jaar. Zo me je nieuw boordensvol energie jaar. Op je bijna zestigste nog zoveel energie en ideeen! Schat, ik gun het je van harte.
    Zit jij ver van Johannesburg af? Daar ligt m'n nicht Eva, dochter van Margret,nu in het ziekenhuis na een heftig ongeluk in Botswana. Kom jij daar of ken jij iemand die haar kan opzoeken, dat zou ik zo leuk vinden voor haar, beetje afleiding. Ze studeerde in Kaapstad en da's zo ver weg! Laat je het me weten? Jij een dikke zoen en brasa - Annette Grip

  • 30 November 2011 - 16:37

    Wil:

    Hoi Annete, ik ken mensen in Johannesburg ja. Laat hier op Wilhelmus het adres van het ziekenhuis achter en ook Eva haar achternaam. Je kunt mij dat ook sms en. Mijn nummer staat op het Wilhelmus. Ik zit zelf 10 uur weg van Joburg. Vriendin van mij kan haar dit weekend of sneller opzoeken.
    Knufels Annette

  • 30 November 2011 - 18:42

    Johanna:

    Jarige Job
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ook namens Jan natuurlijk
    heb je het uitbundig gevierd in de regen ? Geen beste tijd om daar te zijn
    wat een modderbende ,wil je eindelijk aan het werk zit het weer weer tegen.Hier gaat alles zijn gangetje druk in de sinterklaas drukte ,en dat is alleen maar leuk .Wil veel bouw plezier hopen we ,want dan knapt her weer Op ,hou je goed ,je bent op slot weer een jaar ouder !!!!
    groetjes en een dikke zoen van ons
    Jan ????en Johanna

  • 30 November 2011 - 20:25

    Anja:

    Hey Wil,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Het gaat lekker zo te lezen als nu het weer ook nog wat beter wordt gaat het jullie vast allemaal lukken.
    Voor Jan geen parkeerboete dit jaar met je verjaardag! We doen hier een borrel op je en blijven je volgen. Succes!

    Groetjes van ons uit de Hauwerter zak!

  • 02 December 2011 - 09:35

    Martin Spee:

    Nog gefeliciteerd ouwe Reus!
    Het ga je goed en tot snel. KnufXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 387569

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: