Winter in Zuid Afrika - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu Winter in Zuid Afrika - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

Winter in Zuid Afrika

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

11 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Wanneer wij in Nederland zomer hebben dan is het winter in Zuid Afrika. Johannesburg en Bloemfontein hebben soms zelfs sneeuw gehad, wat ik mij herinner van 2008, wat mijn laatste winter hier was. Het zonnetje schijnt wanneer ik arriveer in East London, waar ik bij vrienden logeer, met wie ik heb samengewerkt.
Ik hoor het laatste nieuws van Zuid Afrika. Voedsel prijzen zijn 60% hoger dan een half jaar geleden. President Zuma heeft in zijn paas toespraak op televisie gezegd dat dat de regering corrupt is en hij vroeg de Zuid Afrikaanse bevolking om te bidden voor de regering, om niet meer corrupt te zijn, “because in God we trust”, we vertrouwen op God. Staat dat ook niet geschreven op de dollar?

In de Transkei zie ik Selena. Zij leidt Good Hope kindercreche, wat wij hebben gesponsord en wat in 2015 is geopend. Van haar hoor ik dat het onderwijs op het platteland slecht is. Onderwijzers van lagere scholen laten kinderen overgaan naar de volgende klas, zelfs als ze bijna niet kunnen lezen of schrijven en als ze dislectisch zijn. Dan krijgen ze hogere score en hogere bonus.
Dislectie komt veel voor hier.

Op het Mawotsheni project krijg ik rapport over de ontwikkeling van het laatste half jaar. Er is een dorpsraad gevormd in december. Zij hebben geconstateerd dat de aangestelde manager niet correct heeft gehandeld. Onderzoek wees uit dat NPO Willen en Doen Zuid Afrika niet meer functioneert. Elk jaar moet er een financieel verslag worden ingediend en dit was niet gebeurd. De band met de manager en de gemeenschap was o.a hierdoor beschadigd. Reden genoeg om haar te vervangen. Om van het ministerie Sociaal Development sponsoring voor de kindercreche te krijgen, moet het geregistreerd zijn. Dit was ook niet gedaan. De dorpsraad stelde voor om de drie vrouwen die actief zijn en werken op het project het management te laten doen. Zo is er controle. Maandelijks zal er en verslag worden gepubliceerd over de ontwikkeling op het Mawotsheni project, wat onder andere te lezen zal zijn op de Mawotsheni site op facebook. Wij zullen het ook via Wilhelmus rondsturen.

De kindercreche draait goed. Dinsdagmorgen waren er 26 aanwezig. Er is een kokkin aangesteld die de pap voor ze klaarmaakt en om half een een warme maaltijd.
De moestuin ziet er goed uit. Er zijn momenteel twee tuinmannen actief.

Afgelopen donderdag hadden wij een afspraak bij de chief. Nozuko, vertegenwoordigster van ANC en Dr. Goqwana, parlementslid waren daar aanwezig. Met beiden hebben wij eerder samengewerkt. Wij hebben met hen een gesprek over onze NPO. Zij gaan ons daarmee helpen.
 Een stap vooruit, daar gaat het om.

Volgende keer meer over culturele verschillen, o.a de man vrouw rol.

Voor meer informatie: www.willenendoen.org

• 12 Juni 2016 - 17:55

Hanny:

Het is en blijft een boeiend land. Stapjes vooruit, stapje terug. Maar wel super dat er zoveel kinderen op de Mawotsheni crèche zijn. De kok, de tuin. Dat is positief! En de dorpsraad. Fijn dat ze betrokken zijn en met voorstellen komen. Het blijft energie vragen. Maar goed dat jij die zoveel hebt

• 12 Juni 2016 - 22:37

Bernadette: