Ook dit is Afrika - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Ook dit is Afrika - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Ook dit is Afrika

Door: De reizigers

Blijf op de hoogte en volg Wil

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay


Drie vrouwen met drie kleintjes, van die lopertjes, vragen mij om een lift. Het is rond half 10 en ik ben op weg naar de councelor, met wie ik voor de 3de maal een afspraak heb. Ze willen naar de kliniek. De kleintjes hebben koorts. Ik vraag ze of er water is bij hun in de buurt. “Elke twee kilometer is er een waterkraan”, zegt ze, “en die doen t al een tijdje niet. We halen water uit de rivier”. Een veel voorkomend verschijnsel. Ik stop even bij onze ANC vriendin Nozuko en bericht haar dat ik 3 vrouwen in mijn auto heb met zieke kinderen vanwege vervuild water. Ze belooft gelijk te bellen, dit is Afrika.

Het is laag water, de warmste tijd van de dag en in Spanje zouden ze nu siësta hebben. Ik zit in de schaduw met mijn laptoppie en Hanny, mijn reisgenote, is vanmorgen aan de wandel gegaan met Mwape en nog een paar jongens uit de omgeving. Zelf moest ik naar de grote ‘doe het zelf winkel’ om een grote bestelling te gaan doen voor de kindercrèche van Mavis. Het bouwen gaat goed. Boyboy heeft het goed onder controle. Afgelopen week waren ze met zijn vijven bezig. Steve, een blanke Zuid Afrikaan helpt mij met wat er zoal nodig is voor een gebouw van 20 bij 6 vierkante meter, met een veranda van 20 bij 2,5. Na enkele uren zijn wij er uit en hebben alles op een rijtje. Kostenplaatje zoverre beneden het geraamde. Wanneer we beneden komen blijkt de helft van het personeel niet op zijn plek te zijn. Mopperend merkt hij op dat de enige manier om ze werk te laten verzetten is om ervoor te zorgen dat ze honger hebben. Zodra ze gegeten hebben zakken ze in. Spreek je later, hoor ik hem nog zeggen en weg is ie. Tja, wederom, dit is Afrika.

De volgende morgen is er een gemeenschapsvergadering in het dorpshuis. De hoofdman van het naburige dorp Djonga is er, vanwege een zaak die niet is afgehandeld. Het blijkt dat 3 jaar geleden twee mannelijke bewoners van Mawotsheni geprobeerd hebben varkensvlees te stelen, wat bedoeld was voor een begrafenis. Op een begrafenis wordt altijd vlees gegeten. Aangezien de meesten dit niet kunnen betalen, lopen ze alle begrafenissen af en er zijn er genoeg. Het is normaal dat je bij een begrafenis een donatie geeft, om de kosten te dekken. Deze twee boeven werden op heterdaad betrapt en kregen toen een boete opgelegd. Deze was nog steeds niet betaald. Geen van de aanwezigen wist hoeveel de boete was. Gezamenlijk werd besloten om ze 150rnd per persoon te laten betalen. Hiervan moest de hoofdman van Djonga 50rnd betalen aan de hoofdman van Mawotsheni, want een zaak voorbrengen kost geld, ook al is deze regel nog maar sinds kort ingevoerd. Tja, dit is Afrika.

Wanneer ik in de ochtend met een bak koffie op terras zit komt de hoofdman naar mij toe en brabbelt wat in zijn Khosa taaltje tegen mij. Hij heeft honger. Ik geef hem een tarwebol. Even later vertaalt Phumlani dat hij vraagt om een zak maïsmeel en een zak suiker. Betaaldag, oftewel Payday is vrijdag. Zijn familie heeft niets te eten en ze hebben geen geld meer. Mijn gedachten gaan terug naar thuis, waar in de vijftiger en zestiger jaren ook geleend moest worden, van een verre oom of buurman, die wat konden missen. De tulpenbollen werden tenslotte pas na de oogst betaald. Ach ja, ook dit is Afrika.

