"Een Wereld van Verschil in Zuid Afrika" - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu "Een Wereld van Verschil in Zuid Afrika" - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

"Een Wereld van Verschil in Zuid Afrika"

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

13 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Een Wereld van Verschil,

Hallo lieve mensen.

“Ja, we zijn de regisseur van ons eigen leven”, maar soms trekken mede-acteurs en figuranten hun eigen plan, wat duidelijk werd op de 8ste oktober bij de finale bij Vodafone. Op www.willenendoen.hyves.nl heeft Martin hierover een blog geschreven.
Communicatief was er duidelijk een ruis aanwezig. Het was een domper toen de uitslag bekend werd. Toch is het dan belangrijk om er voor te zorgen zelf ‘een wereld van verschil’ te maken. Tja, het positief zijn zit in nu eenmaal in mijn bloed :)
Het positieve bleek wel uit de reacties op de Hyves, waar vrienden mij vroegen om het bankrekening nummer van Willen en Doen, omdat ze willen doneren. Sommigen zijn actie gaan voeren in hun eigen kring. Prachtig dat het zoveel mensen zo aanspreekt en beweegt tot Willen en Doen.

Vrijdagmorgen was het vroeg uit de veren. Wederom kon ik met Martin en Hans mee naar Kaapstad. Mijn doel was daar de straatjongens te gaan begeleiden om deel te nemen aan het computerproject. Hiermee brengen wij de ‘Ciskes’ via internet in contact met een ROC school in Amsterdam. De ‘Ciskes’ leren daardoor om te gaan met computers en de jongeren op het ROC gaan een jaar lang actie voeren. Ook gaan de jongeren seksuele voorlichting geven op lagere scholen (groep 8) en middelbare scholen ( 1ste klas). Een win- win situatie voor beide partijen Wij krijgen medewerking van Stichting Dynamo en Stadsdeel Oost.

Zaterdag met zijn drieën op pad naar project van Wings of Support. In Somerset West heeft een Zuid Afrikaans echtpaar, Bubbels en George daar een weeshuis opgezet, waarbij ook een kindercrèche. Werkelijk heel indrukwekkend en mooi. Beiden hebben al hun spaarcenten hier in geïnvesteerd. Petje af en respect :)Een grote groep KLM medewerkers was er bezig met het aanleggen van een moestuin. Complimenten voor de KLMers, zij deden daar ECHT GOED WERK. Daarna gingen Martin en ik op pad naar de Homestead, waar we hartelijk werden ontvangen door de ‘Ciskes’ en de begeleiding. Wings of Support had enkele koffers met kleding mee, die wij er gelijk deponeerden. De jongens konden wel kleding gebruiken. Gelijk vroeg David (de begeleider van de jongens) of ik morgen mee kon gaan met de jongens de berg op. Jammer genoeg moest ik nee zeggen
Eén van de jongens vertelde mij dat hij vooral bezig was geweest met lezen en schrijven. De vorige keer was mij opgevallen dat hij daar nogal moeite mee had. Prachtig om te zien dat een beetje begeleiding van mijn kant dan wonderen verricht :)

Zondag werd een dag van netwerken. Eerst naar een hardloopwedstrijd, wat werd georganiseerd voor Homestead. Dit bracht een grote donatie voor ze op, zie foto.
Het geld gaat gebruikt worden voor een nieuw tehuis voor de straatjongeren. Met de bouw gaat men volgend jaar beginnen. Daarna aan de slag met Tony, een Australiër, die vrijwilligerswerk doet bij de Learn to Live school. Hij is de afgelopen 6 maanden druk bezig geweest met het opzetten van het computerproject. Samen achter de computer om een chatbox voor de jongeren op te zetten en dat neemt nogal tijd in beslag. Daarna nam ik afscheid van Hans en Martin, zij vlogen zondag nacht terug.
’S avonds afgesproken met een arts, die mij vertelde hoe de situatie momenteel in Lesotho is. Hij vertelde mij dat in Lesotho 48% Hiv geïnfecteerd is. Wanneer deze info uit de medische hoek komt dan wil dat zeggen dat het daar echt heel erg is. Zelf heb ik in de wandelgangen vernomen dat twee derde van de mensen tussen 18 en 35 is overleden aan aids. Tja, dan kan je snel uitrekenen hoeveel weeskinderen er zijn. Trieste zaak, vooral omdat wij hierover weinig in het nieuws terug vinden. Het is werkelijk een ramp, “een wereld van verschil”.
Graag had ik daar in 2010 aan de slag gegaan. Ik zal zeker mijn best doen om alles er op te zetten volgend jaar daar iets te DOEN. WILLEN doe ik zeker.

Maandag rende ik van hot naar her. Eerst een afspraak bij Homestead over een vervolg project voor de ‘Ciskes’. Er is in Kaapstad bijna niets voor de jongens die 18 jaar en ouder zijn. Deze jongens hebben echt begeleiding nodig. “Ze mogen dan 18 zijn, maar hun ontwikkeling is als een kind van 14. Velen van de jongens hebben nooit een vader of oudere broer gehad en belanden weer op straat”, zegt Geraldo. Hij heeft de laatste 6 jaar met de ‘Ciskes” van Kaapstad, bij Homestead gewerkt en ze in die jaren van straat geplukt. Nu ziet hij velen van die jongeren weer op straat belanden, omdat zij niets anders hebben of kennen. Graag zou ik mee willen werken aan een vervolgproject, een werkhotel, om daar ‘een wereld van verschil’ op te gaan zetten, onder andere in samenwerking met de ROC school.
Op het Salesian zag ik één van de jongens aan de slag bij de metaal workshop. Hij leerde er lassen. “Hey Wil, heb je nog gympen voor mij, want dit zijn de enige schoenen die ik heb”, vroeg hij mij. “Je bent goed bezig jongen. Ik zal kijken wat of ik later nog even tijd voor je kan maken”, is mijn antwoord. Een paar gympen kost maar 6€.
S’ middags zouden we achter de computer gaan. Helaas waren de computers op de Learn to Live school nog niet aangesloten op het internet. Problemen met de kabels. Samen met de jongens, David (de begeleider) en Laura (een Nederlandse vrijwilligster) op zoek naar een internet shop. De jongens wisten er één te vinden. Tja, met de “Ciskes” aan de slag achter de computer, werkelijk ‘een wereld van verschil’. Het nam een hele middag om de jongens te leren een emailadres aan te maken en op Hyves te krijgen. Ook was de internet verbinding niet optimaal, maar dat even terzijde. Met één vinger typen. Eén op één begeleiding is dan noodzakelijk.

Vanmiddag weer terug gekomen uit Kaapstad. 5 dagen op pad, het lijkt veel langer, maar toch veel te kort. Ik zou er graag langere tijd verblijven. Laten we hopen.

Wij zijn bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387
Momenteel ben ik telefonisch bereikbaar op 0027721043800
Nu weer in Amsterdam op 06-17878385

  • 13 Oktober 2009 - 17:37

    Wil Groot:

    Hallo Wil,

    Ik wil je dit graag toesturen.
    Kun je dit gebruiken?

    Angst om kinderen met HIV te adopteren
    Een baby met HIV roept bij veel mensen een angstbeeld op. Maar is dat terecht?

    Adoptieorganisaties staan huiverig tegenover de adoptie van kinderen met HIV. En dat terwijl weeshuizen in Zuid-Afrika, Haïti en in Oost-Europa vol zitten met seropositieve kinderen. NOVA spreekt in Nederland met twee families die het toch aandurfden om een kind met HIV te adopteren en ging naar Zuid-Afrika.

    Edwin

  • 13 Oktober 2009 - 17:58

    Lindy Kleimeer:

    Wat een goede zaken heb je weer gedaan. Ik kan mij ook zo voorstellen dat je nog zoveel meer wilt. b.v voor de jongeren boven de 18 jaar. jammer dat je de "prijs" niet kon binnen halen, maar evengoed wel veel donateurs erbij! succes verder

  • 13 Oktober 2009 - 20:38

    Wil:

    Wat een energie straalt er uit jouw verhalen! Als leraar op het vmbo begrijp ik enkele problemen, maar weet ook dat direct contact meer vertelt.
    Als ik wat meer info heb, wil ik op mijn school actief worden. Ik hou je op de hoogte.

    neef Jaap uit Breda.

  • 14 Oktober 2009 - 10:47

    Patricia:

    Hoi Snoepie,

    Wat een verhaal alweer!
    Ik blijf ervan schrikken.

    Vergeet het project, 'van de andere kant' niet Lieverd.
    Volgens mij weten de mensen helemaal niet dat dit project er is, wat het is en/of hoe het werkt.

    Ik vraag me dan ook af, hoe we de mensen naar www.vandeanderekant.nu, krijgen.
    Heb jij nog ideeën?

    Doei, lief, tot later,
    Knuf, knuf,
    P'tries

  • 14 Oktober 2009 - 16:49

    Elly Spillekom:

    Lieve Wil, blijf strijden, ik heb donatie gedaan, we gaan binnen kort klaverjassen bij de Laaglandjes, ik zal mij donatie varken meenemen!!!x Elly

  • 18 Oktober 2009 - 20:31

    Reino Laagland:

    Lieve Wil,
    Fantastisch wat jij allemaal doet in Africa.
    Wij wensen je heel veel succes met al je projecten.
    Groetjes van je nicht Reino en van Sjoerd

  • 28 Oktober 2009 - 14:23

    Elly:

    Hoi Wil, ik ben 1 geworden op de klaverjas drive op de boerderij bij Els en Hans, en mijn prijs gaat naar jou toe!! Ik moet nog even kijken hoeveel het word want het is een staatslot waar vast veel op gaat vallen, groet Elly

  • 01 December 2009 - 18:21

    Nanet Dijkers:

    Hallo Wil Groot,

    Ik zal mij even voorstellen ik ben Nanet Dijkers en ik ben 23 jaar.

    Ik heb mij via uw site ingelezen over uw stichting. Uw verhalen en de informatie van uw site spreken mij erg aan en ik voel mij betrokken bij het lot van deze kinderen.

    Daarom had ik u 16-11-2009 een mail gestuurd met een soliciatie voor een stageplek. Ik heb de mail naar willenendoen@gmail.com gestuurd. Ik heb nog geen reactie van u gehad, daarom probeer ik het via deze weg.

    Ik hoop graag nog iets van u te horen.

    Vriendelijke groeten,
    Nanet Dijkers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 387684

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: