Lente - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Lente - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Lente

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

06 September 2011 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Lente,
Wanneer het zomer is in Nederland dan is het winter in Zuid Afrika. Toch gaat dit niet helemaal gelijk. De lente begint hier op 1 september en de zomer dus 1 december. Tja, een weetje:)

Na 24 uur reizen arriveer ik zo rond de middag in East Londen. Het is fris, maar zonnig.
Het kleine autootje, geboekt via Ebookers bij Europecar staat op me te wachten en na enige formaliteiten dump ik mijn bagage in de kofferbak en ga richting Coffee Bay, een trip van zo een 4 uur. Mn kleine bakkie scheurt lekker en in al snel rij ik 140, dus “effe gas terug Groot”, zeg ik tegen mijzelf. Een uurtje later wordt ik van de weg gehaald door enkele agenten. Eén van de mannen vraagt mij of ik mijzelf er bewust van ben dat ik iets te hard had gereden. Ik natuurlijk zeggen van niet, dat ik net ben aangekomen en alle borden heb opgevolgd. Vertelde hem natuurlijk ook gelijk wat mijn doel was, waarom ik hier ben en wat ik zoal de laatste jaren heb gedaan. De agent vroeg of ik even mee wilde komen naar zijn auto. Naast mij gezeteld, vertelde hij dat de boete 800rnd kon zijn, daar 140 een beetje te hoog was. Natuurlijk speelde ik het spel, zielig zijn en dat ik dit geld liever aan de kindertjes wilde geven. Uiteindelijk betaalde ik hem 100rnd, een tientje, dus ik was er goedkoop van af gekomen :) Natuurlijk kreeg ik geen geschreven papiertje en ging dat geld regelrecht in zijn zak. Tja, hij blij en ik. . . . blij dat ik hem heb blij gemaakt.

Verderop nam ik een lifter mee. Deze vertelde dat hij in de mijnen werkte, 12 maanden achter elkaar van 6 uur ‘s morgens tot 4 uur ‘s middags. Hij verdiend daarmee zo een €560,- p.m. Trouwen was voor hem niet mogelijk, daar hij niet genoeg verdiende. Nu is het zo dat wanneer je trouwt je een bruidschat moet geven. Het hangt er van af wat voor meisje je trouwt, daar meisjes die gestudeerd hebben meer koeien waard zijn dan meisjes die hun studie niet hebben afgemaakt. Tja, interessant onderwerp :) Je bruid moet je hier dus kopen, jongens hebben geen geld tegenwoordig, dus er wordt bijna niet meer getrouwd. De criminaliteit is hoog, daar veel jongens werkeloos zijn.
Enkele dagen geleden kwam ik terug van één van de projecten die wij ondersteunen en ik liet deze zien aan twee Nederlandse reizigers, die ik was tegen gekomen in de backpackers waar ik verblijf. We zagen een meisje met baby en twee kids staan liften langs de weg. Ik stopte en vroeg waar ze naar toe wilde. “Zet mij af op de hoek, dan kan ik daar een busje pakken. Ik ben onderweg naar de kliniek. Mijn baby is ziek, alles wat ze eet spuugt ze gelijk weer uit”. We reden op een niet ge asfalteerde weg. Bij de eerste hobbel braakte de kleine gelijk alles er weer uit. Ramen gelijk open, daar het nogal stinkt. Natuurlijk bracht ik beiden gelijk naar de kliniek, 20 km verderop. Babysterfte is hoog. Reden hiervan is hygiëne. Water wordt niet goed genoeg gekookt.
Gisteren was ik aanwezig bij een Community meeting, waar het nieuwe dorpshoofd werd geïnitieerd, oftewel ingehuldigd. Na de inhuldiging werd er gesproken over de situatie in het dorp. Er blijken veel kippen te worden gestolen. Grootste reden hiervan is armoe en honger, maar dat werd openlijk niet gezegd. Verder werd er gesproken over het bouwen van een nieuwe kliniek, oftewel dokterspost, waar de mensen o.a. hun medicijnen op kunnen halen. Enkele dagen terug werd ik benaderd door het nieuwe dorpshoofd om te kijken welke plek het beste was om deze te bouwen. A.s. woensdag komt er een delegatie om uit Umthata, die hierover mee beslist.
Een andere onderwerp was de bouw van een nieuwe kindercrèche, in het dorpje Coffee Bay zelf. Hierbij werd mij om hulp gevraagd. Heb toegezegd dat materiaal kan worden gefinancierd, mits het bestuur hiermee instemt. Het bouwen moet door de gemeenschap worden gedaan, omdat het voor de gemeenschap is en gemeenschapseigendom zal zijn. Het is belangrijk dat hierover goede afspraken worden gemaakt. Er werd gelijk mee ingestemd.
Het laatste nieuws gonst nog door mijn gedachten. De natuur kent hier zijn grillen en ja, de natuur staat hier dichter bij de mens.
Enkele maanden geleden werd ons gevraagd of we een school wilden sponsoren omdat de kinderen moesten worden gevaccineerd tegen o.a. wormen. Gewoonlijk worden daarvoor medicijnen gebruikt, maar deze keer was er een hardere aanpak nodig. Het werd zogezegd breder aangepakt, omdat er een meisje van 6 jaar oud aan was overleden. Dit gebeurde op een school hier in het dorp. De wormen kwamen haar mond en neus uit.
Het blijkt dat het normaal is dat kinderen elk half jaar een behandeling krijgen tegen wormen. “Hoe kan dat nou”, vraag ik één van de onderwijzeressen. “Wel, de kinderen eten alles en vaak wordt vlees niet goed genoeg gekookt. Verder zijn er geen was faciliteiten naast, of in het toilet. Op vele plaatsen is er ook geen toilet en zijn het de varkens die er voor zorgen dat alle uitwerpselen worden opgeruimd. Ze vreten het dus gewoon op. Hygiëne is dus ver weg”. Een andere vrouw aan de tafel vertelt dat heel veel mensen last van wormen hebben. Dit is een wereldwijd probleem. Hierdoor verminderen rode bloedlichaampjes, wat inhoudt dat er minder zuurstof in het bloed zit, waardoor organen minder zuurstof krijgen, waardoor de desbetreffende kortademig wordt en mensen dus sneller moe zijn.

Interessant gesprekstof zo onder het eten, dacht ik zo. We aten kreeft.
In Amsterdam is men volop bezig met de voorbereidingen voor het concert “Cirque Classique”. Het concert wordt gegeven in de Westerkerk te Amsterdam op de 20ste oktober. Alle opbrengsten daarvan zijn gaan naar Willen en Doen en jullie weten dat alles wat bij ons binnenkomt regelrecht naar deze omgeving gaat, naar mensen die het nodig hebben.
www.cirqueclassique.nl

Ik ben bereikbaar in Zuid Afrika op nummer 0027794242591. Onze webside is www.willenendoen.org, waarop u ook alle info kunt vinden van de laatste ontwikkelingen en van Cirque Classique. Ook kunt u daar de info vinden wanneer u wilt sponsoren.


  • 06 September 2011 - 15:32

    Pieter:

    Goed bezig Wil! Heel veel succes en kom veilig terug. X

  • 06 September 2011 - 16:29

    Martin:

    Hey Wil,
    Weer een indrukwekkend verhaal. Mooi dat je betrokken wordt bij de clinic die gebouwd zal worden. Voor je vertrek uit Amsterdam hadden we het er nog over.

    In Amsterdam zijn we nog volop bezig met de organisatie van het concert. Inhoudelijk wordt krijgt het steeds meer vorm. Een mooie plek voor al jou weblog-volgers jou te ontmoeten en van een bijzondere avond te genieten :)

  • 06 September 2011 - 17:33

    Roel Houbijn:

    zo druk baasje het gaat zo te lezen je aardig goed af had martin gister aan de lijn en vertelde me het een en ander ouwe doorzetter blijf doorgaan dikke kus roel

  • 06 September 2011 - 17:47

    Mark Dekker :

    Hey Wil
    Indrukwekkend verhaal zeg ,wat zijn de vershillen dan toch groot met ons land .Ga door met het goede werk.
    Hier alles goed ,heb al verschillende housparty s gehouden op de 2e helmerstraat .Ik wist niet dat er zoveel mensen in 1 huis konden.Ik zet wel elke keer weer een collectebus neer bij de ingang ,dat dan weer wel .
    gr. je waarde neef m

  • 06 September 2011 - 17:56

    Marijke Broen:

    Hee lieverd,
    Wat een indrukwekkend reisverslag, wat ben jij fantastisch bezig met je leven voor anderen. Ben zeer trots op je. Kus van Marijke.

  • 06 September 2011 - 18:38

    Ray:

    Nou, maak je niet druk hoor, hier in Nederland is de Herfst begonnnen (kennelijk) op 1 september! Het stortregent de hele dag, er is een storm vandaag en in de boom tegenover mijn huis zitten welgeteld nog 10 gele blaadjes. Blij dat je in SA bent? Alle verhalen lezende denk ik : Wat voor problemen hebben we nou in Nederland? Wat heeft Wilders vandaag gezegd? Deuh, lekker belangrijk! NOT! Wat wel belangrijk is: Een mooie Engelse vertaling van onze promo tekst gemaakt voor de ambassadeurs, voor je fan, Nanda! Vandaag een lieve mevrouw binnengehaald, Sherly America, die voor CirqueClassique een prachtig sieraad wil doneren ter waarde van 1500 tot 2000 euro. Ik wil gewoon nú een paar blonde nichtjes van je lenen. Die heb jij toch per gros. Die kunnen de raffle gaan verkopen en geld binnenhalen voor precies waar jij mee bezig bent!! Nee, niet voor die boete, malloot. Voor behandelingen tegen wormen!!! Enjoy en behoud het Goede, Ridder Will! XXX Ray

  • 07 September 2011 - 11:26

    Harrie:

    Die Afrikaanders trekken al weer flink aan je portemonnee. Wel nodig zie ik. Kijk je wel uit met rijden, niet wijs 140 op die wegen. Succes verder.

  • 07 September 2011 - 17:38

    Tom:

    Ha Wil, een indrukwekkend verhaal heb je geschreven en ja, jammer jammer van die "slechts" 100md, die je terecht ook weer véél beter had kunnen besteden.
    Mooie foto's die ook indrukwekkend zijn. Tjitte heeft via mij contact met Ilse die samen met hem gaat kijken in hoeverre zij wat voor Cirque Classique kan doen/betekenen. Misschien ook voor Willen en Doen. Toi toi kerel en we zien/spreken elkaar weer. x

  • 07 September 2011 - 19:56

    Vera:

    Hoi Broertje je bent weer lekker bezig geweldig, krijg de rillinge van die wormen. Zaterdag moeten we inentingen halen is wel nodig zie ik in Afrika .Hou je goed , lieve groetjes je zussie Vera en Jan

  • 10 September 2011 - 13:02

    Dan:

    Hey Wil fijn om even te lezen hoe je maakt! gelukkig dat je er bij meneer agent goedkoop vanaf bent gekomen!
    Keep up the good work!
    Knuf!

  • 11 September 2011 - 16:05

    Anja:

    Nou, je zit er weer helemaal in lees ik wel. Goed bezig! Ik heb je gemist met de kermis. Simon van Diepen was een goede "stand in" bij de Rock 'n roll!! De kaarten zijn besteld voor Cirque Classique. We hebben er zin in. In ieder geval tot dan en succes daar hé!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 387486

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: