Gezondheid . . . recept tegen scurft . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Gezondheid . . . recept tegen scurft . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Gezondheid . . . recept tegen scurft . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

05 November 2016 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Uien, uien, uien, wat een wondermiddel.
Op de werkvloer in Mawotsheni hebben ze sinds enkele weken grote gezondheid problemen. De kinderen zijn geïnfecteerd met schurft. Zij infecteren elkaar en er waren enkele zware gevallen. Hun kleine handjes zaten vol met wonden en het verspreide zich snel. De dames kookten uien en verspreide het sap over de wonden op de kleine handjes. Een dag later zag het er al veel beter uit. De wonden waren opgedroogd. Vier in stukken gesneden en gekookte uien zijn goed voor 5 kinderen. De dames deelden hun kennis gelijk op internet.

Snij de uien, voeg water toe, zodat ze net onder water staan, kook het voor 15 minuten, laat het afkoelen en gebruik dan watjes, wat het vocht opzuigt en druppel het op de wonden.
Zorg er voor dat alle wondjes nat zijn en spoel het niet af.

Ach ja, Hygiëne, het is er iets anders als bij ons. Toch is de bevolking schoon en netjes. Het probleem is water. De waterleidingen zijn defect en soms is er voor 6 weken geen water. Om de paar kilometer zijn er waterplekken, waar de vrouwen water halen. Wanneer de leidingen kapot zijn dan halen ze water uit de rivier. Dat water is vervuild.
Voor tanden poetsen en de hoofdnoodzakelijk dingen wordt er water van het project gehaald. Daar staan ondertussen 5 watertanks. Bij elkaar 20.000 liter. Er is er pas nog één gesponsord door een dame uit Johannesburg. Toch, zijn deze tanks na enkele weken leeg, want er wonen plusminus 500 mensen in Mawotsheni.
In 2004 was de laatste uitbraak van cholera. Ook dit kwam door vervuild water, wordt er gezegd.

Twee keer per jaar worden de verjaardagen van de kleintjes gevierd op het project. Dan is het werkelijk feest en komt er een grote taart, waar de kleine kids lekker van smullen. Moeders zijn van de partij en slingers worden opgehangen. Het versterkt de banden tussen de vrouwen van het dorp. Er wordt gesproken over gezondheid en onderwijs. Kennis wordt uitgewisseld, zo ook uien, uien, uien.
Er wordt nog veel gebruik gemaakt van kruiden. Er is veel kennis daaromtrent. Sagoma’s en kruidendokters zijn er in bijna elke gemeenschap.

Enkele weken terug kreeg Mawotsheni bezoek van een artiest, die voorstelde een Olifant te schilderen op de kleine rondavel, waar men in de toekomst een bibliotheek van wil gaan maken. Zie het resultaat.

Willen en Doen blijft actief in Coffee Bay. De kinderen hebben ons nodig. www.willenendoen.org