" De Township". . . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu " De Township". . . . . - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

" De Township". . . . .

Door: Wil Groot

Blijf op de hoogte en volg Wil

27 December 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wederom mijn dank voor medeleven en steun. Het doet mij echt veel goed en heeft deze kerst onvergetelijk gemaakt.

"De Township". . . . . .

"De Township; delen en armoede gaan zij aan zij met elkaar en vriendschap en broederschap zijn heilig".

Voor de kinderen van morgen hebben wij een verantwoordelijkheid, wij volwassenen. De kinderen van morgen zullen onze kleinkinderen zijn, dus zij leren wat wij onze kinderen hebben geleerd. Voor onze kinderen zijn wij het voorbeeld. Wat wij doen, doen zij na. Wat wij maken maken zij na. Wanneer een kind geen ouder, broer of zus om zich heen heeft, neemt het het gedrag van anderen om hen heen over. De anderen zijn in het westen schoolkameraden, de televisie of de computer. Soms escaleert dat.

De kinderen van de straat leren van elkaar. Zij zien, horen en doen. Ciske zit samen met de andere Ciskes achter in de Mazda en ziet één van de andere straatschoffies lopen met een plastic zakje in zijn hand, die hij naar zijn mond brengt, wat in uitademd, even later weer inademd en weer terug het plastic zakje in. Ciske draait snel het raam open en schreeuwt in het plat Afrikaans, waar ik geen snars van versta, naar het straatschoffie."Wat is dat", vraag ik Ciske, die mij opgewonden vertelt dat het lijm is wat hij inademd. "Het is fout spul en dat kan niet, want dat hebben we afgesproken". Hij voegt er aan toe het straatschoffie straks een flinke aframmeling te geven. "I,m gonna beet him up"!
"Hoe oud is die jongen en is het familie"? vraag ik Ciske."Hij is familie van de straat, we slapen samen en hij is net tien geworden". "Als broeders spreek je af wat je wel en niet doet, zo hoort dat", zegt Ciske boos. De andere Ciskes beamen dat. De Ciske aan het woord is acht jaar ouder, 18 dus.
Getoeter van medeweggebruikers doen mij realiseren door te rijden. Een laatste blik op het straatschoffie laat duidelijk zien dat hij op een andere frequenties bivakkeert. Met zijn armen horizontaal zweeft hij tegen de wind in en ziet alles vliegen. Ik vraag mij af of een aframmeling de jongen goed zou doen in deze staat, maar breng dat nog maar even niet ter discussie.

Bij het binnenrijden van de Township Capricorn, sectie C, is de eerste weggebruiker een oudere meneer met een winkelwagen vol met lege vlessen. Zijn wankelende tred en ietwat rommelige outfit geven mij de indruk dat hij niet echt helder van geest is. Het duurt ook even voordat hij door heeft dat ik achter hem rij, waarop hij langsaam naar de kant draait. Ik vraag Ciske of hij onderweg is naar de supermarkt. "Nee", zegt Ciske, "die is hier niet" en hij lacht. "Hij brengt ze naar de plaatselijke kroeg en misschien krijgt hij er wat voor te drinken". "Maar hij is gek". Verderop spelen kinderen op straat en staan jongeren te praten.

Middernacht zit ik in de kerk in Seapoint. Een nachtmis en iedere aanwezige is op zijn en haar kerst mooist gekleed. De Italiaanse gemeenschap is vertegenwoordigd, een klein percentage kleurlingen en enkele zwarte gezinnen.
Hier zijn delen en rijkdom aanwezig. Verder is er sprake van groepsvorming. Kleur zoekt kleur op.
Mijn gedachten gaan terug naar afgelopen middag, naar broederschap, vriendschap, afspraken gemaakt op straat en slapen onder de sterrenhemel.
Ciske zal daar niet zijn, want hij slaapt thuis, dat is de afspraak. Maar het straatschoffie die ze zag vliegen zal waarschijnlijk buiten zijn.

Stille nacht heilige nacht, internationaal. Uit volle borst zingt iedereen mee.


Ik ben bereikbaar via de website, www.willenendoen.org
Hier kunt u ook zien waar wij voor staan en wat wij willen bereiken. Ook staat daarop duidelijk vermeld waar de donaties voor gebruikt worden.
Wij zoeken donateurs, om de maandelijke kosten van de projecten die wij steunen te kunnen dekken, zoals de Transkei en Bloemfontein.
Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank 137977387

Ik ben eventueel mobiel bereikbaar op 0027721043800

Tijdelijk postadres;

Wil Groot
P/a Edmund Thwaites
St. Denis Mansions No 9
Ave. St Denis
Frenaye, Cape Town
8005

  • 28 December 2007 - 15:16

    Mieke Komen:

    Lieve Wil en alle andere lezers, een heel happy xmas gewenst. xm

  • 29 December 2007 - 08:25

    Ans:

    Beste Will,Kerstfeest is al weer achter de rug.Hierbij mijn wensen voor een gezond 2008 gewenst.Het allerbeste Ans

  • 31 December 2007 - 09:15

    Eric:

    You've walked a long way since I met you in London 7 years ago... But you have been faithful to your goals. Bravo! Ik wens je een vrolijk, gezond & productief jaar in 2008.

  • 31 December 2007 - 12:13

    Vera Gert-Jan Bram:

    Hoi Lieve Willy
    Wat maak je veel mee Wil.
    Byzonder en heftig. Wij wensen je een fantastisch 2008 toe want het is al bijna zo ver. Oliebollen en champagne zijn in huis gehaald.
    Veel geluk liefde en gezondheid voor jou en alle mensen daar om jou heen en tot in het nieuwe jaar.

  • 31 December 2007 - 14:04

    Baz:

    Lieve Wil,
    Het is bijna zover... vanavond knallen de kurken en de eerste toast breng ik uit op jou! Alle geluk, gezondheid en liefde in 2008 mannetje, PROOST!!
    Dikke knuf, Baz

  • 02 Januari 2008 - 12:53

    Mirelle:

    Jeetje Wil, jij bevindt je in een totaal andere wereld dan ik, op het moment. Ik heb oud en nieuw in Amsterdam gevierd. Op de nieuwmarkt leek het wel oorlogsgebied, zoveel vuurwerk als daar de lucht in ging. Ik denk dat ik wel een betere bestemming weet voor al dat geld. Verder wel heel gezellig hoor. Heel veel succes nog en oh ja, ik ben eindelijk een inwoner van keut.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 386376

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: