Masakhane!!! - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Masakhane!!! - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Masakhane!!!

Blijf op de hoogte en volg Wil

10 September 2012 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Bericht van Martin, voor Willen en Doen:

Ik ben terug in Zuid Afrika om het project te bezoeken. Voor het eerst verblijf ik buiten Coffebay bij het project. Het is mijn derde avond, de wind raast rond het kindertehuis, maar de verschrikkelijke regen van de eerste dagen is verdwenen. Pumlani, de on-site manager van ons project, zit tegenover me. Hij leest in een instructieboek: Xhosa voor beginners. Niet dat hij Xhosa moet leren, want hij komt uit de gemeenschap. Opeens zegt hij hardop “Masakhane, We built together.” Een goed woord om samen te vatten wat hier gebeurt.

Wat ik de afgelopen dagen gemerkt heb is dat je moeilijke en makkelijke ‘meetings’ hebt. Gister was een makkelijke. Wij gingen met Selena op bezoek bij Mavis. Wil heeft al eerder over Mavis geschreven. Vanuit haar rolstoel geeft ze les aan soms wel 77 kinderen. Haar woonkamer is haar klaslokaal. De gang en de patio worden ook vaak gebruikt.
Mavis heeft haar zaakjes goed op orde met 2 assistenten voor het lesgeven. Iedere ouder betaal 40 Rand per maand voor hun kind. Ze doen dit graag, want ze weten hoe belangrijk goed onderwijs is.
Selena heeft Wil destijds naar Mavis toegebracht. Selena wil zelf ook graag een preschool in haar gebied, maar Mavis heeft de hulp harder nodig, vind ze.
Nu was de tijd aangebroken om het goede nieuws te vertellen: Willen & Doen financieren twee leslokalen en assisteren bij het opzetten van een goede groentetuin. Selena doet een vreugdedans als ze de details van de plannen hoort: “YES YES YES, Thank you God, Thank you Martin, Thank you Kate, Thanks Pumpani.”
Mavis kan geen woord uitbrengen en staart verbaasd voor zich uit.
Dit was duidelijk een makkelijke meeting.

Vandaag hadden we een moeilijke meeting. De moeders van onze eigen preschool kinderen hebben problemen met het feit dat ze 20 Rand schoolgeld moeten betalen voor de kokkin van de preschool. Eerst betaalden ze trouw, maar op een gegeven moment zijn ze ermee op gehouden. En als de één niet betaald heeft de ander er ook geen zin meer in.
Noncha leidt de meeting met de mamma’s en vertaald wat er wordt gezegd. Noncha is onze contactdame met de mamma’s. Ze doet fantastisch werk, zonder dat ze er voor betaald wordt. We zouden haar graag ook een salaris bieden, maar we moeten spaarzaam met ons geld omgaan. Ze doet het werk echter graag omdat ze houdt van het project. Dat merken we veel om ons heen; mensen die hun hart aan dit project hebben gegeven en spontaan een bijdrage leveren.
Maar onze mamma’s hebben een iets andere houding en (degene die zijn gekomen) zitten met de armen over elkaar en lijken niet te vermurwen te zijn.
Aan het eind van de moeilijke meeting lijken we toch wat bereikt te hebben. Als ze niet kunnen betalen kunnen ze een bijdrage leveren aan het project door een middag voor ons te werken, armbanden te maken en verkopen of aan het naaiproject mee te doen. Nu afwachten of het lukt de andere dames ook mee te krijgen. De headman komt aan het eind van de meeting nog even langs om het belang te benadrukken.
Noncha heeft ontzettend haar best gedaan en zich niet geliefd gemaakt bij de mamma’s. Zonder haar was dit niet gelukt. Gelukkig hebben we meer dit soort goede mensen bij het project en zo komen we steeds een stapje verder: Masakhane, we bouwen samen.

Groet,

Martin.

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387 t.a.v Willen en Doen
Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

• 11 September 2012 - 21:41

Ronald Vonk:

Hoi Martin,
    Enorm bijzonder om te lezen, alsof ik er gisteren net ben weggegaan! Veel plezier en vooral ook succes bij de uitvoering van de plannen. Groeten natuurlijk aan Kate, Phumlani, Nomapuzzi en Tozama!!!

• 11 September 2012 - 21:43

Tom:

Ha bijzondere Martin en Wil,

Indrukwekkend om dit nu allemaal te lezen, nadat we elkaar vorige week nog op de Zeedijk zagen. Een totale omslag voor jullie beiden, ondanks dat dit bijna jullie 2e thuis is hè?
    Een makkelijke meeting met Selena zoals je beschrijft, maar met een prachtige boodschap waarna haar zo overdonderend blije reactie. Wat een mooi werk doen jullie daar toch gozers, wow wow wow.
    Martin, je kan steun vast goed gebruiken na die meeting met de "mamma's" die niet van een leien dak ging van wat ik er zo van begrijp. Overredingskracht heeft hen door Noncha dus wat anders tegenaan doen kijken. Maar ik snap ook dat je dan bijna per dag moet afwachten of het kwartje ook gevallen is en blijft. Ik wens je beiden, met alle anderen om jullie heen, alle goeds van de wereld en mag er veel energie en kracht om jullie heen zijn. Ik ben er wederom stil van. Liefs, Tom

• 19 September 2012 - 13:50

Vera:

Hoi Broertje je bent weer lekker bezig veel succes knuffel.
    Liefs jezussie Vera