Tijd - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Tijd - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Tijd

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

02 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

"jij hebt een horloge en wij hebben de tijd meneer".

Een brede glimlach op de mond van de Zuid Afrikaan, die wij de weg vragen naar de auto dealer, zegt mij wederom welkom te zijn in Afrika. "Sorrie meneer, maar ik heb geen horloge", antwoord ik, met een grijns op mijn gezicht. De Afrikaan lacht mee.

Na een 4 dagen Johannesburg vertrekken wij in een tweede hands bakkie, Ford Ranger 4x4 uit het jaar 2002, met 170.000km op de meter naar Kwa Zulu Natal, om een bezoek af te leggen bij Olga en Nigel. Beiden zijn Zuid Afrikaans en willen zich gaan sattelen in de Transkei. Olga wil graag een kliniek opzetten en Nigel haar daarbij helpen en zich richten op een landbouw project. Over een half jaar heeft Nigel er 35 jaar politiewerk opzitten en kan hij uitstromen. Graag willen ze terug naar de Transkei, dus dit is deels een netwerk bezoek. Rond 4 uur namiddag arriveren wij in Graskop, wat vlakbij Greytown ligt. Beide plaatsjes zien er vredig uit, maar schijn bedriegt. Savonds horen we de verhalen van meneer de agent. Discriminatie tussen vooral de zwarte bevolkings groepen is groot. Corruptie komt veel voor. Veel arme mensen, Zulu's, die de laatste jaren in de omgeving zijn komen wonen, illegaal, hebben natuurlijk geen electriciteit en water. Electriciteit was een andere groep zo een 10 jaar terug belooft. Die groep blokkeerden de "hoofdweg", tweebaans voor een maand en kreeg het daardoor voor elkaar. De Zulu's die zich illegaal sattelde dachten het op die manier ook te kunnen krijgen. Met 1000 mensen wierpen zij een blokkade op. Nigel mocht deze met 6 collegae gaan vertellen dat ze weg moesten gaan. 1000 andere blokkeerden de agenten van de andere kant. Gelukkig hadden ze net 6 man versterking gekregen uit een andere plaats. Tja, 2000 mannen, vrouwen en kinderen, die met manchetes, oftewel hakmessen, stenen, klauwen en nog veel meer klaarstaan. Wat doe je dan?
"Zijn er doden gevallen", vroeg ik en hij antwoordde "nee".
Meer wou ik niet weten. Dit is Afrika.

Ondertusssen zijn wij aangekomen in de Transkei op ons project Mawotsheni, waar wij rust, vrede en vooral veel kinderen om ons heen hebben. Gracie en Marcos hadden wij opgepikt in Durban, waar zij ons op de hoogte brachten van alle laatste ontwikkelingen. Deze houden jullie te goed voor de volgende keer, want mijn batterij is bijna op.

In ieder geval moet ik de groeten doen van iedereen hier aan de vijf moeders die hier waren en aan Hannie. Ze missen jullie :)

Het weer is geweldig en het laatste nieuws is dat social development 694 miljoen rand niet heeft gebruikt. Te triest voor woorden, want dit geld is speciaal voor kinderen.

Verder is hier bij ons al 3 weken geen water.
Tot laters :)

Ik ben te bereiken op number 0027712340022.
Versed verwijs ik u naar de website www.willenendoen.org als u wilt doneren, want wij willen en doen en gaan door.

  • 02 Oktober 2013 - 19:31

    Anja:

    Hey Wil,

    Verrassend geen water! Het begint weer van voren af aan! Doe ze allemaal de groeten terug, zou best even om een hoekie willen kijken. Succes hé!

    Groetjes van je zusje en fam.

  • 02 Oktober 2013 - 21:15

    Mark:

    He wil ,heftig allemaal zeg !
    Hoe reageerde die vrouw op haar rolstoel ?
    Spreek je snel over de chat !

  • 03 Oktober 2013 - 05:08

    Elly:

    Weer effe mee vereist met je, blijft apart land.... Gisteren tijdje in zuid Afrikaans gepraat met iemand die hier woont en die voor geen geld terug zou willen door geweld maar wel Afrika heel erg mist.....

  • 03 Oktober 2013 - 07:29

    Ronald:

    Veel succes mannen! XR

  • 03 Oktober 2013 - 12:09

    Aaf:

    bkij weer wat van je te horen ik reis met je mee succes groeten aan alle bekenden gr aaf xxx

  • 05 Oktober 2013 - 09:48

    Kenneth:

    Succes en breng een beetje regenwater voor mij :-) knuffies van ons voor jullie allemaal.

  • 05 Oktober 2013 - 12:41

    Hanny:

    Echt weer terug in SA. Mooi heftig, nooit saai, zeker niet voor jou. Er is weer veel te doen.
    Ik zou zo willen komen;-) Ik mis hun ook.
    Doe ieder veel lieve groetjes van mij. Dikke knuffel en zet um op!

  • 23 Oktober 2013 - 23:26

    Loes Raymakers:


    Many rains to you, Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wil

Als er mensen zijn die actie willen ondernemen, mail ons dan op willendoen@gmail.com dan kunnen wij jullie eventueel ondersteunen met foldermateriaal etc. Onze website is www.willenendoen.com Jullie kunnen daar zien wat wij de afgelopen jaren hebben gepresteerd en wat wij Willen en Doen. Ons bankrekeningnummer in Nederland is : Rabobank NL50RABO0137977387 t.a.v Willen en Doen Wij zijn telefonisch te bereiken op 06-17878385

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 387596

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Kermis is geweest, nu weer op pad :)

18 Oktober 2007 - 03 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: