De laatste Loodjes . . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu De laatste Loodjes . . . - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Wil Groot - WaarBenJij.nu

De laatste Loodjes . . .

Door: Wil

Blijf op de hoogte en volg Wil

06 September 2015 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

De Laatste Loodjes . . .

Hier dan een kleine ‘update’ over hoe het staat met ons bouwproject in Sidabadaba. Regelmatig krijgen wij foto’s en berichten door via facebook, maar er zijn natuurlijk veel van onze volgers die daar niet lid van zijn. Dus even een korte ‘update’.

Rond begin april zijn de eerste stappen gezet en is men aan de slag gegaan met de fundering. Het is bekent dat het tijdsbeeld daar iets anders is als bij ons. Veel komt meer overeen met de latijnse cultuur. Wat vandaag niet gebeurd, kan morgen. Zelf heb ik geleerd om vooral geen ‘deadline’ oftewel ‘streefdatum’, te hebben. Aan de foto’s zien wij dat er hard wordt gewerkt om alles klaar te hebben voor de 17de october. Dan vindt de opening plaats.
Wij kijken er van hier heel erg naar uit.

Momenteel is het winter in Zuid Afrika, wat ook veel regen en kou brengt. Het water in de rivieren staat hoog en de modderwegen zijn veranderd in bagger. Wanneer het regent ligt alles stil. Zelfs verschuilen de dieren zich dan vaak in hutten die niet meer worden bewoond. Slangen zoeken droge plekken, het liefst op toppen van heuvels. Ons project in Mawotsheni bevindt zich op een heuveltop ☺

De kindercreche in Mawotsheni is begin augustus weer geopend. De keuken, gesponsord door Stichting Obonto, heel veel dank daarvoor, was klaar. De kleintjes krijgen nu ook weer een warme maaltijd. Er zijn er plusminus 30. Nonscha, die er nu werkt naast Nomapuzi als onderwijzeres, heeft de moeders benaderd en zij doen het koken. In de moestuin zijn Chantal, Hercules, twee vrijwilligers en Kenny druk bezig. Riff managed het hele gebeuren en is vooral gericht op ontwikkeling van de kindercreche en moestuin, die worden gebouwd en aangelegd in Sibadabada. Selena heeft daar goede contacten met de gemeenschap, die graag samenwerken.

Over 5 weken dus de grote opening, we kijken er naar uit. ☺

Van deze kant danken wij iedereen die ons hebben geholpen om dit te kunnen realiseren.

• 06 September 2015 - 20:04

Loes Raijmakers:

Great! Shibadabada-do!! (als in the Flintstones)