"Mad about Art" - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu "Mad about Art" - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

"Mad about Art"

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

17 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Knysna

"Mad about Art". . . .

Knysna een prachtig stadje in de garden roete, gelegen rond een lagune, omringt door bergen. Victoriaanse huizen weergeven het koloniale verleden. De jachthaven is omringt door luxueuze bungalows, waarvan velen Bed & Breakfest, guesthouses of buitenhuizen zijn.
Ons doel is kennis maken met 'Mad about Art', een organisatie die sinds 2001 actief is in de Township Neckies.

Kunst en creativiteit in wat voor vorm dan ook kom je overal tegen in Zuid Afrika. Menige Zuid Afrikaan, blank, kleurling of zwart, zet zijn creatieve geest in werking om zichzelf in het dagelijks onderhoud te kunnen voorzien. Menig project gebruikt creativiteit om mensen weer zin en doel te leren.
Langs de wegen kom je ze overal tegen, venters van eigen maaksels, van tassen tot beeldhouwwerkjes, bij stoplichten en kruisingen manouvreren ze tussen de auto's door. Ze zijn te vinden op alle plekken waar toeristen komen.

Wij laten de prachtige wijken, de stille straten, achter ons liggen en rijden naar het Township Neckies, gelegen op zo een 10 km afstand, net aan de andere kant van de bergrug. Zonder gids, met enkel een paar telefonische aanwijzingen, gaan wij het Township binnen en ik vraag de eerste de beste, een vrouw omringt met 8 kids naar Mad about Art. Ze weet niets. De volgende ook niet. Weer de volgende zegt dat we door moeten rijden. Ik krijg het gevoel dat we fout zitten en telefoneer nogmaals. Tja, wanneer je rechtsaf moet, moet je niet linksaf gaan Groot, denk ik dan. Mijzelf stom vinden mag, maar dat mijn medepassagiers te laten zeggen is wat anders.
Een Township ingaan en dan nog de weg vragen ook, zou een blanke Zuid Afrikaan nooit doen. Wij wel natuurlijk, zonder een schroompie angst. Even later rijden we midden in het leven. Overal mensen en vooral kids op straat. Het is dus heel langsaam rijden. Opeens STOP, STOP in stereo, naast en achter mij. De Dames hadden een jonge kat over zien steken. Een jong joch pakt de kitten voor de auto vandaan en geeft het aan een oudere vrouw, die gelijk haar mooiste glimlach geeft en daarbij duidelijk laat zien dat ze geen voortanden meer heeft. Mad about Art, vroeg ik gelijk, waarop ze allemaal rechtdoor wezen. Ik lachtte vriendelijk terug, zo ook mijn medepassagiersters, nog halvers in shock, maar het katje was gered.

Hondert meter verder "Mad about Art", een kleurrijk, als regenboog opgeschilderd onderkomen, tussen het groen, een grote speeltuin en aan de andere kant van de weg een gemeenschaps centrum.Een groep kinderen, renden net naar buiten de speeltuin in.
We werden ontvangen door 4 jongeren, die ambassadeurs van de kinderen bleken te zijn. Hun rol was de township in te gaan en de spelende kinderen te activeren naar de clubs te komen die drie maal in de week worden gehouden en tevens te assisteren bij de clubs. Elke middag zijn er dan zo een vijftig kinderen aanwezig die dan kunnen knutselen, tekenen, schilderen, zingen, dansen, theater en vooral ook kunnen spelen. Gelijk wordt hen geleerd vooral gezond te leven. Per jaar bereikt men hiermee rond de 600 kinderen.

"Mad about Art werkt met jonge mensen en zorgt er voor er zeker van te zijn dat zij alle informatie krijgen die nodig is om gezond te leven in een wereld met Hiv. Hetero's, homo's, lesbiénnes, bi-sexuelen, alle rassen en alle gelovigen, wat voor geloof dan ook, moeten de informatie hebben om goed voor zichzelf en anderen te kunnen zorgen.Wij staan naast alle mensen die bijdrage leveren voor een gezonde, liefdevolle en acceptabele gemeenschap. Jongeren en iedereen moet weten dat "Mad about Art" een plaats is voor iedereen.
Met deze boodschap gaan de kinderen naar huis en maken daarmee een stap, openen een deur om te werken aan het stigma Aids. Ouders worden er daardoor bij betrokken.

Om de beurt vertelden de ambassadeurs waar zij voor stonden en wat hun rol was. Elke creativieteit is een project op zich. De foto,s laten het kleurrijke zien wat men al gemaakt heeft. OP het project met de handjes (wat te zien is op één van de foto,s) kom ik een andere keer op terug, want graag wil ik hierbij scholen en buurtcentra betrekken.
De dozen waarin de kinderen hun maaksels kunnen opbergen en de boeken die ze maken waarin ze alles beschrijven over wat ze verschrikkelijk vinden, zoals alcoholisme, drugs en aids en ook wat ze geweldig vinden, zoals wanneer ze een broertje of zusje erbij krijgen of hun ervaring op school of de clubs. Alles maken en schrijven ze er in.
Een andere ambassadeur is bezig met het opzetten van een voorschoolse opvang. Weer een andere doet op zaterdag jongerenclub. Deze is opgezet om de jongeren iets te doen te geven, omdat vele jongeren door verveling naar drugs of alcohol grijpen.

"Mad about Art", heeft zestien schilderijen gemaakt die samen één schilderij zijn. Deze is geexposeerd in Londen, Toronta, Kaapstad en Johannisburg en vele andere plekken.
"Mad about Art" geeft vele kinderen en jongeren in de Township de mogelijkheid tot ontwikkeling van creativiteit en zorg voor een goede toekomst en ontkoming aan criminaliteit en verslaving. Het zijn de kinderen en de jongeren die de volwassenen leren omgaan te leven in een wereld met aids.

Wanneer u meer wilt zien over Mad about Art dan verwijs ik jullie naar de website, waar het onder links is te vinden. De foto,s laten hun creativiteit zien.

Ik ben bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

Frenaye, Cape Town
8005

• 17 Januari 2008 - 20:58

Paula En Rien:

Volgens ons gaat alles naar wens, het blijft spannend, maar we zitten er heel dicht bij.
    Zijn nl. daar ook in de omgeving geweest.IS DE open-TREINROUTE AL GESIGNALEERD?
    Ga nu naar Mad about Art. Veel succes weer verder en groeten aan de" bekenden". Liefs.

• 18 Januari 2008 - 09:59

Marcel P:

Hoi Wil,

Lees elke keer weer met open mond over je belevenissen. Heb gisteren je link doorgestuurd naar een aantal vrienden, hoop dat dit helpt wat extra donateurs te krijgen.

Een big hug en

Groetjes vanuit Tenerife,

Jon Echaiz en Marcel Persons

• 20 Januari 2008 - 12:32

Ray:

Geweldig project Wil , kunnen we daa iets mee? Ik ga binnenkort (morgenochtend) kijken of we een avond met sponsering en ledenwerving op kunnen zetten. Lijkt mij wel iets om dit in ieder geval mee t enemen. Klinkt zo goed! Groetjes van dennis, we gaan samen straks even onderuit zitten in de stad met koffie en tijdschriften. Gisteren trad hij nog op du hij heeft een zware (sexy)stem vandaag, hahaha! Hier is het winderig, regenachtig, grijs, koud, kortom Amsterdam in januari! Ik benijd je !!!
    Kus,

Ray