Het is ondertussen later in de namiddag en alles begint weer wakker te worden. De golven van de Indische Oceaan breken op het witte strand van Coffee Bay. Azuurblauw is het water en warm. Kinderen spelen in het water, tussen de toeristen door, die op sufborden hun weg proberen te vinden. Verder kijkend gaat er een school dolfijnen langs. We zitten buiten bij Sugarloaf en genieten van het prachtige uitzicht. Op de televisie speelt Manchester tegen Chelsea en de muziek geeft de vakantieganger het vakantiegevoel. Zij zorgen voor werkgelegenheid. Tja, ook dit is Afrika.

Neem een kijkje op www.willenendoen.org, waar Maarten momenteel druk mee bezig is en wat er geweldig uitziet. Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijkse kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387
Telefonisch ben ik bereikbaar op 0027794242591

  • 25 Februari 2013 - 13:15

    Harrie:

    Hallo broer, heel verhaal, alleen was het verschil dat vader Jo hardwerkende zonen had die na het middageten nog harder aan de slag gingen. Jouw personeel kakt in na het eten. Succes verder in je strijd !

  • 25 Februari 2013 - 14:45

    Tanya:

    Hee lieverd
    Als ik soms je verslagje even lees. stilsta bij wat je allemaal doet maar ook vooral wat je allemaal denkt, zeg ik ...Ook dit is Wil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Dag man, take care, Werk ze en Veel Plezier! kus Tanya

  • 25 Februari 2013 - 16:11

    Truus, Moeder Van Hanny:

    Hoi Wil en Hanny,
    Leuk om te horen dat jullie het naar je zin hebben en het verslag te lezen.
    Het ziet er mooi uit en leuke foto's.
    Werk ze nog, veel succes en groetjes van Truus.

  • 25 Februari 2013 - 17:58

    Jeannet:

    Een azuurblauwe oceaan om in te zwemmen met een school dolfijnen. Wat een rijkdom. Geniet er maar lekker van ook dat is Afrika. Hi. hi

  • 26 Februari 2013 - 06:14

    Jose Van Gils:

    super gaaf om vanuit je luie stoel van alle ervaringen mee te genieten!
    groet jose.

  • 26 Februari 2013 - 12:04

    Buurvrouw Loes:

    dank voor je verslag, het is altijd weer een treat om te mogen lezen hoe het jou en de jouwen daar vergaat.
    hug uit de helmersstraat,
    L

  • 26 Februari 2013 - 14:45

    Danny Faber:

    En dit is Nederland waar het koud en guur is.....
    Een hele dikke knuffel van mij en je word gemist....
    Heel veel succes nog even daaren vooral genieten van het warme en mooie weer!
    Ik zit steeds bij je in de buurt... 2 x tanzania en ook 2 keer Ghana maar helaas nog steeds net te ver weg om je te bezoeken....
    X

  • 26 Februari 2013 - 17:10

    Aaf:

    Hoi Wil je moet er weer puur an trekke allegaar maar het lukt jou wel , wai gane an de lessies rooie kool en goulas met piepers. buiten is het koud en goor niks an wou dat ik effies in de oceaan kon zwemmen toi toi het ga je goed tot gauw groeten dikke knuffel

  • 27 Februari 2013 - 16:55

    De Reizigers:

    Als ik dat zo lees dan krijg ik water in mijn mond en mis ik thuis :) Gaat hier allemaal lekker, ook al zou t wel eens lekker zijn als alles wat sneller zou gaan, maar ja, is Afrika. Nog twee weken en we zijn er weer. Groeten allemaal.

  • 27 Februari 2013 - 22:53

    Anja:

    Je bent nog steeds lekker bezig lees ik. Mooi dat de bouw goed verloopt, weer een zorg minder. Geniet nog maar even van het mooie weer voor je het weet is het 12 maart! Werk ze en succes,

    groeten aan iedereen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 387684

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: