Leuk.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Leuk.. - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Leuk..

Door: Ronald (voor Willen & Doen)

Blijf op de hoogte en volg Wil

02 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Leuk..

Het is erg makkelijk iets te schrijven over moeilijke, frustrerende of verdrietige situaties, maar gelukkig is het ook vaak gewoon leuk, ontroerend en mooi! Een opsomming die makkelijk te maken was, van de hak op de tak..

We hebben een prachtig gemeenschapshuis, maar deze wordt maar een keer per week vast gebruikt. Dan wordt er naailes gegeven voor de moeders. Het idee is dat wij de resultaten in Holland kunnen gaan vermarkten. Dat is mooi, maar wel wat weinig. Vandaar gesteld dat we binnen drie maanden drie dagdelen gevuld willen hebben. Binnen twee weken vonden we een vrijwilligster om Engelse les te geven, elke donderdagmiddag om twee uur beginnen, de eerste was afgelopen donderdag!
Ik ben vanuit het mondaine Sassenheim ineens overgeplaatst naar Mawotsheni om te gaan samenleven met een Afrikaan die nog nooit van U2, Obama, Mick Jagger of Lady Gaga heeft gehoord en dat gaat nog zeer harmonieus ook. De naam Johan C kende hij dan weer wel overigens.
Ik had een afspraak met een Duitse dokter, gespecialiseerd in de aidsproblematiek. Om 9:00 spraken wij af en ging tevens de kliniek open, met al zo’n 50 wachtende in het gras. Voor opening stond iedereen op, ging een oude man voor in gebed gevolgd door een (volgens mij religieuze) samenzang. Deze man doet dit dagelijks..prachtig om bij te zijn!
In de ochtend kiest de kokkin vanuit de tuin welke groente we in de avond eten, en wat de kinderen overdag krijgen. Ik heb geprobeerd hier invloed in te krijgen: kansloos.
Ons bezoek aan een ANC functionaris had een mooi effect. Door haar bemiddeling zijn wij dinsdag uitgenodigd op het East Cape Department of Social Development in Umthata. Wel een stukje rijden, maar hopelijk kunnen we hier weer een stap zetten naar de registratie van de school.
Samen met Kate proberen wij locaties te vinden waar de stichting Willen en Doen kan bijdragen aan de bouw van een school en verzeilden wij in een heel bijzonder bezoek. Een lerares in een rolstoel heeft haar eigen huis ingericht als school, waar zij dagelijks met twee assistenten aan 75 kinderen
les geeft. De kinderen worden zittend onderwezen, er is geen ruimte voor stoelen, maar zij zijn ondanks de omstandigheden onvoorstelbaar gedisciplineerd. Het is al onvoorstelbaar om je als gehandicapte staande te houden in deze omgeving, maar om je leven en omgeving zo in dienst te stellen van de maatschappij vind ik heel bijzonder. Deze vrouw zou in Holland op zeker het programma van Ivo Niehe halen…
Het hoogste punt van het huis in aanbouw is bereikt. Normaal gesproken wordt dit gevolgd door een biertje, echter daar er geen alcohol op het terrein komt is dit een bakkie koffie geworden. Maar met recht een hoogtepunt!
De stranden zijn hier onvoorstelbaar mooi, en worden voornamelijk bevolkt door…koeien.
Nog eentje als uitsmijter: het is hier geen enkel probleem om als man vijf vrouwen te hebben (of dit leuk, ontroerend of mooi is mag een ieder zelf bepalen…).
Tot snel,
Ronald

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387 t.a.v Willen en Doen
Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

• 02 Juni 2012 - 12:13

Ron:

He Roon,
    Ik blijf me verbazen over je verhalen. Prachtig om te lezen en zeker ook alle reacties die het losmaakt. Ik vind dat je met recht trots mag zijn op wat je daar doet en tot nu toe al bereikt hebt. Nog ruim een week om daar nog meer aan toe te voegen. Succes en blijven genieten!!

• 02 Juni 2012 - 12:54

Bernadette:

Bedankt voor weer een mooi verhaal. Het leest lekker makkelijk weg en is goed te volgen.

• 02 Juni 2012 - 17:28

Mam:

Nou ik heb het weer gelezen hoor en natuurlijk weer genoten ,en je ook weer even gehoord en waar ik ook heel blij mee ben is dat je er goed uit ziet ,heel belangrijk .Nu ga je aan je laatste week beginnen ,kijk wat je nog kan doen ,alles is waardevol .Lieve groeten van ons,

• 02 Juni 2012 - 19:11

Miranda:

Hoi Roon,

Wat is het boeiend en leuk om je verslagen te lezen. Je maakt toch maar zo wat mee daar. Heel fijn om te lezen dat wat je daar doet, ook daadwerkelijk zin heeft, al kan het altijd nog meer en beter natuurlijk. Wat hebben wij het dan toch maar goed hier en we vinden het allemaal nog zo vanzelfsprekend ook. Neem nou je bakkie, dat is ff wat anders dan de bakkies hier hihi. Ik wens je nog heel veel sterkte en kracht om de komende week te doen wat je zou willen doen, maar vooral nog kan doen.
    Heel veel liefs en tot gauw, Miranda xx

• 02 Juni 2012 - 20:13

De Westerbeken:

Iedere keer kan ik zeggen dat we genieten van je verhalen, maar volgens mij weet je dat inmiddels wel! Echt mooi om te lezen!
    Heel veel succes met het laatste deel van je verblijf daar. Mooi om te zien hoe je straalt op de foto's!
    Liefs van de Westerbeken

• 03 Juni 2012 - 13:36

Annelies:

Hoi Ronald, je verhalen zijn echt heel mooi om te lezen. Van lachen, tot kippenvel en ontroering zijn dingen die bij me opkomen. En zo te zien aan de foto's heb je het ook echt naar je zin en is het mooi daar!! Hopelijk heb je een hele mooie laatste week, en bereik je nog meer mooie dingen
    Groet, Annelies

• 03 Juni 2012 - 14:43

Bianca:

Beste Ronald,

Eindelijk even tijd genomen om je verslagen te lezen. Wat een bijzondere ervaring en wat maak je veel mee. Leuke momenten maar helaas ook schrijnende. Goed om te zien dat er veel gebeurt en dat je hier ook aan bij kunt dragen. Wens je nog veel succes en hoor graag je ervaring 'live' als ik een keer op kantoor ben.

Groeten, Bianca

• 03 Juni 2012 - 15:31

Bianca:

Hoi, geweldige verhalen weer, zo maak je elke dag wel iets bijzonders mee.Je kunt trots zijn op wat je tot nu toe al hebt gedaan, wij zijn het in ieder geval wel en kunnen niet wachten tot je weer terug bent en je verhalen te horen. Veel succes nog deze komende week met alles wat je nog wilt doen en geniet ervan! Dikke X

• 03 Juni 2012 - 20:34

Chantal:

Heel bijzonder dat ze dan wel weer Johan C kennen. Ben ook benieuwd of je nu toch je hut al een beetje oranje versierd hebt voor het naderde voetbalgeweld. Dat wordt dan vast een prijswinnaar in de categorie bijzonderen EK-foto's!

• 04 Juni 2012 - 07:30

Miranda De Zwart:

Hé Roon,
    Tja, wat zal ik je nog eens schrijven ..... ik word stil van alles wat ik over jouw ervaringen lees.
    Liefs en tot volgende week.

P.s. ik heb je gemist op de slotdag bij Ter Leede. Was een klein feestje ;-) Domper voor Bo en de andere meiden, we hadden ze de eerste plaats zo gegund.

• 04 Juni 2012 - 08:56

San, Mick En Roosje:

Wow Roon, wat een bijzondere reis en wat goed dat je het doet. Heerlijk om jou verhalen te lezen en de ze zijn zo typisch Roon. Sociaal, behulpzaam en toch met een lekkere humor. Ik hoop echt dat je je doelen bereikt in de weken dat je daar bent. Maar ik zie je ook graag weer veilig terug. Heel veel succes met de laatste lootjes en tot snel. lfs, san

• 04 Juni 2012 - 10:27

Maaike Jansen:

Hi Ronald,

Ben er eens even voor gaan zitten je verslagen te lezen en foto's te bekijken. Het is goed te volgen, de foto's zijn prachtig en wat maak je in zo'n korte periode dan veel mee. Klinkt heel intens en bijzonder. Ik ben benieuwd je verhalen in het echt te horen wanneer je weer terug bent in Nederland.

Succes met je laatste dagen daar!

Groeten,
    Maaike Jansen

• 04 Juni 2012 - 13:42

Mars:

Valt weinig meer aan toe te voegen he.... De manier waarop je schrijft is zo mooi en daarnaast ook zo confronterend hoe het er een aantal uur verderop aan toe gaat. Heel veel succes de komende week en ik hoop dat je nog wat zaken goed kan afronden en vergeet ook niet te genieten he!
    Groet van een trotse broer x

• 04 Juni 2012 - 13:56

Anja:

Hé Ronald!

Ik hoorde dat je een mooi avontuur bent aangegaan. Wat fantastisch! Heb natuurlijk gelijk al je verhalen gelezen... Leest lekker weg hoor! Wat maak je veel mee in zo'n korte tijd, ben echt jaloers op je... Maar natuurlijk ook heel trots! Weet zeker dat ze veel aan jouw komst hebben en zullen blijven houden. Maak er nog een mooie week van! X Anja

• 04 Juni 2012 - 17:51

Els:

Hee Roon, weer een mooi en ook humorvol verhaal. Echt leuk om te lezen! Succes en veel plezier nog in je laatste week! x

• 05 Juni 2012 - 09:32

Frank :

Hi Ronald, het zit er volgens mij bijna weer op. Wat een avontuur! Succes nog in de laatste dagen.

• 05 Juni 2012 - 11:25

Anita:

Hoi Roon,

wat een mooie en ontroerende ervaringen maak je daar mee, en wat fijn dat jullie echt iets voor de mensen kunnen betekenen, super om te horen/lezen !! Geniet nog even van je laatste weekje maar dat zit wel goed als ik je zo stralend op de foto zie staan, tot snel, dikke kus Anita

• 05 Juni 2012 - 11:29

Catelijne Elissen:

Hoi Ronald,

Ik krijg een goede indruk van je avonturen in Zuid Afrika door alle geweldige verhalen en foto's. Mijn herinneringen van VSO komen weer helemaal terug! Geniet ervan en succes de laatste dagen!
    Veel groet Catelijne

• 05 Juni 2012 - 20:28

Ria:

Hoi Ronald nog even en je bent weer thuis,we kijken er naar uit.
    We wensen je een voorspoedige reis .
    tot Dinsdag

• 05 Juni 2012 - 20:30

De Verschoortjes:

Ik lag even achter in het lezen van de verslagen. Ik heb ze weer met veel plezier gelezen. Het is een bijzondere en waardevolle ervaring voor jou, maar ook voor ons in Nederland om jouw belevenissen te lezen. Juist in deze tijden waarin ontwikkelingshulp zo ter discussie staat, is het goed om te horen dat er toch dingen goed gaan of in ieder geval zin hebben en dat donaties goed terechtkomen. Nog veel plezier en succes deze laatste week!
    lfs, Caroline (en natuurlijk de rest van de Verschoortjes)
    P.S. Toch bijzonder dat het alleen Cruijff dan weer lukt om overal bekend te zijn. Verder lijkt me 5 vrouwen hebben vooral heel vermoeiend.