Anekdotes uit mijn dagboek. . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Anekdotes uit mijn dagboek. . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Anekdotes uit mijn dagboek. . .

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

14 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Anekdotes uit mijn dagboek,

Half 6 ‘s morgens, wordt wakker gemaakt door de hanen. Lijkt wel een concert. Alsof ze afgesproken hebben om vooral juist vanmorgen allemaal samen tegelijk te gaan zitten brullen. De maan laat zich nog steeds zien, als een witte bal.
Langzaam komt de zon op, ochtendgloren. Met een bak koffie voor me aanschouw ik dit geweldig moment. Wederom is er een nieuwe dag geboren.

Een kouwe douche laat alle bloedvaten weer openspringen. Een lesje van de Iceman, Wim Hof. De dames hier moeten er niet aan denken. Hercules de tuinman probeert het. Even later stapt hij in een roestige spijker. Gelijk een voetenbadje,waarin geraniumblaadjes en nog andere kruiden zijn toegevoegd.

Een uurtje later zijn Nontscha en Noma alweer druk bezig met de kinderen.
Nontscha zit buiten met een van de kleine jongens en desinfecteerd zijn hoofd.
Het kleine joch heeft wondjes, infecties en deze moeten behandeld worden. Veel kinderen hebben daar last van. Is vanwege de hygiene thuis. De kleintjes worden vaak niet gewassen. Reden daarvan is dat hun woonplek verder dan een kilometer van de waterplek is. Water halen is zwaar ‘ vrouwen ‘ werk. Heb ook nog nooit mannen water zien halen.
Ze behandeld ook het Albino jongetje. Ze smeert zijn hoofdje met een crème in, ook desinfecterend en tegen verbranding. De kleine man kan weinig zon hebben. Hij moet ook echt altijd een pet of muts op. Het zonlicht heeft ook invloed op zijn gezichtsvermogen. Het tast zijn gezichtsveld aan.
De kinderjuffen houden altijd alle kleintjes in de gaten. Een van de belangrijkste kanten van kinderjuf zijn, verantwoordelijkheid.
Ach ja, leren kan je het beste wanneer je goed in je vel zit.

Later op de dag ben ik in de kliniek van Celena. We hadden afgesproken om het financiele plaatje door te nemen van de nieuwe kindercreche waar ze druk mee bezig zijn. Celena is druk. Ze reikt pillen uit aan hiv positieve kinderen. Er zijn er 12 die zij behandeld heeft met tripla medicijnen. Dit zijn drie medicijnen in een.
Het resultaat was geweldig. De kinderen gingen er heel goed mee. Alle 12 kinderen zijn wees. Ook zijn ze er heel open over met andere kinderen. Ouderen in hun omgeving hadden er meer moeite mee. Ze heeft veel gesprekken gehad met de opvoeders van de kinderen. Deze gingen luisteren toen ze de gezondheid van de kinderen zagen verbeteren zonder bijverschijnselen.
Tja, toen waren de pillen opeens op. De aanvoer stagneerde. Onderweg van het ziekenhuis naar de kliniek waren opeens de pillen weg. De kinderen waren een maand zonder. Ze moesten overstappen naar andere medicatie.
Gevolg; bijverschijnselen.

Wanneer ik ‘s avonds half 10 op bed lig kan ik de slaap niet vatten.
Stel je voor, je bent albino en hiv positief . . . .

  • 14 Februari 2016 - 23:13

    Aaf:

    Ja Wil wat leven wij toch in weelde ,dat wij dat maar mogen koesteren

    Gr. Aaf

  • 16 Februari 2016 - 00:52

    Clemens Kok:

    Hi Wil, ik lees je verslagen altijd met veel plezier. Mag wat mij betreft best langer en met meer foto's, maar je moet er maar tijd en/of zin in hebben. Ik ben bijna klaar met mijn Z-Amerikatrip. Ook wel weer zin om naar huis toe te gaan. Amsterdam is ook leuk! Groetjes Clemens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 778
Totaal aantal bezoekers 386375

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: