Een te gek begin.. . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Een te gek begin.. . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Een te gek begin.. . . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

07 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Een te gek begin. . . .

Sorrie. . . .Wat zeg je ? Ik kijk de jongen in de internetshop ff aan. Hij heeft een bak koffie in zijn handen en vraagt wat ik er in wil. "Alleen een beetje melk alsjeblieft". Ondertussen praat hij door over Zuma, die afgelopen weekend voor de vierde keer is getrouwd, met een dame waar hij al twee kinderen mee had. Deze zal dan de first lady worden, wanneer hij gekozen wordt als president van Zuid Afrika.
Onze discussie in de wachttijd, tot dat er een computer vrij kwam ging over de politiek en hij klept gewoon door nu ik achter de computer zit.
Mmmmm, ja, je hebt gelijk, echt? en ondertussen check ik mijn yahoo nog even, want wie weet, misschien is er wel dat mailtje waar op ik wacht. Internet is langsaam vandaag en ik neem een slurp van mijn koffie. Ik kijk op de klok, half vier en probeer ondertussen nog wat van mijn nagels af te bijten. Dat terwijl er toch niets meer aan zit. Ach ja, hoef ik ze ook niet te knippen en honger maakt rouwe bonen zoet. Ik vul mijn wachtwoord in en een moment later zie ik dat er nieuwe mail is.
Nog even wachten, geduld is een schone zaak, denk ik maar en de jongen praat gewoon door, ik hmmm gewoon door, want het gaat geheel langs mij heen.
Yep, er is mail waar ik op wacht. Opgewonden ben ik, wanneer ik dat mailtje lees dat het geld is overgemaakt wat ons is toegezegd. Ik spring en gat in de lucht van blijdschap, nog net de koffie van ondergang behoedend en doe een vreugde dansje met de jongen die de koffie bracht. hij kiijkt mij grijnzend vragend aan en ik vertel hem dat het bedrag is bereikt, waarmee we kunnen beginnen met de verbouwing van de boerderij in Transkei. Ik leg hem uit dat de boerderij wordt verbouwd tot kindertehuis, omdat er zoveel weeskinderen zijn.

Ik bel gelijk naar Bloemfontein en geef het goede nieuws door. Binnen een week zal het op de rekening staan en dan kunnen we echt aan de slag. Via de msn chat ik even later met het bestuur van onze stichting. Wij waren op de hoogte van de toezegging, maar zekerheid is er pas wanneer het is overgemaakt. In de tussentijd hadden wij onderzoek verricht welk pad het beste was om te volgen. Het werd ons echter al snel duidelijk dat de situatie in de Transkei urgent is en dat er daar zo snel mogelijk stappen moeten worden ondernomen. Het wezencijver stijgt en opvangruimte is nijpend. De kinderen zijn ondergebracht bij andere gezinnen, die niet meer beschikken over voldoende financiéle middelen om de kinderen te voeden, laat staan om naar school te gaan. Er bestond de mogelijkheid om samen te werken met Wilde Ganzen en een andere organisatie, waardor de donaties zouden worden verdubbeld. dit zou zekers enkele maanden in beslag nemen. Deze tijd hebben wij momenteel niet. Er werd besloten om de opgedane kennis wel te gebruiken bij de volgende projecten.

Nu dus op naar de Transkei, waar de bouwvakkers aan de slag gaan. Het werk zal worden gedaan door de plaatselijke bevolking. Er is daar een grote werkloosheid, dus aan personeel geen gebrek. Voor ons ligt er ook een belangrijke taak klaar. De weeskinderen moeten eten, schoolgeld moet worden betaald, dus kortom, ze moeten in onderhoud worden voorzien. Hiervoor moeten wij gaan proberen om donateurs te werven, die per maand 5 euro automatisch willen overmaken. Dit komt neer op twee biertjes per maand en dat is toch niet teveel gevraagd dachten wij zo. De kosten voor onderhoud zullen ongeveer 5000 euro zijn, dus 1000 donateurs zijn genoeg.

Achter over leunend kijk ik nog eens vergenoegd naar de mail die is binnen gekomen en neem nog een slok van de koffie die ondertussen lauw is geworden. De jongen is afgetaaid en bezig met wat anders.
Ik sluit de mail af, betaal de paar euro en wandel met een big smile en mijn krantje naar huis terug. Spannend, volgende week weer Transkei, denk ik bij mijzelf, waar maken wat ik wil, samen, want samen kunnen we het.
2008 een nieuw jaar, een nieuw begin en een nieuwe uitdaging, ik ga er voor.

Ik ben bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

Ik ben eventueel mobiel bereikbaar op 0027721043800

Tijdelijk postadres;

Wil Groot
P/a Edmund Thwaites
St. Denis Mansions No 9
Ave. St Denis
Frenaye, Cape Town
8005

  • 07 Januari 2008 - 20:00

    Pity Lont :

    Wonderbaarlijk, wat een prachtig bericht.

  • 07 Januari 2008 - 23:02

    Vera:

    Hoi Broertje ik denk effies kijke voor we naar bed gaan op de mail en ja hoor eentje van jou. Wat geweldig dat je nu aan de slag kan veel succes hoor, je doet het geweldig.Je streeld vele harten van de mensen met je mails .Zeg hou je goed veel liefs je zussie vera en jan.

  • 08 Januari 2008 - 18:19

    A3Astrid&Niene:

    Hoi Wil,

    Het nieuwe jaar is alweer even bezig, maar toch bij deze nog de beste wensen. Jij daar druk met je weeskinderen en ik hier druk met de zwerfmeiden. Voorlichting over aids is ook hier geen overbodige luxe. Al die meiden en jongens tussen de 13 en 23 gebruiken steeds minder condooms, dat vinden ze niet stoer. Misschien moeten ze een tijdje bij jou vrijwillegerswerk gaan doen en begint er dan iets in die bovenkamertjes te dagen.
    Tussen alle zwervers door zijn we met de kerst naar het kerstcircus geweest in Care. Mag ook niet meer, al die zielige paarden en deze keer ook nog zielige zeehonden, maar ze zijn wel leuk.
    Wil, goeds daar en we denken aan je.

    liefs

  • 08 Januari 2008 - 18:36

    Anja:

    Hey Wil,
    Wat een goed bericht. Hier kun je wat mee. Een goed begin van dit nieuwe jaar. We wensen je veel succes met je plannen!

  • 09 Januari 2008 - 12:17

    Roland:

    Klasse Wil!! (en alle anderen die in Nederland bezig zijn natuurlijk).
    Succes in de Transkei. Wanneer ga je precies en zien we je nog voor vertrek in Kaapstad? Zo niet, dan later wel weer. Ik zal nog weer een oproep doen op mijn blog ook.
    Vergeet niet te genieten van alles wat je aan het bereiken bent :-)
    Roland

  • 10 Januari 2008 - 11:44

    Bernadette:

    Ik heb het goede nieuws eerder in de krant gelezen, dan op je site.
    Gefeliciteerd Wil.

  • 10 Januari 2008 - 13:00

    Ray:

    Hey Wil,
    allereerst natuurlijk een Gezond, geinspireerd en gelukkigmakend 2008 gewenst. Ben een tijdje offline, omdat mijn PC omgebouwd gaat worden. Je verhalen probeer ik zo veel mogelijk te blijven lezen en soms vertelt Dennis wat.
    Maar is alles verder okay met jou? En zorg je goed voor Ellen of zij voor jou? Ik wens jullie allebie een hele mooie tijd toe en ga samen genieten van de Whales in Houtbaai!

    Liefs

    Ray

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 386376

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: