Twinkle Twinkle Little Star kinderen voor kinderen - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Twinkle Twinkle Little Star kinderen voor kinderen - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Twinkle Twinkle Little Star kinderen voor kinderen

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

19 December 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

De vijf kleine donkere mannetjes op een rij, met de zwarte manteltjes aan en hun gouden hoofddeksels, alsof ze allemaal voor een moment professors zijn. Het is feest, er is muziek, eten en een toespraak, van Nomapuzi, hun lerares, met wie ze de afgelopen jaren elke morgen hebben gespeeld, gezongen en met wie ze hebben leren tellen. Ik hoor ze nog de liedjes zingen, kinderliedjes, in hun eigen Khosa taal en in het Engels. Twinkle Twinkle little Star, how i wonder what you are . . . .

De kleintjes, sommigen waren drie jaar oud en kennen nog de oude rondavel waarin ze de eerste lessen kregen, lessen is samen spelen, samen delen, samen lief zijn voor elkaar, samen zijn en samen helpen. De traantjes, van wanneer iets niet ging zoals ze het wilden, van kleine pesterijen, van verlies of van honger, iets wat er in de beginjaren veel was, want toen was er nog geen keuken en was er dus ook geen ontbijt, of iets te eten. De meeste kleintjes kregen dan hun ontbijt al lopende van hun oudere broertje of zus, die dan wilde spinazie of besjes plukte langs de weg.

Deze vijf mannetjes, ze staan aan de vooravond van een lange weg, van 12 jaar school, misschien zelfs langer, waarin zij zich gaan klaarmaken voor de toekomst. Het is het begin van de lagere school. Straks krijgen ze hun eerste schriftje, potlood en pen en de eerste lessen in schrijven. Hoe zal het hen vergaan op hun pad.

De eerste wandeling, naar de lagere school, een oudere broer of zus volgend, of een buurjongen, die de weg wijst, voor de meesten zo een drie kwartier of een uur lopen, door de heuvels heen, elke morgen, door weer en wind. En wanneer het veel regent en de rivier overstroomt, dan wordt het een dag geen school. Soms stropen ze hun pijpen op en waden door het sterk stromende water.

Regenkleding kennen ze niet en ze hebben meestal maar één schooluniform en één paar schoolschoenen, want school uniform is verplicht. Dan zitten ze met een nat pak, in een veels te volle klas, waar ze soms op de grond zitten, omdat er geen plaatst meer is voor lessenaars.

Sommigen kunnen niet naar school, want er is geen geld voor schoolkleding, laat staan schoolschoenen. Meestal is de reden dan dat ze geen geboortebewijs hebben, niet staan ingeschreven. Daarom zijn er velen tegenwoordig geboren op 1 januari. Het jaar wisten ze soms wel, maar de datum niet meer.

Deze vijf kleine donkere mannetjes, welke zal de eindstreep halen, wie van hen dwaalt af, of niet, of wordt van school gehaald omdat hij thuis nodig is, of valt weg vanwege tuberculose of aids.
Het pad is recht vooruit, doorzetten, doorgaan, samen sterk en leren om je toekomst te kunnen verzekeren, waarvoor onderwijs nodig en belangrijk is.

De Sint Nicolaas school in Nibbixwoud heeft enkele dagen voor Sint Maarten ruim 1000€ opgehaald. De kinderen van groep 5, 6, 7 en 8, zijn een uur de straat opgegaan, de huizen langs en collecteerden het geld bij elkaar. De kinderen hier dragen geen schooluniform, zitten in verwarmde lokalen, worden met slecht weer vaak gebracht. Kinderen in actie voor kinderen. Kinderen hier, die met open mond van verbazing staan te kijken naar de beelden hoe jongens op blote voeten aan het voetballen zijn in de voetbalpakjes van Nibbixwoud of Hauwert, die meegenomen waren door Afra, Akkie, Anja, Vera en Truus, die het Mawotsheni project hebben bezocht, enkele maanden terug.

Kinderen van hier, die een broodtrommeltje, en drinken meenemen, hun eigen sportkleding en vaak een kastje op school om hun spullen in op te bergen. Toch zijn kinderen hier net zo kinderen dan kinderen daar, als kinderen over de hele wereld. Het opgroeien is anders en hoe anders.

Heel veel dank voor de kinderen van Nibbixwoud, om open te staan voor de kinderen in Mawotsheni, in de Transkei in Zuid Afrika. Want met o.a. hun hulp kunnen deze vijf kleine zwarte mannetjes beginnen aan hun volgende stap 

Bij deze wenst Willen en Doen iedereen een fijne kerst toe en danken wij donateurs en vrijwilligers voor hun hulp en donaties. Zonder hen zouden deze vijf mannetjes niet de mogelijkheid hebben gehad de stap naar de lagere school te zetten. 

Neem een kijkje op www.willenendoen.org, waar Maarten momenteel druk mee bezig is en wat er geweldig uitziet. Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387
Telefonisch ben ik bereikbaar op 0617878385

• 21 December 2012 - 13:39

Aaf:

hoi Wil en andere vrijwilligers geweldig om te lezen over deze professoren, wat zullen ze trots zijn veel succes verder, en dan die trotse Nomapuzi mooi om te zien iedereen fijne kerstdagen en een spetterend 2013.